تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید

تغذیه مناسب عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را کاهش می‌دهد

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: تغذیه مناسب برای مقابله با برخی عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون می‌تواند موثر باشد که در این خصوص منابع غذایی سالم و نوشیدنی‌هایی پیشنهاد و ارائه شده است.

کد خبر: ۱۲۱۰۰۴
۱۰:۲۳ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

تغذیه مناسب عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را کاهش می‌دهد

دیدارنیوز ـ عصمت عباسی افزود: اغلب عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از هفت روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد و در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد.

وی با بیان اینکه در صورت ایجاد تب، باید مایعات و غذا‌های آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود، اضافه کرد: رژیم غذایی حاوی میوه (موز، آلو، زرد آلو، طالبی، کیوی، پرتقال)، سبزی‌ها (اسفناج، جعفری)، حبوبات، نان و غلات سبوس دار، هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی) برای تامین پتاسیم ناشی از تعریق زیاد در تب توصیه می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: همچنین مصرف منابع غذایی ویتامین‌های گروه B از جمله سبزی‌ها به ویژه برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات (ماست، پنیر، دوغ، کشک)، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات و مغز‌ها فراموش نشود.

عباسی افزود: در صورت مواجهه با بدن درد و خستگی مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی بویژه ماهی‌های چرب، گردو، تخمه آفتابگردان و سایر مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارند و مصرف منابع غذایی منیزیم شامل سبزی‌های برگ سبز، تخمه کدو، غلات کامل و حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو توصیه می‌شود. مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه، چای سبز و قهوه، در حد دو فنجان در روز به رفع خستگی و درد‌های منتشر بدن کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در صورت ضعف و بی حالی پس از واکسیناسیون منابع غذایی لحاظ شود، گفت: در این خصوص منابع غذایی حاوی B ۱، B ۶و B ۱۲شامل غلات کامل، گوشت، تخم مرغ و شیر و لبنیات و شربت عسل با کنترل قند خون در افراد دیابتیک و بیماران سرپایی، به کنترل ضعف و بی حالی کمک می‌کنند. افزودن دارچین و زنجبیل و سیاهدانه به غذا‌ها در این موارد توصیه می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: تا زمانی که تهوع یا استفراغ وجود داشته باشد باید از خوردن و آشامیدن هر ماده غذایی یا نوشیدنی پرهیز کرد و پس از توقف استفراغ، می‌توان کمی مایعات رقیق مانند آب مرغ یا گوشت، آب سیب یا ژلاتین میل کرد.

وی اظهار داشت: با گذشت هشت ساعت از قطع استفراغ، می‌توان مصرف غذا‌های جامد را شروع کرد، غذا باید بی بو، کم چرب و کم فیبر باشد، کمپوت سیب بدون شکر، مرغ پخته، موز، عصاره رقیق گوشت، نان تست و برشته، تخم مرغ آب پز و سفت، انواع آب میوه و سبزی، سیب زمینی، چوب شور، کراکر، برنج، غلات پخته، شربت و ماست؛ بعد از توقف استفراغ، بزرگسالان و کودکان بالاتر از سه سال می‌توانند تکه‌های کوچک یخ را هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مک بزنند.

عباسی افزود: مصرف تکه‌های میوه یخ زده یا آب میوه‌های رقیق شده همراه با یخ می‌تواند در کنترل تهوع مفید باشد، تعداد وعده‌های غذایی را اباید فزایش و حجم غذا در هر وعده را کاهش داد و از مصرف غذای سنگین خودداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: از قرار گرفتن در معرض بوی غذا‌هایی که رایحه تندی دارند اجتناب کرده، غذا‌ها ترجیحا سرد یا هم دما با حرارت اتاق مصرف شود، از تنقلات و غذا‌های خشک، نشاسته‌ای و پرنمک مانند چوب شور، کراکر و سیب زمینی از آبنبات‌هایی با طعم نعناع یا لیمو استفاده و در نهایت بیشتر استراحت انجام شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: تغذیه سالم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی