تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
طرح عجیب در مجلس

ایده بقایی را ضرغامی اجرا می‌کند؟

این روز‌ها طرحی روی میز مجلس قرار دارد که ایده آن در دولت احمدی نژاد و توسط بقایی مطرح شد و حالا گویا قرار است در دولت رییسی و توسط وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اجرایی شود!

کد خبر: ۱۲۹۴۵۱
۰۸:۵۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱

بقایی طرح داد؛ ضرغامی اجرا کرد؟

 

دیدارنیوزـ سمیه قاضی زاده: برای هیچ کس باور پذیر نیست که در تارنمای مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» بارگذاری شود و شماری از نمایندگان هم با چنین طرحی موافقت کنند و اجازه اجرا به آن بدهند؛ در حالی که این طرح حتی از دید عموم جامعه طرحی غیر قابل قبول و غیر منطقی است و در اصل چوب حراج زدن به آثار باستانی کشور و تقدیم آن به سودجویانی خواهد بود که سالهاست سودای خروج اشیاء عتیقه ایرانی را دارند و برای رسیدن به این اشیاء هیچ کوتاهی ندارند.

نکته مهم اینجاست که طرح مذکور با زبان و بیانی دیگر در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد و از سوی حمید بقایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مطرح شده بود. در واقع، همان "طرح بقایی" حالا روی میز مجلس است.

۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ افول تا افول

البته این تنها ایده مخرب و نابودکننده‌ بقایی در دوران صدراتش در سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نبود. او در اوایل سال ۸۹ به این نتیجه رسید که هر کدام از معاونت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به استان‌هایی که پایگاه‌های خاص این سه حوزه هستند بفرستد، به عنوان مثال معاونت صنایع دستی را به اصفهان و گردشگری را به شیراز فرستاد، اما عمر ریاست او در این منصب آنقدر طول نکشید که این طرح نافرجام را به طور کامل اجرایی کند، در همان زمان رقم چند ده میلیاردی برای این جا به جایی و فرستادن کارشناسان و کارمندان این معاونت‌ها به استان‌ها هزینه شد، هزینه‌ای که به جای کمک به رشد و ترقی این سازمان باعث نزول و ورشکستگی فرهنگی آن شد.

حالا در سال ۱۴۰۱ نمایندگان مجلس اشیای باستانی و عتیقه را همان اشیایی دانسته اند که یکصد سال بیشتر قدمت دارند، ولی در این طرح اشیای زیر صد سال قدمت نیز مدنظر قرار گرفته است و در کنار این تفاوتی که در نظر گرفته اند روی این موضوع هم تاکید دارند که در این طرح همچنان کاوش و حفاری بدون مجوز ممنوع و مطابق قانون مستحق مجازات خواهد بود! در نهایت این طرح این بار معنایی را به همراه دارد که هر کسی می‌تواند با داشتن مجوز (به ظاهر) اشیاء قدیمی را قاچاق کند!


بیشتر بخوانید: تخریب روزنه هرمز، مشت نمونه خروار است!


 

دست وزارت در دست قاچاقچیان اشیاء عتیقه؟

طرح ارائه شده به مجلس دارای چند ماده و تبصره است که در ماده سه این طرح اعلام شده وزارت میراث فرهنگی موظف است به دارندگان مدرک مرتبط با باستان شناسی و تاریخ در سطح فوق لیسانس پس از برگزاری کمیته مرتبط، مجوز کاوش دهد؛ غیر از آن هر کسی که مدرک مرتبط ندارد، اما دوره کوتاه مدت کاوش و حفاری باستان شناسی با روش علمی را که مور تأیید وزارت متبوعه باشد بگذراند می‌تواند روند دریافت مجوز کاوش را طی کند.

البته در ماده دیگری به این موضوع اشاره شده که تخریب یا تضییع میراث ملی یا کاوش غیر اصولی بر عهده دارندگان پروانه کاوش است و باید جبران کند، اما اعلام نشده که چگونه ممکن است وقتی محوطه‌ای تاریخی که ممکن است اشیایی نیز در آن وجود داشته باشد، با تخریب یک اثر، امکان جبران وجود دارد.

این طرح سبب شده تا باستان شناسان به شدت با آن در فضای مجازی مخالفت کنند، البته اعتراض باستان شناسان به اینجا ختم نمی‌شود آن‌ها علاوه بر اعلام اعتراض‌های خود نامه‌ای به محمد باقر قالیباف نوشتند و در پنج بند تمام مشکلات و زیان‌های این طرح را توضیح دادند و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر از باستان شناسان و استادان دانشگاه این نامه را امضا کرده اند.

حالا باید دید رییس مجلس که این روز‌ها حسابی درگیر ماجرای سفر خانواده اش به ترکیه و حاشیه‌های آن است وقتی برای رسیدگی به این خواسته منطقی خواهد داشت یا نه و در نهایت اینکه واکنش عزت‌الله ضرغامی به این طرح مخرب چه خواهد بود، آیا او همچنان به دنبال خوشنود کردن دل نمایندگانی است که او را بدون پیشنیه و آشنایی با حوزه‌های مهم میراث فرهنگی راهی وزارتخانه متبوع کرده اند یا در مقابل این طرح بی اعتبار مقاومت خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی