تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
سایه و روشن زندگی قالیباف؛ از سپاه تا مجلس

۷ خوان محمد باقر

ماجرا‌ها و حواشی پیرامون محمدباقر قالیباف از ۱۷ سال قبل یعنی از روزی که شهردار تهران شد، آغاز و همچنان ادامه دارد، این گزارش روایت بی‌طرفانه‌ای از این ماجرا‌ها است.

کد خبر: ۱۲۸۷۴۳
۰۸:۰۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱

۷ خوان باقر

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: زندگی محمدباقر قالیباف رئیس کنونی نهاد قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران به عنوان کسی که از زمان جنگ تحمیلی تا کنون در بالاترین مناصب امنیتی، اجرایی و تقنینی قرار داشته است، می‌تواند جالب باشد. محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۶۱ فرمانده تیپ ۲۱ امام رضا شد و سپس به فرماندهی لشگر ۵ نصر خراسان در جنگ ایران و عراق ارتقاء یافت. او از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ بود که در آن انتخابات نفر چهارم شد. در شهریور ۱۳۸۴ با اجماع شورای شهر به سمت شهردار تهران انتخاب شد. وی در سال ۱۳۸۷ از طرف سایت شهرداری‌های جهان، به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد.

محمدباقر قالیباف با شعار ایران سربلند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد شد. وی این انتخابات را با کسب حدود شش میلیون رأی در برابر هجده میلیون رای حسن روحانی و قرار گرفتن در جایگاه دوم واگذار کرد. در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ با اکثریت آرا در شورای شهر تهران برای سومین بار شهردار تهران شد. در شهریور ۱۳۹۵ و در پی افشای گزارش سازمان بازرسی کل کشور پیرامون واگذاری حجم عظیمی از املاک شهرداری با تخفیف گسترده به افراد و تعاونی‌های مختلف در رسانه‌ها به فساد متهم شد.
پس از این رخداد، قوه قضائیه اقدام به بستن چند سایت و دستگیری یاشار سلطانی سردبیر سایت معماری نیوز – که متن نامه سازمان بازرسی را افشا کرده بود – کرد (یاشار سلطانی در بهار ۱۴۰۱ در این پرونده تبرئه شد). وی به چند فقره فساد مالی متهم شده است، از جمله در زمان انتصاب به عنوان شهردار تهران، متهم به پرداخت رشوه ۶۵ میلیون تومانی برای جلوگیری از تحقیق و تفحص، برداشت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای انتخابات با امضای دو قرارداد، افزایش نشست زمین به دلیل برداشت زیاد از چاه‌های آب تهران و بدهی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تحت مدیریت او. قالیباف از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ هم بود که در هفته منتهی به رای‌گیری به نفع سید ابراهیم رئیسی از نامزدی انصراف داد.

همچنین در اواخر سال ۱۴۰۰ یک فایل صوتی از گفت‌وگوی خصوصی دو تن فرماندهان سپاه پاسداران لو رفت که در آن مراودات مالی تحت پوشش قرارداد‌هایی با شرکت‌های مشخص و توافقاتی، بحث هدلینگ یاس و چند مورد دیگر که شهردار وقت تهران در آن مشارکت یا دخالت داشته را آشکارتر می‌کرد.

۷ خوان باقر

ماجرا‌های زهرا مشیرالاستخاره، همسر قالیباف

طبق گزارش شورای شهر پنجم تهران مواردی نیز از کمک‌های مالی مکرر و هنگفت مالی و واگذاری چند هزار متر زمین از منطقه ۲۲ تهران به مؤسسه خیریه امام رضا (ع) به مدیریت همسرش "زهرا مشیرالاستخاره" وجود دارد. این خیریه طبق آنچه در روزنامه رسمی ثبت شده است، در فروردین سال ٩٣ به ثبت رسیده و به جز زهرا مشیر، دیگر اعضا شناخته شده نیستند.

زهرا سادات مشیر دانش‌آموخته جامعه‌شناسی و مدرس دانشگاه است و مدتی (از سال ۹۷) به عنوان ریاست دانشکده مدیریت و علوم انسانی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد و هیات منصفه دادگاه مطبوعات نیز فعالیت داشته‌است. مشیر در سال ۱۳۶۱ و در سن ۲۱ سالگی با قالیباف ازدواج کرد. او در دستگاه شهرداری تهران زمان شوهرش، سمت مدیریت اداره امور بانوان شهرداری تهران و مشاور شهردار را داشته‌است. البته بنا به ادعای قالیباف، وی در این پست‌ها، حقوقی دریافت نکرده‌است.

به گزارش ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ دیده‌بان ایران؛ چندین بار اعضای شورای شهر به پیروز حناچی تذکره داده‌اند که درباره نحوه واگذاری و کمک‌های مالی به خیریه امام رضا (ع) شفاف‌سازی کند. آنگونه که اعضای شورای شهر گفته‌اند پرداخت‌ها و کمک‌های مالی میلیاردی به این خیریه اساسا شفافیت نداشته است. قالیباف در توضیح واگذاری زمین‌ها به خیریه همسرش زهرا مشیر استخاره گفته بود: «از همان چند سال گذشته در بنیاد شهید دنبال این بودیم تا بیمارستانی که مایه افتخار در حوزه مغز و اعصاب باشد را بسازیم. این بیمارستان هم‌اکنون در حال نهایی شدن است تا به عنوان بزرگ‌ترین مرکز مغز و اعصاب ایجاد شود، این بیمارستان یک هیات امنا دارد که خیریه امام رضا (ع) با ۹ عضو آن را پایه‌گذاری کرده و شخصیت‌های بزرگی نیز از چهره‌های ملی و علما عضو هیات امنا هستند، یک عضو هیأت امنای این خیریه نیز همسر بنده است، کل این بیمارستان هم وقف است، اما ببینید چه حرف‌هایی می‌زنند؟»

وقف همسر؛ ۴۹۶۰۸ مترمربع زمین، هر متر ١۴٩ هزار تومان

بر اساس همین گزارش سال ۹۲ در منطقه ۲۲ تهران زمینی به مساحت ۴۹۶۰۸ مترمربع به قیمت هر متر ١۴٩ هزار تومان از سوی شهرداری تهران به زهرا مشیر همسر محمدباقر قالیباف به عنوان عضو هیات امنا این موسسه واگذار شد.
همچنین به گفته علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر دوره چهارم، خیریه امام رضا از سال ۹۱ در بودجه شهرداری تهران ردیف اعتباری جداگانه داشته است، بدون اینکه گزارش عملکرد بدهد. خیریه امام رضا تاکنون هیچ گزارش عملکردی به شورای شهر یا شهرداری تهران نداده است. بر اساس گزارش شورای شهر پنجم علاوه بر واگذاری این زمین بزرگ و گران‌قیمت به موسسه خانم مشیر، شهرداری آقای قالیباف فقط در یک فقره از کمک‌های مالی خود به همسرش ۶۰ میلیارد تومان به خیریه امام رضا کمک مالی کرده است.

باز هم زهرا مشیر؛ این‌بار «سیسمونی گیت»!

ظاهرا نقش زهرا مشیرالاستخاره در حواشی پیرامون محمدباقر قالیباف قرار نیست پایانی داشته باشد. در آخرین مورد از این نقش‌آفرینی سفر او، داماد و دخترش به ترکیه و وایرال شدن این خبر و عکس‌هایی از ۱۹ چمدان خرید آنها، برای رئیس انقلابی مجلس یازدهم دردسر ساز شد. این خبر تایید و تکذیب و عذرخواهی و طلبکاری‌های زیادی هم در پی داشت. اولین واکنش پس از خبری شدن سفر خانواده قالیباف به ترکیه توسط الیاس قالیباف بود که ضمن رد خرید سیسمونی توسط مادر و خواهرش، از مردم عذرخواهی کرد و گفت این کار‌ها در شان پدرش نیست. البته این ماجرا روز‌های متمادی خبر اول رسانه بود و اعتراضات، انتقادات و جوک‌هایی از سوی مردم و البته حمایت‌هایی را از هم سوی ائمه جمعه، کارشناسان انقلابی صداوسیما و افرادی از جریان اصولگرا به دنبال داشت. صد البته سکوت طولانی مدت شخص محمدباقر قالیباف را هم نباید از خاطر دور داشت.

قالیباف: دروغ و تخریب سیاسی بوده!

بعد از گذشت دو هفته از سیسمونی‌گیتِ خانواده قالیباف، او در اظهار نظری روز شنبه دهم اردیبهشت گفت: «آنچه درباره این سفر گفته شده، دروغ‌هایی بوده که برای "تخریب سیاسی" منتشر شده است». البته خبر‌های تایید نشده‌ای هم بیرون آمد که قالیباف به برخی از نمایندگان گفته که چطور این سفر که کسی از آن خبر نداشته به رسانه‌ها کشیده شده و همچنین گفته می‌شود وحید اشتری افشا کننده این سفر نیز توسط نهاد‌هایی احضار شده است. به فاصله اندکی بعد از انتشار اولین خبر که تمرکز آن روی سفر و خرید سیسمونی برای نوه قالیباف بود، خبر رسید که در این سفر توسط همسر، دختر و داماد آقای قالیباف دو واحد آپارتمان در یکی از گران‌ترین برج‌های استانبول البته به نام مهدی بحیرایی (که احتمالا با احمدرضا بحیرایی داماد قالیباف نسبتی دارد) به قیمت حدود ۴۰ میلیارد تومان معادل ۲۰ میلیون لیر ترکیه، خریداری شده است.

مجلس یازدهم در حمایت از قالیباف: طراحان و مجریان پروژه‌های تخریب را شناسایی کنید

حواشی این ماجرا گویی تمامی ندارد، چون نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم در حمایت از محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به رهبر انقلاب از او حمایت کردند.

۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس روز شنبه، در بیانیه‌ای ضمن حمایت تمام عیار از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از وزیر اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه خواستند که «طراحان و مجریان پروژه‌های تخریب» او را شناسایی کنند و با آن‌ها برخورد لازم صورت گیرد. سیدمحسن دهنوی در صحن علنی مجلس این بیانیه را قرائت کرد. نمایندگان در این بیانیه انتقادات به مجلس و رئیس آن را از سوی «دشمنان خارجی»، «متحجران داخلی» و «غرب‌زدگان» دانستند و خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشتند: «گویی حمایت رهبر بزرگوار انقلاب و تلاش شبانه روزی نمایندگان موجب شده که دشمن خارجی و غرب‌زدگان و متحجران داخلی تمام همت خود را بر تخریب این مجلس بگذارند تا کم‌کاری دولت و مجلس گذشته از جانب مردم فراموش شود و مانع امیدواری مردم گردد.

ول کنید، ما معصوم نیستیم

کاظم موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توضیح حمایتش از قالیباف گفت: «این انقلاب صاحب دارد. این نظام شهدا و امام و رهبری و البته ملت بزرگی دارد. همه در زندگی خود اشتباهاتی دارند. ما معصوم نیستیم. ول کنید. این بساط را در کشور جمع کنید. ما رهبر داریم. همه چیز داریم. رهبری به ما راهکار داده است.» اما همین بیانیه هم حاشیه‌ساز شد و عده‌ای از نمایندگان که ظاهرا بیانیه‌‌ای ناخوانده‌ای را امضا کرده بودند، بعد از قرائت آن معترض شدند که ما فکر می‌کردیم این بیانیه برای تشکر از رهبری است نه حمایت از رئیس مجلس.

امضای حمایتی خود از قالیباف را پس گرفتم

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مجلس، درمورد بیانیه حمایتی مجلس از قالیباف در صفحه شخصی خود نوشت: «چون زیاد از بنده می‌پرسند بیشتر توضیح دهم که طراحان بیانیه امروز بدون ارائه متن امضا جمع کردند و گفتند در تشکر از رهبر برای حمایت از مجلس است. اما پس از مشخص شدن جزئیات متن بیانیه، نمایندگانی از جمله بنده امضای خود را پس گرفتیم».

چندمین خوان باقر؟

نمی‌توان و از حوصله یک گزارش مطبوعاتی خارج است که همه جزئیات و ماجرا‌های زندگی خصوصی و سیاسی محمدباقر قالیباف را روایت کند، اما با توجه به اینکه برخی از موارد و موضوعات مطرح شده در این گزارش بار‌ها و بار‌ها ذکر شده و مستندات برخی از پرونده‌ها در دسترس همه قرار دارد، می‌توان گفت این مرد جنگ و سیاست به این راحتی نمی‌تواند گذشته خود را پاک کند و معلوم نیست در چندمین خوان از هفت خوان باقر قرار داریم. البته این نگرانی هم وجود دارد که گروه‌های رقیب درون اصولگرایی با همین دستاویزها، ریاست او در مجلس انقلابی را با مشکل مواجه کنند. گروه‌هایی که پشت طرح‌هایی، چون طرح صیانت هستند و جامعه بار‌ها قالیباف را به یک رئیس از طیف تندوری انقلابی ترجیح می‌دهد. البته در کشور ما استعفا و عذرخواهی محلی از اِعراب ندارد و نگران این نیستیم که رئیس مجلس از سمت خود استعفا کند، می‌ماند جبهه پایداری که دور از ذهن نیست برای سال سوم ریاست مجلس، عِرض خود ببرند و زحمت قالیباف. به این معنی که جبهه پایداری به دنبال جایگزینی برای محمدباقر قالیباف باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی