تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی:

اصرار برای وارد کردن «واکسن‌ خاص» منطقی نبود

محمدرضا هاشمیان گفت: متاسفانه در داخل این اشتباه را مدام تکرار می‌کنیم که فلان واکسن موثرتر از دیگران است در حالی که چنین نیست و واکسن‌ها درصدی خطا دارند. بهترین واکسن برای مردم واکسنی است که در دسترس باشد و بتوان با تزریق آن از جان مردم مراقبت کرد.

کد خبر: ۱۱۸۷۱۱
۱۵:۱۱ - ۲۲ دی ۱۴۰۰

واکسن

دیدارنیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اصرار برای وارد کردن واکسن خاص و تخریب واکسن‌های تولید داخل منطقی نبود.

محمدرضا هاشمیان با اشاره به اینکه برخی می‌گفتند تنها باید واکسن فایزر یا مدرنا وارد کشور شود تا بتوانیم بیماری را مدیریت کنیم، این موضوع را رد کرد و افزود: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که هیچ واکسنی ۱۰۰ در ۱۰۰ موثر نیست. هیچ دارویی موثری نیز برای مقابله کرونا وجود ندارد. متاسفانه در داخل این اشتباه را مدام تکرار می‌کنیم که فلان واکسن موثرتر از دیگران است در حالی که چنین نیست و واکسن‌ها درصدی خطا دارند.

وی اضافه کرد: استفاده از واکسن در دنیا، منجربه کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس شده است و این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد اما، همانطور که بار‌ها گفته شده است بهترین واکسن برای مردم واکسنی است که در دسترس باشد و بتوان با تزریق آن از جان مردم مراقبت کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اگر مردم برای زدن واکسن اقناع نمی‌شدند، وارد کردن فایزر یا مدرنا و برند‌های مشابه آن هم نمی‌توانست سبب استفاده از این واکسن‌ها شود، افزود: امروز در کشور شاهد کاهش تعداد مرگ ناشی از ابتلا به کرونا هستیم که دلیل آن را می‌توان در افزایش تعداد واکسینه شده‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان دانست.

وی به آمار واکسن زده‌های کشور اشاره کرد و گفت: تعداد کسانی که ایران دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند ۶۰ میلیون نفر و تعداد دریافت کنندگان دز دوم نیز ۵۲ میلیون نفر است. اغلب افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند با واکسن سینوفارم یا واکسن‌های تولید داخلی واکسینه شده‌اند. از این رو، امروز شاهد هستیم که تعداد فوت شدگان ناشی از کرونا در کشور به کمتر از ۴۰ نفر در روز کاهش یافته است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا اشاره کرد و گفت: افرادی که در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند از جمله افرادی هستند که هنوز واکسن دریافت نکرده یا واکسن کمتری تزریق کرده‌اند.

هاشمیان خاطرنشان کرد: در گذشته، ادبیاتی درباره تامین واکسن خوب از سوی وزیر وقت بهداشت مطرح شده بود که این ادبیات در هیچ کشور دیگری مشاهده نشده است. وزارت بهداشت بیش از اینکه با وارد کردن واکسن‌های در دسترس موافق باشد، با واردات آن مخالفت می‌کرد. با تغییر دولت، به گونه‌ای عمل شد که در مدت ۳ ماه سرعت واکسیناسیون بالا رفت و شاهد کاهش آمار فوت ناشی از بیماری شدیم.

به گفته وی، اصرار برای وارد کردن واکسن‌هایی خاص یا تلاش برای تخریب یا ترویج برخی واکسن‌های در دسترس اقدامی بود که از سوی برخی جریان‌های ضد واکسن که ریشه آن‌ها در هسته مرکزی وزارت بهداشت بود انجام می‌شد اما، با تحولاتی که در دولت و اقناع افکارعمومی برای تزریق دوز‌های اول، دوم و اکنون دوز سوم رخ داد، به روند تمایز دادن میان واکسن‌ها نیز پایان داده شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برخی علاقه داشتند نوع خاصی از واکسن را دریافت کنند و بر این موضوع حساسیت نیز داشتند، گفت: اینکه عده‌ای خواهان واردکردن این واکسن‌ها بودند رانمی‌توان رد کرد اما، هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم که واکسن فایزر یا مدرنا به شکل قطعی از فوت افراد جلوگیری می‌کند.

منبع: فارس
برچسب ها: واکسن کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی