تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

امیکرون شوخی نیست؛ دز سوم واکسن را تزریق کنید

به گفته یک استاد دانشگاه جانزهاپکینز امیکرون آغاز پایان کرونا است، زیرا مردم راه سازگاری با آن را آموخته اند؛ اما برخی نظر متفاوتی دارند و امیکرون را هم خطرناک می‌دانند؛ اما اصل ماجرا چیست؟

کد خبر: ۱۱۷۲۶۰
۰۷:۴۹ - ۰۷ دی ۱۴۰۰

امیکرون خطرناک

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: نقل قول‌های ضد و نقیض درباره وضعیت امیکرون سبب شده مردم دقیق ندانند که این ویروس سوغات آورده شده از آفریقا تا چه اندازه برای آن‌ها خطر آفرین است؛ هفته پیش بهرام عین الهی وزیر بهداشت آمار مبتلایان به این ویروس را در کشور کمتر از تعداد انگشتان یک دست اعلام کرد و بر اساس داده‌های به دست آمده تاکید کرد که این ویروس جهش یافته مانند دلتا نیست و افراد مبتلا را خیلی درگیر مشکلات عدیده‌ای نمی‌کند؛ همین اظهار نظر کافی بود که مردم در مواجه با امیکرون راحت‌تر باشند.

حالا با گذشت چند روز از خبر وزیر بهداشت، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از افزایش موارد سویه اومیکرون در کشور خبر داده و می‌گوید: تا روز گذشته ۲۶ مورد ابتلاء به سویه امیکرون در کشور شناسایی شده و ۱۲ مورد مشکوک نیز در دست بررسی است؛ یعنی در حال حاضر حدود ۳۸ نفر در کشور به امیکرون مبتلا شده اند و حالا پرسش این است که بالا رفتن تعداد مبتلایان را زنگ خطر تلقی کنیم یا خیر.

با اینکه تا به امروز خبری مبنی بر مشکل جدی مبتلایان به این ویروس منتشر نشده است، اما نگرانی از بروز و ظهور امیکرون در بین مردم باقی است و آن‌ها منتظر شنیدن اطلاعات موثق درباره این ویروس هستند، اما محمد مهدی گویا معتقد است که فعلاً قضاوت درباره سویه جدید زود است و دانشمندان اظهار نظر مشترکی در این زمینه ندارند.

 


بیشتر بخوانید: پاستوکووک در سبد کم «برکت» واکسن‌های ایرانی


آمار‌ها چه می‌گوید

بهترین منبعی که می‌توان به آن استناد کرد و شرایط کشور را در مواجهه با امیکرون سنجید، آمار روزانه‌ای است که از سوی وزارت بهداشت منتشر می‌شود؛ این آمار نشان می‌دهد که از سی ام آذر ماه تا روز گذشته آمار مبتلایان به کرونا نه تنها بیشتر نشده بلکه کمتر هم شده؛ به عنوان مثال در روز سی ام آذر آمار مبتلایان دو هزار و ۴۱۳ نفر بود و یک روز بعد در نخستین روز از ماه دی آمار به دو هزار و ۱۰۳ نفر رسید و در روز دوم دی ماه همچنان کاهش مبتلایان ادامه داشت و به یک هزار و ۹۳۲ نفر رسید و این سیر نزولی ادامه داشت تا پنجم دی که آمار روی یک هزار و ۸۵۷ ایستاد.

از سوی دیگر با اینکه مسوولان مراکز پزشکی برخی استان‌ها تا امروز اعلام کرده اند که سویه جدید مشاهده نکرده اند، اما همچنان تزریق دز سوم توصیه جدی برای مقابله با امیکرون است البته ضرورت رعایت سختگیرانه شیوه نامه‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی از سوی تمامی افراد جامعه هم به جای خود باقی است زیرا راهی جز این وجود ندارد.

هر چند هنوز کشور به صورت جدی وارد ماجرای امیکرون نشده است، اما احمد وحیدی وزیر کشور با بیان اینکه در صورت رشد سویه اُمیکرون مجبور به ایجاد محدودیت‌های بیشتری هستیم، اظهار کرد: با توجه به سرعت انتشار این سویه محدویت‌هایی در سطح بین المللی و خارجی پیش بینی و رفت و آمد‌ها محدودتر و کنترل شد، اما در کشور هنوز محدودیت جدیدی پیش بینی نشده، اما اگر این سویه رشد زیادی پیدا کرد مجبوریم محدودیت‌های بیشتری داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: افزایش تولید واکسن‌های ایرانی؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب


هفته‌های آینده امیکرون خودش را نشان می‌دهد

"امیکرون، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند را هدف می‌گیرد" این جمله را آرش سیفی، عضو هیات علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با دیدار مطرح می‌کند و می‌گوید: امیکرون از آفریقای جنوبی شروع شد گزارش‌هایی که از آن منتشر شد روی این تاکید دارد که قدرت امیکرون از دلتا کمتر، اما انتقالش سریع‌تر است و به سراغ افرادی می‌رود که بیماران زمینه‌ای دارد می‌رود.

او با اشاره به اینکه ممکن است میزان بستری‌ها به دلیل ابتلا به امیکرون افزایش پیدا کند به مردم توصیه کرد که در مواجه با این ویروس ساده انگاری نداشته باشند و تمام دستورالعمل‌های پزشکی را رعایت کنند.

عضو هیات علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی علاوه بر تاکید روی زدن ماسک تاکید می‌کند: کسانی که تا امروز دز سوم واکسن کرونا را نزده اند برای مقاوم شدن در برابر امیکرون باید این نوبت را نیز دریافت کنند.

او می‌افزاید: قصد قانع کردن مردم و تکرار تحقیقات علمی مطرح‌شده در دنیا را ندارم بلکه با منطق پزشکی که سال‌ها بیماران را در بیمارستان درمان می‌کند می‌گویم بیمارانی که در آی سی یو‌ها بدحال بودند و فوت کردند واکسن نزده بودند.

سیفی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر آمار مبتلایان و بستری‌ها در بیمارستان‌ها چگونه است، می‌گوید: طبق گزارش وزارت علوم تا به امروز آمار مبتلایان نزدیک ۳۰ نفر بوده، اما ممکن است خیلی‌ها مبتلا شده باشند و تست نداده باشند یا کارشان به بیمارستان کشیده نشده باشد، اما احتمال اینکه در هفته‌های آتی با موج افزایش ابتلا به کرونا مواجه شویم زیاد است.

او با بیان اینکه پایان پاندمی زمانی به پایان می‌رسد که داروی مؤثری برای آن ساخته شود می‌افزاید: بحث عوارض واکسن در مورد واکسن‌های قبلی هم مطرح بوده است با این‌وجود واکسن آنفلوانزا سال‌هاست که مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پاندمی ادامه دارد و رعایت اصول پیشگیری مانند شست دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی و تغذیه مناسب و واکسیناسیون باید مورد توجه باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی