تیتر امروز

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
قرینه جذاب یک قهرمانی

از فرهاد کاپیتان تا فرهاد سرمربی

در فوتبال زیاد پیش نمی‌آید که کسی بتواند هم در قامت کاپیتان و هم در قامت سرمربی، قهرمانی به دست بیاورد. برای همین اگر کسی بتواند به چنین افتخاری دست پیدا کند به نوعی نامش را در تاریخ به ثبت رسانده. انگار که یک جور رکورد محسوب می‌شود. حالا فرهاد مجیدی هم به نوعی جزو همین تاریخ‌سازان و رکوردداران به حساب می‌آید.

کد خبر: ۱۲۹۷۵۴
۱۴:۰۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

از فرهاد کاپیتان تا فرهاد سرمربی

دیدارنیوز: آخرین بار که استقلال موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ شد برمی‌گشت به فصل ۹۲-۹۱. آن سال آبی‌ها با هدایت امیر قلعه‌نویی و کاپیتانی فرهاد مجیدی با کسب ۶۷ امتیاز بالاتر از تراکتور و سپاهان به جام رسیدند. فرهاد مجیدی به عنوان کاپیتان جام قهرمانی را بالای سر برد. این هشتمین قهرمانی آبی‌ها در تاریخ ادوار لیگ سراسری فوتبال ایران بود.

آن روز که استقلالی‌ها با پیراهن سفید جام قدیمی لیگ برتر را بالای سر می‌بردند و لبخند از روی صورت امیرخان و فرهاد پاک نمی‌شد کسی تصور نمی‌کرد تکرار این لحظات چندین سال طول بکشد. استقلال در دو فصل بعد حتی در رده‌های اول تا سوم هم جا نگرفت. بعد با ظهور پرسپولیس برانکو کلا زیر سایه قرار گرفت و بعد از نایب‌قهرمانی پرسپولیس که با تفاضل گل رقم خورد، ۵ سال شاهد قهرمانی رقیب سنتی بود. در این نزدیک به ۱۰ سال، مربیان زیادی به استقلال آمدند و رفتند. از خود امیر خان گرفته تا پرویز مظلومی. از مربیان آلمانی تا ایتالیایی. هزینه‌های زیادی شد. بحث‌های زیادی هم شکل گرفت. اما آنچه به دست نیامد قهرمانی بود. تکرار لحظاتی که کم‌کم داشت از حافظه تصویری طرفداران این تیم پاک می‌شد. اینکه در پایان فصل کاپیتان تیم محبوب‌شان برود روی سکو و جام قهرمانی را زیر بارانی از کاغذرنگی‌های آبی و سفید بالای سر ببرد.

قهرمان نشدن استقلال در لیگ انواع و اقسام حواشی را هم به وجود آورد و حتی بعضی از پیشکسوتان این تیم و طرفداران افراطی نظریه مخالفت حاکمیت با استقلال را مطرح کردند به شکلی که فصل جدیدی در فوتبال باشگاهی ایران با نام «تیم حکومتی» به وجود آمد به شکلی که امروز پرسپولیسی‌ها این لقب را به رقیب داده‌اند و مدعی‌اند آن‌ها از حمایت‌های ویژه برخوردارند. ولی به هر حال آن دوران به پایان رسید.

در فوتبال زیاد پیش نمی‌آید که کسی بتواند هم در قامت کاپیتان و هم در قامت سرمربی، قهرمانی به دست بیاورد. برای همین اگر کسی بتواند به چنین افتخاری دست پیدا کند به نوعی نامش را در تاریخ به ثبت رسانده. انگار که یک جور رکورد محسوب می‌شود. حالا فرهاد مجیدی هم به نوعی جزو همین تاریخ‌سازان و رکوردداران به حساب می‌آید.

او پیش از سوت پایان بازی پرسپولیس و سپاهان که حکم به قهرمانی استقلال داد، آخرین کاپیتان آبی‌ها بود که جام قهرمانی لیگ را بالای سر برده بود و بعد از چندین سال و از سر گذراندن چندین دوره ناموفق که خود فرهاد هم بخشی از آن بود، تبدیل به اولین نفری شد که نوار ناکامی استقلال را پاره می‌کند.

استقلال در فصل ۹۲-۹۱ در لیگ هجده تیمی با کسب ۶۷ امتیاز و ثبت ۱۹ برد و ۵ شکست به مقام قهرمانی رسید. اما در استقلالی که مجیدی وظیفه‌ای بیشتر از کاپیتانی برعهده دارد و در واقع سرمربی‌اش محسوب می‌شود این تیم در لیگ ۱۶ تیمی و در فاصله ۳ هفته مانده به پایان رقابت‌ها ۶۳ امتیاز به دست آورده و به احتمال زیاد از مجموع امتیازات آن فصل فراتر خواهد رفت؛ آن‌هم بدون شکست یا دست‌کم با باخت کمتر.

دوری طولانی‌مدت آبی‌ها با ایستادن بر سکوی نخست لیگ دیگر به پایان رسیده. استقلال با این قهرمانی می‌تواند وارد یک عصر تازه شود. عصری با هدایت فرهاد مجیدی و با تکیه بر ستاره‌هایی که خیلی از آن‌ها هنوز به ۲۵ سال نرسیدند. آبی‌ها سه هفته دیگر و در پایان بازی خانگی مقابل نفت مسجدسلیمان در تاریخ ۸ خرداد جام قهرمانی را بالای سر خواهند برد. فرهاد مجیدی و شاگردانش می‌توانند در سه هفته باقیمانده لیگ روی شکستن چند رکورد جدید متمرکز باشند که مهم‌ترینش کسب مقام قهرمانی بدون ثبت شکست است.

سامان سعادت - اعتماد

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی