تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

زنده کردن ویژگی‌های دایناسوری در مرغ‌ها!

دانشمندان با اصلاح دی‌ان‌ای مرغ‌ها و زنده کردن صفات ارثی اولیه آن‌ها در حال تلاش برای بازگرداندن ویژگی‌های دایناسور مانند در آن‌ها هستند.

کد خبر: ۱۱۷۶۵۲
۰۹:۵۵ - ۱۲ دی ۱۴۰۰

 ویژگی‌های دایناسوری در مرغ‌ها

دیدارنیوز ـ به نقل از آی‌ای، تا همین اواخر ما فکر می‌کردیم که همه دایناسور‌ها با برخورد یک سیارک با زمین در حدود ۶۵ میلیون سال پیش منقرض شده‌اند. اما اکنون می‌دانیم که برخی از گونه‌های دایناسور‌ها که عمدتاً شامل دایناسور‌های پرنده بوده‌اند، زنده مانده‌اند و تبدیل به پرندگان امروزی شده‌اند. دانشمندان اکنون در تلاش هستند تا دی‌ان‌ای مرغ را تغییر دهند تا صفات نیاکانی و دایناسورمانندی تولید کنند که سال‌هاست در ژن‌های این پرنده جاسازی شده است.

یک تیم تحقیقاتی به رهبری "بهارت آنجان بولار" دیرینه شناس و زیست شناس رشدی در دانشگاه "ییل" و "آرهات آبژانوف" زیست شناس رشدی در دانشگاه "هاروارد" در سال ۲۰۱۵ اولین بازگردانی موفقیت آمیز ویژگی‌های جمجمه یک پرنده را انجام دادند.

این تیم، رشد مولکولی نیاکانی را برای تبدیل جنین مرغ در آزمایشگاه و تبدیل منقار آن را به شکل پوزه شبیه به دایناسور‌های کوچک شبیه‌سازی کرد.

"بولار" گفت: می‌خواستم بدانم که منقار از نظر اسکلتی و عملکردی چگونه بوده است و چه زمانی این دگرگونی بزرگ از پوزه مهره‌داران عادی به ساختار‌های بسیار منحصربه‌فرد مورد استفاده در پرندگان رخ داده است.

پس از یک سال از تبدیل منقار به پوزه، محقق دیگری از دانشگاه شیلی به نام "ژائو فرانسیسکو بوتلیو" صفات تکاملی را با مهار ژنی به نام "IHH" در مرغ در سال ۲۰۱۶ معکوس کرد. این آزمایش منجر به ایجاد استخوان‌های نازک نی لوله‌ای و شبیه به دایناسور در مرغ‌های معمولی شد که صفتی است که در راه فرگشت، از دایناسور‌های باستانی به خویشاوندان پرندگان امروزی وجود داشته است.

اکنون در این مطالعه جدید که نتایج آن که در مجله Evolution منتشر شده است، دومین باری است که "بوتلیو" دی‌ان‌ای پرندگان را برای ایجاد صفات نیاکانی شبیه به دایناسور‌ها تغییر می‌دهد.

اولین مطالعه او که در مجله Scientific Reports منتشر شده است، انگشتان پا‌های پرندگان را به شکل آناتومی کف پای صاف‌تر درآورد، اما مانند آزمایش‌های قبلی، جنین‌ها قبل از بلوغ و بیرون آمدن از تخم از بین رفتند.

در حالی که انجام این گونه مطالعات در مجامع علمی بسیار بحث برانگیز است، ایده تاسیس پارکی متشکل از گونه‌های پرندگان با ویژگی‌های اجداد دایناسورشان بسیار جالب خواهد بود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: علم و فناوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی