تیتر امروز

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

صبر جامعه کارگری را هرگز امتحان نکنید

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: افزایش حقوق کارگران باعث تورم و تعدیل نیروی کار نمی‌شود و مزد مصوب نوزدهم اسفند به قوت خود باقیست

کد خبر: ۱۲۷۹۳۳
۱۷:۵۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
علی خدایی در مراسم ضیافت افطاری خانه کارگر با تاکید بر اینکه ابلاغیه دستمزد لازم الاجراست و هیچ تغییری نکرده است، درباره حاشیه‌سازی‌های اخیر برخی افراد درباره مزد اظهار داشت: متاسفانه بلافاصله بعد از تصویب دستمزد، یکسری از افراد به خصوص اتاق بازرگانی و وابستگان آن‌ها به ویژه افرادی که سالهاست در خصوص تعیین دستمزد کارگران با آنها با مشکل مواجه‌ایم، در مقابل مصالح جامع کارگری ایستادگی می‌کنند، هجمه‌ها بر دستمزد آغاز شده و در رسانه‌های مختلف مسائل مختلفی عنوان کردند منجمله اینکه مزد مصوب شده موجب ایجاد تورم و تعدیل نیروی کار می‌شود که هیچ یک از موارد مطرح شده موضوعیت ندارد.

او با بیان اینکه تک تک افرادی که الفبای اقتصاد را خوانده‌اند متوجه می‌شوند که این افزایش دستمزد و درآمد منجر به افزایش تقاضا در بازار و در نهایت افزایش تولید می‌شود، افزود: امروز خانواده‌ی کارگری کشورمان به دلیل نداشتن حداقل‌های زندگی دچار آسیب جدی شده‌اند. امروزه خانواده‌ها به اندازه نیاز استانداردشان نمی‌خورند، نمی‌پوشند و آموزش نمی‌بینند. به زبان عامیانه وقتی درآمد زیاد شود بیشتر خرید صورت می‌گیرد و وقتی بیشتر خرید صورت بگیرد، تولیدکنندگان هم بیشتر تولید خواهند کرد. با این حال چطور ممکن است چنین بحثی پیش بیاید که افزایش حقوق منجر به افزایش بیکاری و تورم بشود.

خدایی گفت: به اعتقاد من نیمی از ظرفیت تولید در کشور خالی است و بنگاهای تولیدی ما به خاطر نداشتن مشتری آسیب دیده‌اند و شروع به تعدیل نیرو کرده‌اند.

خدایی با بیان اینکه تعیین مزدی که صورت گرفته هنوز نتوانسته نیازهای زندگی جامعه کارگری را پوشش دهد و فاصله همچنان بسیار است، افزود: مزد مصوب شده گامی است برای اینکه جامعه باید بپزیرد که مزد عامل تورم و بیکاری نیست و هیج آسیبی به اقتصاد وارد نمی‌کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین گفت: از ابتدای سال گذشته تک تک اقلامی که در خانوار مصرف می‌شوند از مسکن گرفته تا انواع خوراکی و آشامیدینی‌ها، به صورت نقطه به نقطه، ماه به ماه و روزانه در حال افزایش قیمت است این در حالیست که زمانی که افزایش قیمت اجناس و اقلام صورت می‌گرفت هنوز افزایش دستمزدی در کار نبود.

او درباره زمزمه‌های مطرح شده درباره بازنگری دستمزد مصوب شده نیز گفت: جلساتی در این خصوص برگزار شده و تا اینجای کار هیچ گونه تغییر در دستمزد کارگران ایجاد نشده و در آینده نیز ایجاد نخواهد شد. طبق قانون مزد کارگران سالی یکبار از سوی شورای عالی کار تعیین می‌شود که اسفند سال گذشته انجام شد.

او با تاکید بر اینکه اگر برخی کارفرمایان با سوءاستفاده از حواشی ایجاد شده بخواهند مزد کارگران را طبق مصوبه پرداخت نکنند یا قصد تضیع حقوق کارگران را داشته باشند حتما با واکنش کارگران و تشکلات کارگری مواجه خواهند شد، خاطرنشان کرد: همچنان اگر عده‌ای این هوس را در سر بپرورانند که با تعدیل سوری نیروی کار بخواهد بر نمایندگان کارگری فشار وارد کنند، تا بازنگری مزد صورت بگیرد، پیشنهاد می‌کنم صبر جامعه کارگری را هرگز امتحان نکنند. کارگران آنقدر نجیب هستند که از مصوبه مزدی حداقلی که بسیار ناچیز است هم تشکر می‌کنند. با این حال ما همچنان معتقدیم این مزد تعیین شده با حداقل‌های زندگی کارگران خیلی فاصله دارد.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی