تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
ده‌ها مرجع قانون‌گذاری به موازات مجلس در کشور داریم

آیتی: اصولگرایان نمی‌خواستند برجام برگ برنده دولت روحانی باشد

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه ده‌ها مرجع قانون‌گذاری به موازات مجلس در کشور داریم، گفت که اصولگرایان نمی‌خواستند برجام برگ برنده دولت روحانی باشد.

کد خبر: ۱۲۶۶۰۳
۱۰:۴۱ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۱

آیتی: اصولگرایان نمی‌خواستند برجام برگ برنده دولت روحانی باشد

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: هیچگاه جناح راست، اصولگراها، اعتقادی به آقای روحانی نداشتند و اجازه هم ندادند آقای روحانی بتواند برجام را به جایی برساند و برگ برنده‌اش باشد و قهرمان ملی باشد؛ در نتیجه این برگ برنده را نگه داشتند تا دولت وی تمام شود.

مهدی آیتی، درباره عملکرد دولت در سیاست خارجی، گفت: توجه داشته باشید ما یک بحث تحلیلی در مورد دوران حیات امام و بعد از رحلت ایشان داریم که با بررسی آمار و ارقام در طول دوران است که متوجه می‌شویم بسیاری از فرمان‌ها، پیام‌ها و آرمان‌های ایشان به تدریج بعد از رحلت‌شان کمرنگ شد‌ه‌اند.

وی یادآور شد: به طور مثال امام یک جمله تاریخی دارند مبنی بر اینکه «آمریکا از شوروی بدتر، شوروی از آمریکا بدتر و انگلیس از هر دو پلیدتر»، اما امروز این گونه نیست. یا این که بر کاشی روی سر در وزارت خارجه که اتفاقا از جمله شعار‌های تمام راهپیمایی‌های انقلاب در سال ۵۷ بود، سیاست تععینی ما مشخص است، نوشته‌ایم «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی»، اما امروز این گونه نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: امام در جای دیگر فرمودند «مجلس در رأس امور است» یعنی هر تصمیمی در هر جایی که قرار است گرفته شود باید از داخل مجلس شورای اسلامی که منتخبان مردم آنجا هستند گرفته شود، اما امروز به موزات مجلس شورای اسلامی ده‌ها مرجع قانون‌گذاری دیگر در کشور داریم، یعنی به هیچ وجه مجلس در رأس امور نیست. نگاه کنید امروز شورای نگهبان، شورای عالی امنیت ملی، شورای انقلاب فرهنگی، مجلس خبرگان، ستاد‌های نماز و مجمع تشخیص مصلحت نظام در کشور داریم این‌ها هرکدام‌شان تصمیم‌گیرنده و تعدادی از آن‌ها قانون‌گذار هستند و کار مجلس را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم اقدامات صورت گرفته را بشماریم تعداد بسیار زیادی از فرمان‌ها، آرمان‌ها، نوشته‌ها و سخنرانی‌های امام بعداز فوت ایشان به فراموشی سپرده و کمرنگ شده است و حتی گاهی بلعکس آن فرمانی که حضرت امام دادند عمل شده است؛ مانند آن فرمان ۸ ماده‌ای که امام دادند؛ در این فرمان‌ها بنیان‌گذار انقلاب به مسئله بازداشت‌های موقت، زندانی کردن افراد و مصادره تاکید می‌کند، اما بعد از فوت ایشان به گونه‌ای دیگر عمل می‌شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وجه دیگر قضیه این است که، چون شخص روحانی را آنچنان قبول نداشتند و دلیل قبول نداشتننش هم این بود که همه می‌دانستند آقای روحانی دست راست آقای هاشمی رفسنجانی است و در تمام عمر انقلاب وی در کنار هاشمی رفسجنانی چه در زمان جنگ، مجلس و مرکز مطالعات استراتژیک و شورای امنیت همه جا سایه یه سایه کنار مرحوم هاشمی بود و هیچ‌گاه اعتماد کامل و اعتقاد کامل به حسن روحانی وجود نداشت در نتیجه سعی بر این بود روحانی قهرمان نشود یعنی زمانی که برجام را امضا کردند به ایران آمدند همگان فکر کردند روحانی قهرمان صلح و آزادی ایران است.

وی یادآور شد: هیچگاه جناح راست، اصولگراها، اعتقادی به آقای روحانی نداشتند و اجازه هم ندادند آقای روحانی بتواند برجام را به جایی برساند و برگ برنده‌اش باشد و قهرمان ملی باشد؛ در نتیجه این برگ برنده را نگه داشتند تا دولت وی تمام شود و به نام آقای رئیسی و دولت او و مجلس آقای قالیباف ثبت شود.

آیتی ادامه داد: برای همین است قرار داد ۲۵ ساله با چین، قرار داد ۲۰ ساله با روسیه و امضای برجام و سایر مسائل مهم کشور به سرعت در مجلس آقای قالیباف و دولت آقای رئیسی شکل می‌گیرد، امضا می‌شود و به مرحله اجرایی و عملیاتی نزدیک می‌شود که کاملاً نشان می‌دهد هدف این بود که افتخارات به نام آقای روحانی و ظریف تثبت نشود.

وی گفت: ما در یک نقطه اجباری قرار گرفته‌ایم. اگر هر کسی امروز در جایگاه آقایان رئیسی و قالیباف باشد مجبور است همان کاری را کند که این افراد انجام می‌دهند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما یک راه حل بیشتر نداریم و آن است که اگر قرار است با آمریکا و اسرائیل بجنگیم باید با روسیه، چین، کره شمالی، کوبا و کشور‌های بلوک شرق دست دوستی و همکاری خود را ادامه بدهیم و ناچار به این کار هستیم.

وی تاکید کرد: اروز ما در محاصره کامل اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا و غرب قرار گرفته‌ایم ما به دلیل وجود خطرات در اطراف خودمان یک راه بیشتر نداریم و آن دوستی و همکاری با بلوک شرق است که در رأس آن‌ها چین و روسیه قرار دارند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی