تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید

نشانه‌های لخته شدن خون بعد از تزریق واکسن آسترازنکا

شیوع برق‌آسای اومیکرون در کشور باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده با این حال برخی از مردم نگران عوارض ناشی از واکسن هستند، به خصوص لخته شدن خون ناشی از آسترازنکا. مسئولان و متخصصان معتقدند که جای نگرانی نیست و با توجه به علائم و پیگیری زودهنگام می‌توان خطر ناشی از این عارضه احتمالی به مدیریت کرد. این علائم کدامند؟

کد خبر: ۱۲۱۰۴۷
۱۲:۳۴ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

نشانه‌های لخته شدن خون بعد از تزریق واکسن آسترازنکا

دیدارنیوز ـ مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به شیوع برق‌آسای اومیکرون در کشور گفت: «نظر می‌رسد در حال حاضر باید شروع به اعمال دوباره محدودیت‌ها کنیم.» وی افزود افراد مختلف باید تزریق واکسن خود را کامل کرده و با این حال از تجمع پرهیز کنند.

مردانی در ارتباط با تعلل برخی افراد برای دریافت واکسن آسترازنکا گفت: «مردم باید بدانند واکسنی که در حال حاضر دریافت می‌کنند واکسن اول و آخرشان نیست و ممکن است واکسن نوبت چهارم و پنجم هم داشته باشیم. در نتیجه نباید معطل نوع خاصی از واکسن بمانند و خودشان را در معرض آسیب‌های ناشی از ابتلا به این ویروس قرار دهند.»

وی تاکید کرد که واکسن آسترازنکا واکسن خوبی است و حتما در حد نیاز اقدام به واردات آن خواهد شد. مردانی در ارتباط با عوارض واکسن آسترازنکا گفت: «عارضه شدید آسترازنکا، همان لخته خون است و برای چهار نفر در یک میلیون نفر، به خصوص در افراد جوان، ممکن است رخ دهد.»

مردانی با اشاره به اینکه این درصد اصلا درصد بالایی نیست افزود: «در نتیجه جای نگرانی وجود ندارد و از طرفی میزان عوارض آن نیز قابل مقایسه با دیگر واکسن‌های موجود است و نمی‌توان نتیجه گیری کرد که واکسنی را به خاطر عوارض محدودش تزریق نکنیم.»

میساء قیم متخصص داخلی، نیز درباره عارضه لخته خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا به ایسنا گفت: «عارضه نادر لخته خون از روز اول بعد از تزریق و معمولا طی یک هفته و ۱۰ روز نخست ممکن است رخ دهد. در برخی مطالعات نیز این احتمال، به‌صورت نادر، تا ۴۸ روز نیز در نظر گرفته شده است.»

دکتر قیم با تاکید بر تزریق واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت به‌عنوان دوز سوم یا تقویتی، گفت: بهتر است افراد زیر ۵۰ سال، با توجه به تاکید اخیر وزارت بهداشت، واکسن‌های دیگری به جز آسترازنکا را به‌عنوان دوز سوم دریافت کنند، اما اگر به هر علت تمایل به تزریق این واکسن داشتید علائم خطر را بدانند و با آگاهی کامل این واکسن را تزریق کنید.

نشانه‌های لخته شدن خون ناشی از تزریق آسترازنکا

این پزشک متخصص با بیان اینکه حتی در صورت بروز عارضه لخته خون، درمان ساده‌ای برای آن وجود دارد و به راحتی می‌توانیم بیمار را نجات دهیم، تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد، افراد علائم خطر را جدی نگرفته‌اند و با وجود توصیه‌ها، با سردرد‌های بسیار شدید بعد از ۱۰ روز به پزشک مراجعه کرده‌اند که متاسفانه دیر است.

وی توضیح داد: هرگونه تغییر در سایز ساق پاها، ضایعات پوستی بنفش و صورتی رنگ در اندام‌ها مثل پا‌ها و بازو‌ها و قفسه سینه، تنگی نفس، درد در قفسه سینه در کنار سردرد‌های شدید و تهوع و استفراغ باید جدی گرفته شود و فورا با پزشک مشورت شود. در این موارد فورا آزمایش‌های انعقادی و لازم درخواست و اقدامات لازم انجام می‌شود.

دکتر قیم خاطرنشان کرد: افرادی که قبلا واکسن آسترازنکا را تزریق کرده و چنین مشکلاتی نداشته‌اند، بعد از گذشتن دوره حساسی که اشاره شد نباید نگران باشند. وی با تاکید بر اینکه عارضه لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا بسیار نادر است، گفت با این حال با آگاهی از این علائم نسبت به واکنش بدن خود هوشیار باشید و در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها: واکسن کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی