تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

آموزش کلاغ‌ها در سوئد برای جمع آوری سیگار!

اغلب زباله‌ها در خیابان‌های سوئد شامل ته‌سیگار‌های دور ریخته شده می‌شود. شهرداری سودرتلیه، پروژه‌ای آزمایشی را با کمک یک استارت‌آپ به راه انداخته است که از کلاغ‌های آموزش‌دیده برای برداشتن ته‌سیگار‌ها و رها کردن آن‌ها در نزدیک‌ترین سطل زباله استفاده می‌کند.

کد خبر: ۱۲۱۲۴۰
۱۹:۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰

کریستین گونتر هانسن، مؤسساستارت‌آپی به نام Corvid Cleaning، ادعا می‌کند که این اقدام در واقع هزینه‌های نظافت شهری را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که نام این شرکت، نباید با Covid اشتباه گرفته شود، بلکه این کلمه، اشاره به نام علمی لاتین کلاغ‌ها - Corvidae است.

برای جلوگیری از هرگونه انتقاد احتمالی از سوی فعالان حقوق حیوانات، این شرکت و شهرداری توضیح داده‌اند که سلامت پرندگان به عنوان یکی از شاخص‌های موفقیت این پروژه در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، این ابتکار به عنوان یک طرح آزمایشی در یکی از مناطق در حال انجام است.

اگر برایتان سوال پیش‌آمده که چرا کلاغ‌ها بهترین حیوان برای انجام این کار هستند، گونتر هانسن به پایگاه خبری "The Guardian" این‌طور توضیح داده است که پرندگان تمایل طبیعی به برداشتن اجسام از زمین دارند و مهم‌تر اینکه آموزش آن‌ها آسان‌تر است. تخمین زده شده است که کلاغ‌ها در واقع توانایی یادگیری یک کودک خردسال را دارند و همین امر، این پرندگان را در دسته حیوانات باهوش قرار داده است.

برآورد هزینه برداشتن هر ته‌سیگار، حدود ۸۰ اوره (سنت سوئد) یا بیشتر است. اگر کلاغ‌ها، عملیات برداشتن ته‌سیگار را انجام دهند، این هزینه می‌تواند به ۲۰ اوره کاهش یابد. مقامات محلی اعلام کردند که پس‌انداز نهایی شهرداری، بستگی به این دارد که کلاغ‌ها چند ته‌سیگار بردارند!

کلاغ‌ها طی دوره‌های آموزشی یاد می‌گیرند که ته‌سیگار‌ها را بردارند و آن‌ها را در سطل‌های زباله‌ای بیندازند که حاوی پاداش غذایی برای آن‌ها است. در واقع کلاغ‌ها برای این کار به‌نوعی شرطی شده‌اند به‌طوری که با انجام عملیات پاکسازی، جایزه دریافت می‌کنند.

ارزیابی مؤسسه "سوئد را تمیز نگه دارید" نشان می‌دهد که سالانه تا یک میلیارد ته‌سیگار در خیابان‌های سوئد رها می‌شود که ۶۲ درصد حجم زباله‌های این کشور را تشکیل می‌دهد.

توماس ترن‌استروم، استراتژیست پسماند، در رابطه با این اقدام گفت: "خیلی جالب است که ما می‌توانیم به کلاغ‌ها یاد بدهیم ته‌سیگار را از خیابان‌ها جمع‌آوری کنند، اما هنوز نتوانسته‌ایم به انسان‌ها بیاموزیم که ته‌سیگار خود را روی زمین نیندازند. "

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی