تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

فلاحت‌پیشه: آمریکایی‌ها باید اعتماد ایران را به دست بیاورند

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: باید یکسری شرایط برای به ثمر رسیدن توافقات تامین شود که این امر عمدتا به طرف آمریکایی ربط دارد که آن ایجاد اعتماد نزد طرف ایرانی است

کد خبر: ۱۱۵۴۸۶
۱۱:۳۷ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰

نظر فلاحت پیشه درباره مذاکرات وین

دیدارنیوز - حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره آغاز مذاکرات برجامی و روند این دور از مذاکرات گفت: معتقدم که حداقل برگزاری دور اول مذاکرات نشان داد که یک سازوکار فرادولتی در موضوع هسته‌ای ایران حاکم است؛ زیرا همین که سازوکار‌های گذشته برای احیای مذاکرات مورد تاکید قرار گرفت و طرف ایرانی هم به گونه‌ای سعی کرد قالب دیپلماتیک اهداف خودش را پیش ببرد این امر نشان می‌دهد که یک ساز و کار فرادولتی شکل گرفته است که به طور طبیعی شورای عالی امنیت ملی نقش موثری در این میان دارد.

وی ادامه داد: روز اول مذاکرات این دوره عمدتا ادبیات دو طرف دیپلماتیک و خوشبینانه بود و روز دوم هم بحث تحریم‌زدایی در دستور کار قرار گرفت که نشان داد امکان این‌که سازوکار‌های دیپلماتیک برای رفع دغدغه‌های ایران استفاده شود، وجود دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم با بیان این که معتقدم به اندازه کافی ادله در این دو روز شکل گرفته است که بتوانیم نسبت به مذاکرات خوشبین باشیم، عنوان کرد: در عین حال معتقدم به این دور از مذاکرات باید خوشبین باشیم و باید برای ساز و کار‌های بعدی مذاکرات منتظر باشیم، به ویژه در دو حوزه کار گروهی که فرآیند‌ها اجرا می‌شوند یعنی اجرای روند تعلیق تحریم‌ها علیه ایران که در دستور کار گرفت و اجرای سابقه نظارتی آژانش که در جلسه بعدی شکل می‌گیرد.

وی تاکید کرد: توجه داشته باشید هنگامی که طرفین پذیرفتند ساختار گذشته شکل بگیرد، حالا یا به عنوان پیش‌نویس و یا آن‌که طرف‌های مقابل به عنوان توافق از آن یاد می‌کنند، نشان می‌دهد که زحمات دیپلمات‌های گذشته به ویژه دیپلمات‌هایی که در طرف ایرانی بودند، نادیده گرفته نشده است و امکان این که ما بر این بنیاد بتوانیم به یک سازوکاری برای توافق نهایی برسیم، وجود دارد

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید یکسری شرایط برای به ثمر رسیدن توافقات تامین شود که این امر عمدتا به طرف آمریکایی ربط دارد که آن ایجاد اعتماد نزد طرف ایرانی است، برای که این طرف ایرانی به نتیجه برسد واقعا تحریم‌ها نه فقط روی کاغذ بلکه در عمل باید برداشته شوند.

وی گفت: به اعتقاد من اگر در این چند روز دیپلماسی تقویت شود باید منتظر بمانیم یکسری چراغ سبز‌های عملی از طرف آمریکایی‌ها شکل بگیرد و در طرف مقابل که ایران باشد به سمت یک سازوکار تازه برای همکاری با آژانس حرکت کند این شرایط تقویت دیپلماسی است.

فلاحت پیشه تاکید کرد: معتقدم چه دولت روحانی و چه دولت رئیسی اگر به سمت تنش‌زادیی و توافق برسند باید برای دستاوردهای‌شان احترام قائل شد و باید با نگاه غیرجناحی از آن حمایت کرد که در شرایط کنونی چنین موضوعی را مشاهده می‌کنم، ایرانیان باید فراتر از مسائل جناحی به این واقعیت برسند که هرآنچه که موجب تقویت توان چانه‌زنی در ایران می‌شود، به ویژه دستاورد‌های هسته‌ای، باید مورد حمایت قرار گیرد و اگر توافقی بر این بنیان شکل گرفت، از این توافق بدون دید جناحی حمایت کنیم.

وی درباره اینکه ایران تاکید کرده است با آمریکا مذاکره نمی‌کند، آیا احتمال دارد این کشور به برجام بازگردد، اظهار داشت: مذاکره با آمریکا با اینکه این کشور به برجام بازگردد، فرق دارد. به هر حال آمریکایی‌ها اگر اثبات کنند که برای فعال‌سازی سازوکار‌هایی مانند مکانسیم ماشه به مذاکرات بازنمی‌گردند و بیشتر سعی‌شان نگاه اثباتی است، به اعتقاد من به دلایل مختلف ایالات متحده مجبور به توافق با ایران است، اگر این اطمینان ایجاد شود، بازگشت آمریکایی‌ها به میز برجام اتفاق می‌افتد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی