تیتر امروز

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت

دکتر علی نوری استاد دانشگاه و جامعه شناس یکی دیگر از مهمان‌های برنامه «تیتر» بود؛ او در این گفت‌و‌گو به موضوعات مهمی مانند تبعیض، شکاف اجتماعی و ... اشاره کرد. او معتقد است: نسل جوان برای اهدافی...
مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵

این صد و سی و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز پنجشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
مظلومیت امروز حضرت زهرا؛ چون دوست کم توجه است شکایت کجا بریم!؟
ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر

مظلومیت امروز حضرت زهرا؛ چون دوست کم توجه است شکایت کجا بریم!؟

ایمان و اردات قلبی نسبت به دخت پیامبر گرامی اسلام و همسر مکرمه امام علی و مادر امام حسن و حسین بی نهایت است و برابر دستور قرآن و امر رسول خدا در محبت به او و اهل بیتش اگر کمی بخل بورزیم خاسر...

صبح رویش؛ اولین مدرسه‌ کودکان کار ایران

News Image Lead

مجتمع خلاقیتی - مهارتی - آموزشی صبح رویش اولین مدرسه کودکان کار ایران است که تلاش مجموعه صبح رویش تبدیل کودکان کار، در معرض آسیب و بازمانده از تحصیل به شهروندانی مطلوب و مؤثر برای آینده است.

کد خبر: ۱۱۹۳۸
۱۵:۴۶ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷
دیدارنیوز - مجتمع خلاقیتی - مهارتی - آموزشی صبح رویش مدرسه کودکان کار ایران و دارای مجوز آموزش‌وپرورش است که در منطقه دوازده شهر تهران، خیابان شهید هرندی واقع شده است و کار خود را در دو دوره تحصیلی دبستان و متوسطه دوره اول و در قالب ۲ مدرسه دخترانه و پسرانه و یک جوانکده آغاز کرده است و در حال حاضر حدود ۶۰۰ دانش‌آموز در این مجتمع مشغول به تحصیل هستند که اکثر آن‌ها به دلایل مختلف چند سالی از تحصیل عقب‌افتاده‌اند.
محمدحسن داوودی، مدیر این مجتمع بابیان اینکه شیوه مورداستفاده در این مدرسه، کاری علمی با ساختار بومی‌سازی شده است و جنبه‌های مختلف تکنولوژی آموزشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: هدف ما فقط آمدن کودکان کار و بازمانده از تحصیل به مدرسه نیست و به دنبال حصول نتیجه هستیم و این هدف برای ما ارزش بیشتری دارد.
 وی خاطرنشان کرد: صبح رویش از آنچه برایش برنامه‌ریزی‌شده بود، جلوتر است و شیوه استفاده‌شده در صبح رویش متفاوت با دیگر مدارس است. کودکان این مجتمع به دلایل مختلف ازجمله داشتن والد یا والدین معتاد با آسیب‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تعدادی از آن‌ها به دلیل زندانی بودن سرپرست خانواده مجبور به کار و کسب درآمدند و به‌ناچار سال‌های کودکی‌شان در شلوغی‌های پایتخت گم‌شده است.
داوودی با اشاره به اینکه از طریق برنامه‌های بخش آموزشی ، کودکان کار ترغیب به آمدن و درس خواندن در مدرسه می‌شوند، تصریح کرد: بچه‌های کار والدینی دارند که ترجیح می‌دهند فرزندانشان به‌جای درس خواندن کار کنند. خود کودک هم در خیابان آزادی بیشتری دارد و هر کاری دوست دارد می‌تواند انجام دهد و هر ساعتی از شبانه‌روز هم به خانه‌برمی گردد؛ بنابراین مدرسه باید برای این کودکان جذاب باشد. در بخش آموزش تمام تلاشمان این است کودک بتواند با مواردی آشنا شود که از طریق آن بهتر زندگی کند؛ یعنی قصد داریم در این مدرسه چگونه زیستن را آموزش بدهیم.
مدیر مجتمع صبح رویش در ادامه گفت:هدف اصلی آموزش در صبح رویش تأثیرگذاری مثبت روی آینده کودکان و جامعه است. تجربه‌های سخت کودکان امروز تأثیر مستقیم روی آینده کودکان فردا دارد و متأسفانه کودکان کار و در معرض آسیب‌های اجتماعی به دلیل مشکلات و شرایط محیطی و خانوادگی، دوره کودکی دشواری دارند و با ورود به جوانی، مخاطرات زیادی را تجربه می‌کنند که آنان را به سمت جرم و تجربه آسیب‌های مختلف می‌کشاند.
داوودی بابیان اینکه چه چیزی مدرسه صبح رویش را به مدرسه‌ای جذاب برای کودکان تبدیل کرده که بچه‌ها با عشق و علاقه در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند، بیان کرد: در این مدرسه تفکر پادگانی وجود ندارد. مسئولیت‌های مدرسه بر عهده خود کودکان است و آن‌ها مدرسه را بخشی از محیط زندگی خود می‌دانند و در آن کودکی می‌کنند. به‌جای اینکه از ناظم مدرسه بترسند، انتخاب می‌کنند چه رفتاری بهتر است و از او و سایر معلمان مهارت‌های زندگی و ارتباط اجتماعی را می‌آموزند و در مدرسه یاد می‌گیرند چگونه نه بگویند؛ چگونه در جامعه ایفای نقش کنند؛ کار گروهی و تیمی را یاد می‌گیرند و امور مدرسه را باهم انجام می‌دهند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کودکان در مدرسه بامهارت تصمیم‌گیری آشنا می‌شوند و یادمی گیرند که می‌توانند در زندگی‌شان دست به انتخاب بزنند. اگر دو دانش‌آموز در مدرسه باهم درگیر شوند و دعوا کنند (که در سنین پایین بسیار محتمل است) به‌جای آنکه مدرسه آن‌ها را به بستر انضباطی یا کسر نمره تهدید کند، زیر چتر گفتگو می‌نشینند و با کمک روانشناسان مدرسه حل مسئله را می‌آموزند. آن‌ها یاد می‌گیرند ابتدا آرامش خود را حفظ کنند؛ درباره اختلاف‌هایشان فکر کنند؛ با یکدیگر گفتگو کنند و به‌جای دعوا کردن راه‌حل بهتری برای دفعات بعدی پیدا کنند.
 
صبح رویش؛ اولین مدرسه‌ کودکان کار ایران
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، مدیر مجتمع صبح رویش با اشاره به کلاس‌های مهارتی این مجتمع گفت: دانش آموزان در قالب کلاس‌های زیست‌کده مهارت‌های مختلف زندگی و ارتباطی را یاد می‌گیرند. در کلاس بازیکده درس‌ها و مطالب جدید را با بازی یاد می‌گیرند و در کلاس هنرکده مهارت‌های هنری خلاق را می‌آموزند. در کلاس وطن‌کده، ضمن آشنایی با اسطوره‌ها و قهرمان‌های ملی و مذهبی، با آموزه‌های اصیل و کهن فرهنگی آشنا می‌شوند؛ یعنی در محیط شبیه‌سازی‌شده مکتب‌خانه‌های قدیم هم شاهنامه فردوسی می‌خوانند تا بافرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند و هم قرآن می‌خوانند تا فرهنگ ناب اسلامی را بشناسند.
گفتنی است که مجتمع صبح رویش باهدف خدمت‌رسانی به کودکان کار و در معرض آسیب و نیز فعالیت‌های محرومیت‌زدایی اجتماعی و فرهنگی از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار نمود و با مشارکت‌های مردمی و خیرین اداره می‌شود.


ارسال نظرات
امروز يکشنبه ۲۳ آذر
امروز يکشنبه ۲۳ آذر
امروز يکشنبه ۲۳ آذر
امروز يکشنبه ۲۳ آذر