تیتر امروز

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «نژادبهرام» خلاء شفافیت در شهرداری تهران را بررسی می‌کند:

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!

یک سیاستمدار در واکنش به قرارداد مبهم شهرداری معتقد است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در راس مدیریت شهری بودند، رسانه‌های مخالف خیلی جدی به موضوع ورود می‌کردند.

چالش‌های اینترنت ۵ G و شهر‌های هوشمند

 هدف شهر‌های هوشمند بهبود کیفیت زندگی شهروندان به صورت پایدار بوده و فناوری نسل پنجم در این امر نقش حیاتی دارد، با این وجود اینترنت ۵ G در شهر‌های هوشمند با چالش‌هایی مواجه است.

کد خبر: ۱۲۰۱۸۴
۱۰:۰۸ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز، Pradeep Bhardwaj مدیر ارشد استراتژی و رئیس استاندارد‌های صنعت در Syniverse در خصوص شبکه ۵ G و چالش‌های آن در شهر هوشمند مقاله‌ای را منتشر کرد که در ادامه بخشی از آن را مرور خواهیم کرد.

شبکه ۵ G از سال ۲۰۱۹ شروع به کارکرد و این فناوری همچنان در حال پیشرفت بوده و موانع زیادی بر سر راه وجود دارد که باید برطرف شود.

پیچیدگی‌های مشارکت‌های سازمانی برای برنامه‌های ۵ G و نحوه درآمدزایی صحیح آن‌ها را دو مانع اصلی این مسیر است. با این وجود این پیشرفت در حوزه اینترنت، قادر است انقلابی در شهر‌ها ایجاد کند.

از طرفی در میان نوآوری‌های که امکان انجام آن وجود دارد، شهر‌های هوشمند توسعه شهر‌های هوشمند در مراحل اولیه خود است در نتیجه فناوری‌های تلفن همراه مانند ۵ G و جانشینان آن یک فرصت بزرگ و نقش حیاتی در این فضا خواهند داشت.

شهر هوشمند

به‌طورکلی اینترنت اشیا زمینه را برای شهر‌های هوشمند فراهم می‌کند و ۵ G به‌عنوان یک فناوری مهم برای برقراری اینترنت اشیا، به طور جدایی‌ناپذیری با داستان موفقیت این شهر‌ها در آینده ارتباط خواهد داشت.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این بوده که منظور از هوشمندی فقط بحث ارتباطات نبوده و به طور خاص داده‌محور، به‌هم‌پیوسته و هوشمند مدنظر است، البته بسیاری از شهر‌ها بخشی از چنین سطحی را دارا هستند. به طور مثال شبکه‌های حسگر در سطح شهر در چراغ راهنمایی و پارکومتر‌ها وجود دارند.

در نگاه اول هر فرد شهر هوشمند را شامل تعداد زیادی از دستگاه‌ها دارای شبکه‌های حسگر مانیتورینگ، ارتباطات از نوع ماشین کم‌مصرف، خانه‌های هوشمند، کارخانه‌های هوشمند و ... که با یکدیگر در تعامل هستند، می‌داند، اما باید گفت، تا زمانی که همه این سیستم‌ها باکیفیت بالا نتوانند با یکدیگر و با سیستم‌عامل‌های مدیریت این خدمات ارتباط برقرار کنند، نمی‌توان این شهر را هوشمند دانست.

در واقع این نقطه جایی بوده که ۵ G وارد شده و چارچوب اساسی فناوری‌ها، قابلیت‌ها، خدمات و موارد استفاده را با ویژگی‌های فنی پشتیبانی می‌کند مانند ظرفیت بالا، قابلیت اطمینان کامل، دردسترس‌بودن، اتصال بالا برای پاسخگویی که برای این دنیای جدید بسیار مهم است.

به عنوان مثال، بسیاری از مناطق شهری استفاده از سیگنال‌های ترافیکی خودکار را برای بهبود جریان ترافیک آغاز کرده‌اند. اما ورود جدید شبکه‌های ۵ G این امکان را فراهم می‌آورد تا سطح بالاتری طی شود.

از طرف دیگر، مناطق مختلفی از شهر‌های هوشمند وجود دارد که ۵ G می‌تواند نوآوری‌هایی مانند مدیریت پسماند هوشمند، مدیریت انرژی هوشمند، مدیریت هوشمند آب، شبکه‌های هوشمند و سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند را به ارمغان آورد.

شهر هوشمند

با مدیریت این جنبه‌های بسیار مهم به روش بسیار کارآمدتر از نظر محیطی، ۵ G همچنین می‌تواند برخی از چالش‌های زیست‌محیطی ناشی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهانی و مصرف انرژی را که یک شهر با رشد شهر‌های هوشمند به وجود می‌آورد را برطرف کند.

با وجود اینکه شبکه‌های ۵ G بسیار کاربردی هستند، اما افزایش به کارگیری از آن خود سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود. در واقع پذیرش ۵ G توسط صنایع مختلف باعث افزایش چندبرابر سطح حمله و ایجاد خطرات بیشتری می‌شود که برای حل این مسئله باید موارد امنیتی با دقت بیشتر لحاظ شود.

از سوی دیگر با وجود اینکه ۵ G چارچوب فنی ایده آلی برای شهر‌های هوشمند ایجاد می‌کند، اما این فناوری پُرهزینه بوده و نیاز است با مدیریت هزینه، مانع از افزایش هزینه‌ها در طولانی‌مدت شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی