تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

فلورونا و دلمیکرون، از شایعه تا واقعیت

سال ۲۰۲۱ هم به پایان رسید و جهان به امید از بین رفتن کرونا پا در سال ۲۰۲۲ گذاشت، اما صحبت از ظهور "فلورونا" و "دلمیکرون" بذر نگرانی دوباره را در دل مردم کاشت.

کد خبر: ۱۱۸۰۱۴
۱۲:۱۶ - ۱۶ دی ۱۴۰۰

فلورونا و دلمیکرون

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: ظهور و بروز ویروس هایی از خانواده کرونا به نام دلمیکرون و آنفولانزا به نام فلورونا در آغاز سال میلادی جدید همه امیدها درباره از میان رفتن ویروس کرونا را ناامید کرد، هر چند که متخصصان و ویروس شناسان معتقدند که دیگر زور این ویروس های جهش یافته به انسان نمی رسد و او را درمعرض خطر مرگ قرار نمی دهد اما اطمینان صد در صدی از این موضوع در هاله‌ای از ابهام است.

در ایران شرایط کمی متفاوت تر به نظر می رسد، آمار فوتی ها دو رقمی شده و میزان ابتلا افراد به کرونا هم بین هزار تا دو هزار در نوسان است و مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم دلمیکرون و فلورونا را جدی نمی داند و می گوید: تاکنون گزارشی درباره ابتلا افراد به این ویروس های جهش یافته نداشتیم و چیز قابل توجه و نگران‌کننده‌ای درباره آن گزارش نشده است اما باید توجه کرد که طی دو سال گذشته که با پاندمی کرونا مواجه بودیم، واکسیناسیون خوبی علیه بیماری آنفلوآنزا نداشته‌اند. در عین حال طی دو سال گذشته به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، گردش ویروس آنفلوآنزا در کشور اتفاق نیفتاده است. در حالی که پیش از این همه ساله با گردش ویروس آنفلوآنزا تعداد زیادی از افراد به آنفلوآنزا مبتلا می‌شدند و ایمن می‌شدند که اکنون این اتفاق هم رخ نداده است.

فلورونا؛ کرونا یا آنفولانزا؟

سیزدهم دی ماه خبری مبنی بر ابتلای یک زن باردار اسرائیلی به ویروس ناشناخته ای که به گفته پزشکان ترکیبی از کرونا و آنفولانزا بود متشر شد و پزشکان نام فلورونا را برای آن انتخاب کردند و انتشار این خبر کافی بود که بازار گمانه زنی درباره میزان سرایت و خطر آن داغ شود اما مسوولان سازمان نظام پزشکی فلورونا را جدی نمی دانند و می گویند: این تنها ابتلای فعال به دو بیماری ویروسی به طور هم زمان است و گاهی ابتلای همزمان و فعال به این دو بیماری ویروسی گاهی ممکن است نشانی از ضعف سیستم ایمنی هم باشد.

از سوی دیگرCDC یا همان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها هم می گوید، ممکن است یک یا چند روز از زمان آلودگی تا بروز علائم آنفلوانزا بگذرد هر چند این موضوع در کرونا طولانی تر است، از دوره کمون آنفلوانزا یک تا ۴ روز پس از آلودگی است ولی در کووید۱۹ علائم معمولا بطور متوسط ۵ روز یا بین ۲ تا ۱۴ روز پس از آلوده شدن به ویروس بروز می‌کند.

دانشمندان می‌گویند ابتلای هم زمان بیماری های ویروسی در طبیعت اتفاق می‌افتد و حتی در سال گذشته آنها نگران ایجاد پاندمی دوقلو، آنفلوانزا و کووید۱۹ بودند که به دلیل رعایت پروتکل‌ها، فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک نتوانست فرصت جهان‌گیری بیابد؛ اما امسال این‌گونه نیست و سطح رعایت پروتکل‌ها بسیار پایین تر از پارسال است، لذا احتمال ابتلای هم زمان وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشتWHO هم می گوید ابتلای هم زمان این دو بیماری ممکن است، این ٢ بیماری علائم مشترک بسیاری مانند سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، تب، سردرد و احساس کوفتگی دارند که هم زمان بروز می‌کند، البته شدت علائم در افراد متفاوت است و در حالات بسیار شدید هر دو بیماری می‌توانند کشنده باشند.


بیشتر بخوانید: عین اللهی اغراق می‌کند، مجلس استیضاح


دلمیکرون؛ سویه جدید یا سویه تخیلی؟

بعد از معرفی کرونا به دنیا، برای اینکه رفتار این ویروس جهش یافته بیشتر شناخته شود، متخصصان شروع به نامگذاری های متعدد بر اساس حروف الفبای یونانی کردند و از آلفا و بتا رسیدند به دلتا که این سویه به عنوان سویه غالب مدتها خودنمایی کرد تا اینکه سر و کله ویروس جهش یافته دیگری به نام امیکرون پیدا شد که خوشبختانه عدم ورود این ویروس به ریه و عوارض کمتر آن که بی شک تاثیر واکسیناسیون عمومی در کل جهان بود؛ نگرانی‌ها را کمتر کرد و حالا صحبت از ویروس جهش یافته دیگری به نام دلمیکرون است. البته که هنوز هیچ مرجع معتبر بهداشتی ابتلا به چنین ویروسی را که ترکیب دلتا و امیکرون باشد تایید نکرده و داستان بیشتر از سنخ شایعه به نظر می‌رسد. 

نکته ای که ویروس شناسان درباره همه سویه های کرونا در دو سال اخیر روی آن تاکید دارند این است که ویروس تغییر می کند؛ مواجهه مسوولان وزارت بهداشت ایران با دلمیکرون این طور است که ویروس را جدا بررسی می کنند و اگر موفق به شناسایی ویروس نشوند، موارد به سازمان جهانی بهداشت فرستاده می شود که این موارد مشاهده شده را با هم بررسی کنند؛ اما در نهایت "دلمیکرون" هنوز از سمت کمیته بین المللی ویروس شناسی و یا سازمان جهانی بهداشت مورد تایید قرار نگرفته است.


بیشتر بخوانید: آسترازنکا موجود نیست؛ چه واکسنی برای دز سوم مناسب است؟


امیکرون از رگ گردن به ما نزدیک تر است؟

با شیوه ویروس امیکرون در جهان، مسوولان وزارت بهداشت ایران به ویژه شخص وزیر روی این موضوع که امیکرون به ایران نیامده است اصرار زیادی داشت تا اینکه روز گذشته ۲۴۴ مورد اومیکرون در کشور شناسایی شدند که انتظار می‌رود این تعداد خیلی بیشتر از آنچه باشد که اعلام شده است زیرا، سرعت انتقال و سرایت اومیکرون چند برابر نوع دلتا است و احتمال اینکه ظرف روزهای آینده و هفته‌های پیش رو، اومیکرون به سویه غالب در کشور تبدیل شود وجود دارد؛ همان طور که در اروپا و آمریکا هم این وضعیت رخ داده و موارد اومیکرون روز به روز در حال افزایش است.

البته طبق آمار در میان استان های کشور، مازندران شرایط حادتری دارد که دلیل آن هم مشخص است، توریست پذیری این استان همواره در دوره های گذشته سبب شد که آمار مبتلایان و فوتی های این استانی در محدودیت های زمانی مختلف نسبت به استان های دیگر در سطح بالاتری قرار گیرد؛ از سوی دیگر یکی از جنبه‌های خطا در مواجهه با امیکرون، این است که احساس ‌کنیم مثل سرماخوردگی بوده و در نتیجه، پروتکل‌ها را جدی نگیریم.

در حالی که نباید چنین تصوری از امیکرون داشته باشیم زیرا می‌تواند با افزایش موارد ابتلاء، میزان بستری‌ها و مرگ و میرها نیز افزایش دهد و چیزی که عیان تر است این است که امیکرون از رگ گردن به ما نزدیک تر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی