تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

افزایش تولید واکسن‌های ایرانی؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب

مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ می‌گوید: "برکت" و "فخرا" روی هم ماهی چهار میلیون دز واکسن تحویل می‌دهند! تولید واکسن ایرانی به نظر بیشر شده است اما دیرتر از پیک‌های چهارم و پنجم کرونا...

کد خبر: ۱۱۶۷۰۲
۰۸:۳۲ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰

تولید واکسن ایرانی بیشتر شد و مخبر تحریم ها را با جعبه دور زد!

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: در حالی که آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در روز‌های اخیر به حداقل ممکن در دو سال گذشته و بعد از پشت سر گذاشتن آمار وحشتناک پیک پنجم رسیده، حالا تولید کنندگان ایرانی به صرافت افتادند تا در یک رقابت بدون رقیب جدی واکسن‌های خود را به وزارت بهداشت تحویل دهند و مصداق نوشدارو پس از مرگ سهراب را تداعی کنند.

نکته مهمتر اینکه همه این تولیدکنندگان از زمانی که تصمیم گرفتند واکسن تولید کنند کم و بیش تا دوربینی را می‌دیدند، برای جا نماندن از این غافله  وعده‌هایی را می‌دادند که هیچ کدام اجرایی نشد. محمد مخبر و واکسن برکت نمونه بارز این وعده‌ها هستند و از ماه شهریور تا به امروز سه ماه گذشته و هنوز وعده پنجاه میلیونی واکسن برکت محقق نشده است!

"سه"؛ عدد دوست داشتنی ...

در این بازار مکاره‌ای که به راه افتاده تنها برکت و فخرا حضور ندارند؛ کووپارس رقیب بعدی است که قرار بوده ماهی ۳ تا ۵ میلیون واکسن تولیدی خود را به بازار عرضه کند، ولی هنوز حضور جدی در بازار ندارد و اسپایکوژن هم روی عدد سه ایستایی دارد و به گفته عضو  کمیته ملی واکسن کرونا این شرکت هم در نظر دارد ماهیانه سه میلیون دز واکسن تحویل دهد و حتی صحبت سر وجود پاستوکووکدر بازار هم هست!

این طور که پیداست سبد واکسن‌های ایرانی خیلی پر و پیمان بوده و اگر همین امروز نیاز به واکسن داشتید از هر دو نوع واکسن یعنی هم واکسن پروتئینی یا کشته شده و ویروس غیر فعال در بازار هست فقط بستگی به این دارد که متقاضی کدام را نیاز داشته باشد و مانند شخصیت زبل خان فقط کافی است دستتان را دراز کنید و هر واکسنی را که نیاز دارید از سبد واکسن‌های ایرانی بردارید.

در این میان واکسن نورا هم به عدد سه علاقه دارد و به گفته متخصصان این واکسن وارد فاز سوم تحقیقاتی شده و به نظر می‌رسد تا پایان سال خودش را به سبد واکسن‌های ایرانی برساند و در نهایت این طور که مسوولان کمیته ملی واکسن کرونا می‌گویند تا پایان سال چهار واکسن پروتئینی نورا، اسپایکوژن، پاستوکووک و کوو پارس و سه واکسن هم از نوع ویروس غیر فعال و احتمال زیاد یک واکسن MRNA ایرانی خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید: اومیکرون وارد ایران شد؛ ۱۷ روز وقت داریم!



واکسن‌های ایرانی نیامده، صادر می‌شوند؟

۲۳ آذر ماه امسال معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که با توجه به تامین واکسن‌های موردنیاز در کشور، مجوز صادرات ۲۰ درصد از واکسن‌های ایرانی کرونا، داده شده است؛ این خبر برای جامعه ایرانی هم خوب بود و هم بد؛ خوب از این منظر که بالاخره تلاش محققان ایرانی جواب داده وبالاخره بعد از ماه‌ها تلاش ایران هم توانست علیرغم مشکلات زیاد و البته صرف هزینه‌های چند میلیارد دلاری البته با واردات تجیهزات در جعبه‌های وسایل خانگی سفیران که محمد مخبر از آن به عنوان یک برگ برنده صحبت می‌کند، به نتیجه برسد تا جاییکه حالا در صف صادرکنندگان قرار گیرد در حالیکه هنوز تکلیف واکسن‌های ایرانی برای بازار داخل هم شفاف نیست و مردم هنوز نمی‌دانند به کدام یک از این واکسن‌ها می‌توانند اعتماد کنند و جالب‌تر اینکه مسوولان ایرانی چگونه توانستند علیرغم همه این ماجرا‌ها کشور‌های خریدار را مجاب به خرید این واکسن‌ها کنند.

البته به نظر می‌رسد تولید کنندگانی در کار نباشد و فقط این واکسن برکت است که همچنان دراین حوزه حرفی برای گفتن دارد، البته نه معاون وزیر بهداشت و نه هیچ مسوول دیگری اسمی از واکسن صادراتی نبردند و تنها به این نکته که کشور‌های آفریقایی و یکی از همسایگان خواهان واکسن ایرانی هستند، اکتفا کردند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۱۵۰ میلیون و ۲ هزار و ۷۰۸ دوز واکسن خارجی از جمله بهارات، اسپوتنیک‌وی، آسترازنکا و سینوفارم هم در ۸۴ محموله وارد کشور شده است. در این میان ۵ واکسن ایرانی کرونا با تولید ۳۰ میلیون دوز و تزریق ۲۰ میلیون دوز، در سبد واکسیناسیون کشور سهم داشته‌اند؛ کووایران برکت (۱۵ میلیون دوز)، پاستوکووک (۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز)، کووپارس (۵ میلیون دوز)، اسپایکوژن (۶ میلیون دوز) و فخراوک (۲ میلیون دوز آماده تحویل). ماجرای صادرات واکسن‌های ایرانی، در حالی مطرح می‌شود که هنوز هیچ یک از آن‌ها موفق به دریافت مجوز مصرف اضطراری از سازمان بهداشت جهانی نشده‌اند و این مساله می‌تواند بازار بین‌المللی آن‌ها در فروش واکسن‌هایشان را محدود کند،  اما به گفته حسین وطن‌پور، مشاور وزیر بهداشت، مسیر دیگر، یعنی مذاکره مستقیم با کشور‌ها هم وجود دارد و در صورت موافقت سازمان‌های غذا و دارو صادرات واکسن‌های ایرانی بدون دریافت مجوز جهانی امکانپذیر است.


بیشتر بخوانید: مخبر جانشین خود را انتخاب کرد؛ نوروزی و وعده ۵۰ میلیون دز واکسن



واکسن‌های ایرانی چند؟

بیاید با هم موضوع قیمت گذاری واکسن‌های ایرانی را در بازار جهانی بررسی کنیم، اما پیش‌تر لازم است سری به بازار جهانی و قیمت‌های موجود بیندازیم؛ واکسن آسترازنکا به عنوان یکی از واکسن‌های پرمصرف دنیا، با قیمت ۴ دلار که اگر دلار را ۳۰ هزار تومان حساب کنیم یعنی ۱۲۰ هزار تومان و سینوفارم ۸ تا ۹ دلار یعنی حدود ۲۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. اما گویا قیمت واکسن‌های داخلی ۱۸۵ هزار تومان تعیین شده و این یعنی صادرکنندگان برای ورود به بازار بین‌المللی باید با قیمتی حدود  ۶ دلار یا حتی کمتر از آن وارد بازار شوند تا بتوانند جایگاهی در این میان پیدا کنند.

حسین وطن پور معاون وزیر بهداشت ماجرای شناسایی بازار هدف برای فروش واکسن‌های ایرانی را اینطور توصیف می‌کند که "با توجه به اینکه واکسیناسیون در کشور‌های با اقتصاد متوسط به بالا با آمار قابل‌قبولی انجام شده بنابراین کشور‌های کمتر واکسینه‌شده با توان اقتصادی کمتر می‌تواند بازار هدف بهتری برای ما باشد. به همین دلیل سرمایه‌گذاری و رقابت برای مذاکره در کشور‌های آفریقایی و برخی کشور‌های همسایه مسیر هموارتری را برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم خواهد کرد.

حالا باید دید تیم مسئول صادرات واکسن ایرانی، چگونه و با چه قیمتی واکسن‌های تولیدی را به کشور‌های دیگر می‌فروشند و نکته مهمتر اینکه نیاز نیست واکسن‌ها را در جعبه‌های لوازم خانگی سفرا به کشور‌های دیگر ارسال کنند؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی