تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گفتگو با دکتر بختیار اسدی، آسیب‌شناس اجتماعی درباره پیامدهای مواد مخدر برای معتاد

اعتیاد؛ گامی سریع در مسیر از دست‌دادن‌ها

در سال‌های اخیر الگوی مصرف و نوع ماده مصرفی در معتادان عمدتا از مواد سنتی به مواد صنعتی تغییر یافته و گرایش به مشتقات تریاک از قبیل هروئین و مورفین یا مواد صنعتی مانند شیشه، کراک، تمجیزک، نورجیزک یا اویل بیشتر شده است. این تغییر الگو شاید عمدتا به این دلیل باشد که در بازه زمانی کوتاهی بالاترین اثر سرخوشی را در مصرف کننده ایجاد می‌کند.

کد خبر: ۱۱۷۱۵
۱۵:۵۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷

 دیدارنیوز ـ اسفندیار عبدالهی: گزارش‌های اخیر سازمان ملل متحد حکایت از این دارند که در زمینه مصرف مواد مخدر و مواد روان‌گردان بر اساس گزارش‌های رسمی منتشرشده در سراسر جهان شاهد افزایش مصرف بوده‌ایم، به‌این‌ترتیب که اگر یک دهه قبل تنها 140 میلیون نفر در سراسر جهان درگیر اعتیاد بودند؛ اکنون تقریباً 200 میلیون معتاد در جهان با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مدتی قبل صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام هم درباره الگوی مصرف مواد مخدر گفته بود: اصولاً در مناطقی که نزدیک به محل تولید تریاک یعنی افغانستان هستند، شاهد افزایش مصرف این ماده مخدر سنتی هستیم، اما در بخش‌های دورتر مثل چین، روسیه، اروپای شرقی و آمریکای جنوبی، هروئین در مقام بالاترین تقاضا قرار گرفته است.

شیشه به جایگاه پنجم مصرف موادمخدر سقوط کرده است

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آمارهای ثبت شده از کشورمان نیز گفت: قبل از دهه 80 شمسی مصرف، تک‌الگویی بود، اما مدتی است گسترش و تنوع مواد موجود بازار باعث شده، شرایط کمی دشوارتر از قبل باشد، اما بازهم دستاوردهای قابل قبولی در این زمینه تجربه شده است.

وی در ادامه افزود: بر اساس برآوردهایی که انجام‌شده، حشیش و گل در میان رده سنی یادشده کشورمان بالاترین تقاضا را دارد .

وی می افزاید: «برنامه‌ریزی ستاد برای کنترل واردات مواد اولیه تولید «شیشه» عاملی شد تا قیمت آن بسیار بالا رفته و کاهش تقاضا را تجربه کنیم، درحالی‌که شاید 7 سال پیش سهم شیشه 25 درصد از کل مصرف بوده است. از این رو پس از تریاک، حشیش، گل و هروئین شاهد جایگاه پنجم شیشه هستیم».
 
«دستمال»؛ ماده‌ای که از آن استقبال نشد

از طرفی یک کارشناس روانشناسی به دیدارنیوز درباره یک ماده مخدر دیگر چنین گفت: «دستمال» نیز که تاثیری شبیه به شیشه دارد، مدتی است سرزبانها افتاد ولی با استقبال مصرف کنندگان مواجه نشد. در مورد «دستمال» شاید مقداری رسانه‌ها جریان‌سازی گسترده‌ای داشتند، چون واقعیت جامعه متفاوت است و اگرچه اوایل ورود دستمال به بازار، تقاضای بالایی را تجربه کردیم اما اکنون شرایط متفاوت است.

دکتر اسدی استاد روانشناس دانشگاه و عضوهیئت علمی در این زمینه افزود: دستمال تأثیری مانند حشیش داشته و به‌صورت مصنوعی تولید می‌شود بنابراین عوارض بسیار بالایی برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند اما درصد تخریبی این ماده در روان مصرف‌کنندگان بسیار کمتر از شیشه است که خوشبختانه بازهم باتوجه به تجارب ناخوشایند مصرف‌کنندگان، روند تقاضا برای «دستمال» بسیار هم کاهش‌ یافته است.

به گفته وی، مصرف دخانیات بین دخترها بیشتر شده و گُل بیشترین مصرف را بین دختران ایرانی دارد.
 
اعتیاد؛ گامی سریع در مسیر از دست‌دادن‌ها
 
 بختیار اسدی: مواد مخدر، معتاد را وارد مقوله از دست دادن‌ها می‌کند
 
درباره اعتیاد و وضعیت مصرف مواد مخدر در ایران، با دکتر بختیار اسدی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه سنندج و رفتارشناس که در حوزه آسیب‌های اجتماعی و سوءمصرف مواد مخدر، تحقیقات مفصلی داشته و صاحب رساله‌ای در همین حوزه است، به گفتگو نشستیم.
 
- اصولا اعتیاد چیست و دایره آن تا کجاست؟

اعتیاد به عنوان یکی از معضلات جامعه امروز حالتی است که در آن شخص به علت روانی یا مصرف مواد شیمیایی یا طبیعی، دچار ضعف اراده در کنترل تکرار اعمال خود می‌شود. هرچند ضعف اراده فی‌نفسه بیماری نیست ولی به علت عوارضی که بر سیستم عصب مرکزی شخص دارد، به عنوان بیماری فرض می‌شود و این بیماری با ایجاد اختلال در کنترل بر سیستم رفتار- پاداش، باعث تکرار آن رفتار می‌شود.

در سال ۱۹۵۰ سازمان ملل متحد تعريف زير را براي اعتياد به مواد مخدر ارائه كرد: اعتياد به مواد مخدر عبارت است از مسموميت تدريجي يا حادي كه به علت استعمال مداوم يك دارو اعم از طبيعي يا تركيبي ايجاد مي شود و به حال شخص و اجتماع زيان‌آور است.
 
- پیامدها وعوارض فردی، خانوادگی واجتماعی اعتیاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
اگر نيم‌نگاهي به پيامدها و عوارض اعتياد به مواد مخدر بيندازيم، خواهيم ديد كه پيامدهاي اعتياد جامعه، فرد و خانواده را از نظر اقتصادي، اجتماعي، رواني و جسمي در برمي‌گيرد.

از مهم ترين عوارض جسمي اعتياد به مواد مخدر مي‌توان به ناراحتي‌هاي عصبي، بي‌اشتهايي، اضطراب، ريزش مكرر آب از بيني و چشم، ناراحتي عضلاني و فشار شديد در ستون فقرات، لاغر شدن و مانند آن اشاره كرد.

پیامدهای اقتصادی  ناشي از اعتياد به مواد مخدر هم عبارتند از بيكاري، مشکلات مالی، از دست دادن جایگاه اقتصادی و شغلی  در ازاي خريد و مصرف مواد، لطمه به اقتصاد و جامعه و خانواده.

اما عوارض رواني و شخصيتي ناشي از اعتياد به مواد مخدر فراوانند، از جمله از دست دادن ارتباطات بین فردی کارآمد، از دست دادن اعتماد به نفس، مسئولیت‌گریزی، ضعف شخصيت، ضعف عاطفه، پرخاشگری و فقدان تعادل روانی. از بعد اجتماعي هم مي‌توان به عوارضي مانند قانون‌گریزی، آسیب دیدن  سلامت اجتماعی، بي‌نظمي و بي‌اعتمادي در جامعه، از هم پاشیدن بنیان‌های خانواده، افزايش انحرافاتي مانند دزدي، فحشا و تكدي‌گري اشاره كرد.

دلایل اعتیاد را هم در سه حیطه فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌توان بررسی کرد.

از عوامل فردی مواردی مانند اضطراب، افسردگی، كنجكاوي، ضعف اعتماد به نفس، فقدان لذت‌های واقعی در زندگی، انگيزه‌هاي درماني، کج‌کاری‌های جنسی به مانند زودانزالی و عدم‌نعوظ و شخصيت نابهنجار فرد، مهم‌ترين علل فردي گرايش به اعتياد هستند.
 
- نقش خانواده در پدیده اعتیاد چه می‌تواند باشد و آیا جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده در جهت دادن به انتخاب فرزندان از نظر شما جدی و سرنوشت‌ساز است؟ اجتماع چه نقشی دارد؟
 
از عوامل زمینه‌ساز خانوادگي گرایش به اعتیاد مي‌توان به الگوهای تربیتی ناکارآمد، تبعيض بين فرزندان، فقدان نظارت بر فرزندان، محدود كردن بي‌حد فرزندان، افراط یا تفریط در محبت به فرزندان، رفاه بي‌حد اقتصادي در خانواده، فقر و نابساماني‌هاي خانواده اشاره كرد.

 همچنين برخي از علل اجتماعي گرايش به اعتياد هم عبارتند از: در دسترس بودن مواد مخدر، بيكاري، تبعیض‌های اجتماعي و اقتصادی، محيط جغرافيايي و محله زندگي نامناسب، ضعف قوانين و ضعف اجراي آن، دوست ناباب و پایین بودن سلامت معنوی و تعالی در جامعه.

در سال‌های اخیر الگوی مصرف و نوع ماده مصرفی در معتادان عمدتا از مواد سنتی به مواد صنعتی تغییر یافته و گرایش به مشتقات تریاک از قبیل هروئین و مورفین یا مواد صنعتی مانند شیشه، کراک، تمجیزک، نورجیزک یا اویل بیشتر شده و شاید عمده دلیل استفاده از این مواد آسان بودن الگوی مصرف به صورتی است که در بازه زمانی کوتاهی بالاترین اثر سرخوشی را در مصرف کننده ایجاد می‌کند. یکی از عوامل تغییر الگو از مواد مصرف تدخینی به وریدی همین عامل زمان اثرگذاری مواد است.
 
- مواد مخدر از هر نوعش چه اثرات فردی و اجتماعی دارد؟
 
مواد مخدر چه از نوع سنتی یا صنعتی شخص را وارد مقوله از دست دادن‌ها می‌کند که در ابتدا این از دست دادن‌ها در زمینه‌های مانند ظاهر و فیزیک شخص مصرف کننده است ولی به مرور زمان شخص مصرف کننده، روابط اجتماعی با دوستان و خانواده را از دست می‌دهد، جایگاه کاری و شغلی را از دست می‌دهد، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های مالی و مادیش را از دست می‌دهد و شخص را وارد مرحله ورشکستگی جسمانی، اجتماعی و روانی می‌کند. در این مرحله دیگر شخص به مثابه آواری بر خانواده و دوستان و اطرافیان است که بعد از قطع امید لایه‌های حمایتی بلافصل از روند زندگی شخص مصرف کننده، این افراد تبدیل به آوارهایی بر جامعه می‌گردند و رفتارهای خارج از قانون و بزه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد و شخص معتاد در گام‌های بعدی خانواده، همسر و بچه‌ها، کار و اشتغال و تمامی روابط حمایتی سابق را از دست داده و سبک زندگی کاملا متفاوتی پیدا می‌کند .
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی : ۵۶
غیر قابل انتشار : ۴
سوده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
0
8
خودت خوب میدونی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
2
5
اعتیادبه یک شخص چطور؟تجربه ای ندارید؟
اشکان خلیلیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
0
10
باسلام
ضمن خسته نباشی به زحمت کشان دیدار ازتون یه گله ایی داشتم بنده دانشجوی رشته روانشناسی ورودی 89 دانشگاه آزاد اسلامی سنندج و دانشجوی همین آقای دکتر بختیار اسدی بودم ایشون کامل میشناسم کاش یه استعلام از دانشگاه آزاد سنندج میگرفتید بعد اسم و عکس ایشونو نمایش دادید ایشون از وجه دکتر بودنشون سوئاستفاده کردن و در سنندج و خیلی جاهای دیگر ...... کردن ینده خود مالباخته از ایشون میباشم
اگر به دانشگاه آزاد سنندج دانشکده روانشناسی زنگ بزنید براتون مشخص میشه
باتشکر از سایتتون
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
13
بنده فارغ التحصیل رشته روانشناسی هستم
در جامعه کنونی ما که در حال گذر از زندگی سنتی به سمت زندگی مدرنیته هستیم و تاوان این گذر بسیاری مشکلات روانی است که برای مقابله کردن با آنها و رویارویی با این مشکلات نیازمند کسانی هستیم که در این رشته متخصص بوده تا بتوان از آنها یاری جست برای حل این مشکلات و این افراد کسانی نیستند جز روانشناسان محترم که دفترهای مرکز مشاوره دارند.
زمانی که من با مشکلات فراوان وارد این مراکز می شوم، با یک دنیا اندوه و به امید یاری از طرف شخصی امین و رازدار که او را ناجی خود بدانم.
حال تصور کنید که در این مسیر به ناگاه من متوجه شوم که مورد سوءاستفاده قرار گرفته باشم (چه مالی و چه روحی) دیگر به هیچ کس در هیچ زمینه ای اعتماد نکرده و به غیر از اینکه نتوانسته مشکلات گذشته خود را حل کنم بلکه مشکل دیگری هم به مشکلاتم اضافه تر شده.
با عرض پوزش از گزافه گویی اینجانب لپ کلام من با شما دوستان گرامی است که مسئول گرداننده این سایت هستید.
شما دوستان گرامی موظف هستید از کسانی مصاحبه کنید که در این تخصص معتمد بوده چون مطالب شما عزیزان و نام بردن از شخصی به عنوان متخصص در این زمینه باعث اعتماد دیگران در این باره شده و اگر عواقب و مشکلاتی برای کسی پیش آید شما مسئول هستید.
این شخص که در این پست به نام دکتر روانشناس نام برده شده بارها و بارها از مردم شریف ما سوءاستفاده کرده (هم روحی هم مالی) بنابراین تقاضا دارم این پست حذف شود تا هم خدشه به نام مقدس روانشناس وارد نشود و هم از اعتماد مردم عزیز حفاظت کرده باشیم.
برای تصدیق حرفهای اینجانب میتوانید از سازمان روانشناسی استعلام فرمایید.
با تشکر از صبوری شما دوستان و خسته نباشید بابت امر خطیر آگاهی رساندن به مردم.
امیر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
0
13
این آقای بختیار اسدی با تئوری‌های روانشناسیشون از بنده نزدیک‌۲۰ میلیون تومان طلا .........واقعا از دیدار‌نیوز توقع تداشتم بدون تحقیق متن یه .................. را منتشر کنه
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
1
12
اعتیاد به کلاهبرداری و فریب و دغلکاری هم از نوع پست ترین اعتیاد است که نویسنده را شامل می شود. اعتیاد به مواد مخدر خود فرد را نابود می کند و به دیگران آسیب نمی زند اما اعتیاد به کلاهبرداری و فریب به مال و روح آدمها صدمه می زند!
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
4
چه پرونده ای داره؟خانم بودپرستوی خوبی میشد.بهتره بره سراغ زن های سیاستمدارها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
1
6
بختیار اسدی در حال حاضر به جرم کلاهبرداری در زندان میباشد، ایشان مدرک دکترا نداشته و از دانشگاه سنندج اخراج شده از دانشگاه تهران هم بعنوان دانشجوی دکترا اخراج شده، سوپیشینه بلندبالایی دارند ضمن اینکه خیلی ها به دلایل حیثیتی یا ترس نتونستند ازشون شکایت کنند متاسفانه دچار اختلال شخصیت بوده همه جا خود را دکتر و عضو هیات علمی معرفی میکند در فضای مجازی فعال بوده به طور همزمان دهها سوژه را به نحوی به خود وابسته کرده و از آنها سواستفاده میکند. از این مدل اشخاص در جامعه کم نیستند همانطور که میبینید حتی خبرنگار دیدار نیوز رو هم فریب داده، امیدوارم هم مراجع خبری و سایتهای معتبر در معرفی اشخاص بیشتر دقت کنندمخصوصا سایت دانشگاهها هم کسانیکه به هر نحوی در دامی که ایشون و افراد مشابه پهن میکنن افتادند نترسند و ضمن احقاق حق خود مخصوصا بانوان شرمنده نباشند و اطلاع رسانی کنند تا افراد کمتری آسیب ببینند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
1
4
اگر واقعا زندان باشد کلی آدم از شرش نجات یافته و دلشون خنک شده.. ... و ... و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
0
1
سلام وقتتون به خیر در تاریخ 13 آذر 98 نظری درباره این مقاله ارسال نمودم در حال حاضر پیام یکی مونده به آخر هست لطفا دیلیت کنید سپاسگزارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
4
کاش کرونا گرفته باشه و رفته باشه جهنم این بیمار روانی و کلاهبردار
فاطمه
|
Germany
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
3
سلام دوستان
من سالها از نزدیک ایشون رو میشناسم و واقعا متاسفم برای کسانی که چنین نظرهای در خصوص ایشون داشتند
ایشون انسانی پاک سالم و توانمند است.
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
2
8
پاک؟سالم؟توانمند؟فاطمه خانم بستگی داره دقیقا توی چی توانمندهست
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی