تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

تغذیه مناسب عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را کاهش می‌دهد

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: تغذیه مناسب برای مقابله با برخی عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون می‌تواند موثر باشد که در این خصوص منابع غذایی سالم و نوشیدنی‌هایی پیشنهاد و ارائه شده است.

کد خبر: ۱۲۱۰۰۴
۱۰:۲۳ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

تغذیه مناسب عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را کاهش می‌دهد

دیدارنیوز ـ عصمت عباسی افزود: اغلب عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از هفت روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد و در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد.

وی با بیان اینکه در صورت ایجاد تب، باید مایعات و غذا‌های آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود، اضافه کرد: رژیم غذایی حاوی میوه (موز، آلو، زرد آلو، طالبی، کیوی، پرتقال)، سبزی‌ها (اسفناج، جعفری)، حبوبات، نان و غلات سبوس دار، هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی) برای تامین پتاسیم ناشی از تعریق زیاد در تب توصیه می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: همچنین مصرف منابع غذایی ویتامین‌های گروه B از جمله سبزی‌ها به ویژه برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات (ماست، پنیر، دوغ، کشک)، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات و مغز‌ها فراموش نشود.

عباسی افزود: در صورت مواجهه با بدن درد و خستگی مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی بویژه ماهی‌های چرب، گردو، تخمه آفتابگردان و سایر مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارند و مصرف منابع غذایی منیزیم شامل سبزی‌های برگ سبز، تخمه کدو، غلات کامل و حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو توصیه می‌شود. مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه، چای سبز و قهوه، در حد دو فنجان در روز به رفع خستگی و درد‌های منتشر بدن کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در صورت ضعف و بی حالی پس از واکسیناسیون منابع غذایی لحاظ شود، گفت: در این خصوص منابع غذایی حاوی B ۱، B ۶و B ۱۲شامل غلات کامل، گوشت، تخم مرغ و شیر و لبنیات و شربت عسل با کنترل قند خون در افراد دیابتیک و بیماران سرپایی، به کنترل ضعف و بی حالی کمک می‌کنند. افزودن دارچین و زنجبیل و سیاهدانه به غذا‌ها در این موارد توصیه می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: تا زمانی که تهوع یا استفراغ وجود داشته باشد باید از خوردن و آشامیدن هر ماده غذایی یا نوشیدنی پرهیز کرد و پس از توقف استفراغ، می‌توان کمی مایعات رقیق مانند آب مرغ یا گوشت، آب سیب یا ژلاتین میل کرد.

وی اظهار داشت: با گذشت هشت ساعت از قطع استفراغ، می‌توان مصرف غذا‌های جامد را شروع کرد، غذا باید بی بو، کم چرب و کم فیبر باشد، کمپوت سیب بدون شکر، مرغ پخته، موز، عصاره رقیق گوشت، نان تست و برشته، تخم مرغ آب پز و سفت، انواع آب میوه و سبزی، سیب زمینی، چوب شور، کراکر، برنج، غلات پخته، شربت و ماست؛ بعد از توقف استفراغ، بزرگسالان و کودکان بالاتر از سه سال می‌توانند تکه‌های کوچک یخ را هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مک بزنند.

عباسی افزود: مصرف تکه‌های میوه یخ زده یا آب میوه‌های رقیق شده همراه با یخ می‌تواند در کنترل تهوع مفید باشد، تعداد وعده‌های غذایی را اباید فزایش و حجم غذا در هر وعده را کاهش داد و از مصرف غذای سنگین خودداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: از قرار گرفتن در معرض بوی غذا‌هایی که رایحه تندی دارند اجتناب کرده، غذا‌ها ترجیحا سرد یا هم دما با حرارت اتاق مصرف شود، از تنقلات و غذا‌های خشک، نشاسته‌ای و پرنمک مانند چوب شور، کراکر و سیب زمینی از آبنبات‌هایی با طعم نعناع یا لیمو استفاده و در نهایت بیشتر استراحت انجام شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: تغذیه سالم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی