تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

طرح «شفافیت آرا» به کجا رسید؟

تعداد نمایندگانی که خواستار شفاف شدن آرای خود هستند به ۱۴۱ نفر رسیده است. علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در این باره گفت: ۱۴۱ تن از نمایندگان این موضوع را امضا کردند و به صورت داوطلبانه خواستار اعلام رأی خود هستند، اما آیین نامه چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

کد خبر: ۱۲۲۶۵۴
۱۱:۴۱ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

طرح «شفافیت آرا» به کجا رسید؟

دیدارنیوز: ۱۴۱ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار شفاف شدن آرای خود هستند.

طرح شفافیت آرا در دستورکار روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه سال ۹۹ مجلس شورای اسلامی قرار داشت که نمایندگان از مجموع ۲۳۴ نفر حاضر در جلسه پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان این طرح، با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف، ۱۲ رأی ممتنع به کلیات این طرح رأی ندادند و از دستورکار مجلس خارج شد.

پس از آن جمعی از نمایندگان با استناد به ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی مجلس در نامه‌ایبه هیئت رئیسه خواستار این شدند که طرح شفافیت مجددا در دستورکار جلسه علنی مجلس قرار گیرد.

پس از آن این طرح در دستورکار مجلس قرار گرفت و مدتی است که طرح شفافیت در دستورکار هفتگی اعلام می‌شود، اما در نوبت رسیدگی روزانه در جلسه علنی قرار نمی‌گیرد.

همین موضوع باعث شد تا تعداد ۱۲۰ تن از نمایندگان در نامه‌ای به هیئت رئیسه قوه مقننه خواستار این شوند تا با اولویت به طرح شفافیت آرای نمایندگان رسیدگی شود.

روز گذشته (اول اسفند ماه) در جلسه نوبت عصر و در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مالک شریعتی نماینده تهران در تذکری خطاب به هیئت رئیسه، گفت: بنده قبلا درباره اعلام آرا از قسمت فناوری مجلس سوال کردم. برای قسمت فناوری این امکان وجود دارد که آرای داوطلبانی که خواستار اعلام رأی خود هستند، اعلام شود.

وی افزود: در این باره ۱۴۱ تن از نمایندگان اعلام آمادگی کردند. تقاضا می‌کنیم این موضوع برای افرادی که خودشان داوطلب هستند، اجرا شود.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: این اختیار شخصی نماینده است که رأی خود را اعلام کند. از قسمت فناوری تقاضا می‌کنم رأی بنده را ارائه دهد تا آن را به صورت مستند ارائه کنم.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: ۱۴۱ تن از نمایندگان این موضوع را امضا کردند و به صورت داوطلبانه خواستار اعلام رأی خود هستند، اما آیین نامه چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: ما موضوع را بررسی می‌کنیم، البته قسمت فناوری مجلس گفتند که به محض رأی‌گیری، آرا پاک می‌شود و عدد را اعلام می‌کنیم.

لازم به ذکر است کلیات این طرح با توجه به اینکه باعث تغییر در آیین‌نامه می‌شود برای تصویب نیاز به آرای حداقل دوسوم نمایندگان حاضر در جلسه علنی را داشت.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی