تیتر امروز

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.

بیش از یک میلیون دلار برای اثر هنری نامرئی!

حاضرید برای «هیچ‌چیز» چقدر پول خرج کنید؟ یک مجموعه‌دار هنری اروپایی برای اثر هنری که وجود خارجی ندارد بیش از یک میلیون دلار پرداخت کرده است!

کد خبر: ۱۲۷۳۵۹
۱۵:۱۵ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱

بیش از یک میلیون دلار برای اثر هنری نامرئی

دیدارنیوز ـ به نقل از گاردین، یک مجموعه‌دار هنری اروپایی در حراجی اخیر ساتبیز که در پاریس برگزار شد، برای دستورالعملی که توسط یک هنرمند فرانسوی به نام «ایو کلن» نوشته شده، مبلغ ۱.۲ میلیون دلار پرداخت کرده است. این دستورالعمل مالکیت یکی از آثار هنری نامرئی این هنرمند را اثبات می‌کند.

«کلن» از چهره‌های شاخص جنبش «نوواقع‌گرایی» فرانسوی شناخته می‌شود؛ جنبشی که در دهه ۶۰ میلادی شکل گرفت. این هنرمند در سال ۱۹۵۸، نمایشگاه «خلاء» را برگزار کرد. نمایشگاهی که در آن یک جعبه بزرگ را در یک اتاق خالی قرار داد. این نمایشگاه موفقیت‌آمیز بود و هزاران نفر از بازدیدکنندگان برای بازدید از این گالری تقریبا خالی پاریسی حاضر شدند.

کمی بعد، «کلن» تصمیم گرفت به مجموعه‌داران این فرصت را بدهد که بتوانند آثار نامرئی را در ازای مبالغ هنگفت خریداری کنند. او برای این کار فضای خالی را ازای دریافت طلا به خریداران می‌فروخت. هر یک این فضا‌های خالی به همراه یک دستورالعمل به فروش می‌رسیدند؛ البته «کلن» به خریداران این گزینه را ارائه کرده بود که در ازای سوزاندن دستورالعمل شاهد انداخته شدن نیمی از طلای پرداختی به رود سن باشند. بر این اساس، شرکت‌کنندگان به همراه یک دلال آثار هنری، یک مدیر موزه هنری و دست کم دو نفر، شاهد برگزاری این مراسم می‌شدند.

بر اساس نوشته مجله «اسمیتسونین»، سوزاندن بخشی از تشریفاتی بود که «کلن» به واسطه آن به مجموعه‌داران کمک می‌کرد خود را مالکان انحصاری این آثار نامرئی معرفی کنند.

بر اساس وبسایت «ایو کلن»، این فضا‌های خالی می‌توانند توسط مالک‌هایشان به افرادی دیگری فروخته شوند. یعنی در صورتی که دستورالعمل در ازای دریافت مبلغی به فرد دیگری واگذار شود، مالکیت این فضا نیز دیگر در اختیار خریدار اول نخواهد بود. برای این که ارزش این فضا به طور انحصاری به یک فرد تعلق پیدا کند، خریدار باید دستورالعمل را بسوزاند. «ایو کلن» نیز در این صورت ملزم به انداختن نیمی از طلای دریافتی در رودخانه، دریا و یا مکانی در طبیعت بود تا امکان بازیابی طلا وجود نداشته باشد. از این لحظه به بعد آثاری که به این صورت فروخته شده باشند دیگر قابل خرید و فروش نخواهند بود.

به گزارش «نشنال» در طول سه سالی که «کلن» این مراسم را اجرا می‌کرد، هشت فضای خالی فروخته شد و دست کم سه خریدار در مراسم سوزاندن دستورالعمل شرکت کردند. تعدادی از این خریداران دستورالعمل‌ها را نزد خود نگه داشتند.

یکی از این مجموعه‌داران به نام «ژاک کوگل» از سوزاندن این دستورالعمل امتناع کرد. سپس این دستورالعمل به یک اثر هنری ارزشمند تبدیل شد و در موسسات فرهنگی مختلفی همچون مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو به نمایش درآمد.

در نهایت یک مالک گالری این دستورالعمل را خریداری کرد و آن را در کنار سایر آثار هنری مجموعه‌اش به مزایده گذاشت.

بیش از یک میلیون دلار برای اثر هنری نامرئی

عرض این دستورالعمل کمتر از ۲۰ سانتی‌متر است و به گونه‌ای طراحی شده است که شبیه به یک چک بانکی باشد. امضای «کلن» در سمت راست و پایین صفحه وجود دارد و تاریخ هفتم دسامبر سال ۱۹۵۹ بر روی آن نوشته شده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: آثار هنری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی