تیتر امروز

علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند
دیدار از نشست بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی گزارش می دهد

علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند

بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی» عنوان نشست و گردهمایی بود که به همت انجمن علمی حقوق اساسی ایران و گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از حقوقدانان و علاقمندان به...
ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز

این صد و سی و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم
بررسی کلان موضوعات حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور یک فعال سیاسی و یک پژوهشگر فضای مجازی

حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم

شماری از کلان‌موضوعات و مسائل مهم پیرامون حکمرانی فضای مجازی در ایران، بهانه‌ای شد تا به سراغ حسین نقاشی و امیررضا باقرپور شیرازی، فعال سیاسی و پژوهشگر فضای مجازی رفته و در یکی دیگر از سلسه مناظرات...

بازه قیمتی خودروهای وارداتی اعلام شد؛ خبری از خودروهای شاسی نیست!

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، رنج قیمت خودرو‌های وارداتی بین ۷۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود ولی آن طور که گفته شده خودرو‌های شاسی هیچ کدام وارد نخواهند شد.

کد خبر: ۱۲۹۶۵۶
۱۲:۳۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

بازه قیمتی خودروهای وارداتی اعلام شد؛ خبری از خودروهای شاسی نیست!

دیدارنیوز: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: رنج قیمت خودرو‌های وارداتی بین ۷۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ خواهد بود. یعنی عملا این خودرو‌ها رقیب خودرو‌های چینی در بازار می‌شوند. ولی آن طور که گفته شده خودرو‌های شاسی هیچ کدام وارد نخواهند شد.

مهدی دادفر درباره مصوبه واردات خودرو گفت: این طور که ما از زبان نمایندگان مجلس شنیده‌ایم، سقف محدویت قیمتی برای واردات خودرو ۲۰ هزار دلار است و محدودیت تعدادی وجود ندارد. علاوه بر اینکه باید به ازای صادرات خودرو، قطعات و خدمات یا دیگر کالا‌های صادراتی به تشخیص وزارت صمت باشد. به هر حال با واردات خودرو پاسخ به تقاضای بازار از نظر تعداد خودرو داده می‌شود، ولی از نظر قیمتی اتفاقی نخواهد افتاد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره نحوه واردات خودرو که از طریق نمایندگی‌ها خواهد بود یا اشخاص توضیح داد: قانون می‌گوید برای واردات خودرو باید شرکت نمایندگی، نوع و مدل را ابراز کند و اقداماتی جهت استانداردسازی و اخذ گواهینامه‌های استاندارد و محیط زیست را شرکت نمایندگی انجام دهد، لذا اول شرکت نمایندگی باید استاندار‌های یک ماشین را انطباق دهد، بعد خودش هم اقدام کند. بعید می‌دانم اشخاص به طور شخصی بتوانند این کار را انجام دهند.

دادفر درباره نحوه اجرای واردات خودرو گفت: متاسفانه هیچ اطلاعاتی در این خصوص تاکنون به ما نداده‌اند و ما در این بازی نیستیم. من معتقدم هر کاری که دولت می‌کند باید با مردم روراست باشد و پنهان کاری نکنند. این اقدام برخلاف قانون دایمی ساماندهی فضای کسب و کار و مواد ۲، ۳ و ۴ است، چون دستگاه‌های اجرایی الزام دارند در تغییر و تدوین قوانین، مقررات و بخشنامه‌ها از نمایندگان تشکل‌های تخصصی جهت حضور در جلسات تشخیص خودشان دعوت کنند. در غیر این صورت مکتوب اخذ نظر کنند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: یکی از دلایلی که قانونی در ایران تصویب و در اجرا به مشکل می‌خورد هم همین است که افرادی تصمیم‌گیری می‌کنند که خودشان این کار را نکرده و دراتاق خودشان قانون می‌نویسند و به تصویب می‌رسانند.

دادفر درباره بالارفتن کیفیت خودرو‌های داخلی به دنبال واردات خودرو خاطرنشان کرد: با واردات خودرو برای خودروسازان داخلی انگیزه‌ای برای افزایش قیمت بوجود می‌آید، اما براساس رشته تحصیلی خودم این را می‌گویم که رابطه‌ای بین واردات خودرو و افزایش کیفیت تولیدات داخلی وجود ندارد. چون کیفیت تولید داخلی شاید انگیزه‌ای باشد که خودروسازان برای فروش خودروی خود به دنبال کیفیت بروند، ولی افزایش کیفیت خودرو مقوله سلیقه‌ای است که در بازار رقابتی معنا می‌یابد.

وی افزود: فعلا که بازار خودرو انحصاری شده است و با واردات خودرو هم نباید فکر کنید که بازار رقابتی می‌شود، چون متاسفانه فاصله بسیارشدیدی بین قیمت خودروی داخلی و خودرو‌های وارداتی باقی می‌ماند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه تصریح کرد: ما متقاضی خودروی وارداتی را در کشور داریم. به هر حال بین کیفیت خودروی خارجی با خودروی چینی فاصله وجود دارد که مردم هم به آن توجه دارند. رنج قیمت خودرو‌های وارداتی بین ۷۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ خواهد بود. یعنی عملا این خودرو‌ها رقیب خودرو‌های چینی در بازار می‌شوند. ولی آن طور که گفته شده خودرو‌های شاسی هیچ کدام وارد نخواهند شد.

دادفر با بیان اینکه به شدت مخالف سامانه فروش یکپارچه خودرو هستم، خاطرنشان کرد: مگر تولیدکننده کارگر دولت است، من به عنوان تولیدکننده باید تولید کنم، دولت برای آن قیمت گذاری کند و خودش هم خودرو را بفروشد؟ پس رقابت اینجا چه معنایی دارد؟ اگر تولیدکننده گران می‌فروشد، دولت می‌تواند از اهرم واردات استفاده کند و رقیب برای پایین آوردن قیمت خودرو ایجاد کند، اما اینکه من کارگردولت شوم و برای آن‌ها تولید کنم پس چه نیازی اصلا به تولیدکننده وجود دارد، خودشان هم خودرو تولید کنند اگر می‌توانند.

وی افزود: همچنین این کار بر خلاف منویات رئیس جمهور و قول‌هایی است که داده‌اند. قرار بود کسی در این موارد دخالت نکند. دولت چرا از دیگر اهرم‌هایش برای کنترل قیمت در بازار خودرو استفاده نمی‌کند؟ این چه شیوه‌هایی است، سامانه‌ها و این طور مدل‌ها خود منجر به انحراف و فساد می‌شود. از سامانه یکپارچه مردم ثبت نام و خودرو خریداری می‌کنند و آیا اجازه ندارند که آن را بالاتر در بازار بفروشند، پس چطور می‌گویند این سامانه واسطه‌گری در بازار خودرو را کنترل خواهد بود.

دادفر با بیان اینکه برخی می‌خواهند اصول بازی بازار را بهم بزنند، ادامه داد:، چون این افراد اقتصاد را نمی‌شناسند یا شاید هم بشناسند، ولی نوع نگاه مسئولان اقتصادی، توزیع کوپنی است. اگر می‌خواهید واسطه‌گری را از بین ببرید، قیمت‌ها را واقعی کنید و اگر تولیدکننده خودرو را گران می‌دهد باید برای او رقیب تراشید.

وی افزود: اگر می‌خواهند بازار واسطه‌گری خودروی داخلی را هم از بین ببرند باید اجازه دهند قیمت آن واقعی شود. مسئولان گفته‌اند که ۷۰ میلیون در هر ماشین ضرر می‌دهد که اگر این حرف راست باشد، چرا باید این ضرر را بدهند؟

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در کشور وجود سامانه‌ها است هر جا می‌رویم، سامانه دارند که درست هم کار نمی‌کند. اگر همین الان بگویند واردات خودرو شروع شد، حداقل ۴ ماه طول می‌کشد تا واردات بخواهد به مرحله اجرایی برسد. باید منتظر ماند و دید همه این صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که وزیر می‌کند، در هیئت دولت با چه واکنشی مواجه خواهد شد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
امروز پنجشنبه ۲۷ آذر
امروز پنجشنبه ۲۷ آذر
امروز پنجشنبه ۲۷ آذر
امروز پنجشنبه ۲۷ آذر