تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

پوکی استخوان؛ بیماری خاموش و مرگبار

یکی از علل مهم مرگ و میر در سراسر دنیا پوکی استخوان است. استخوان بافت زنده‌ای است که مدام در حال تخریب و بازسازی است اما معمولا از سن 35 تا 40 سالگی به بعد جذب کلسیم کم شده و به علت برداشت کلسیم از استخوان، پوکی استخوان شروع می‌شود و به دنبال آن افزایش احتمال شستگی استخوان رخ می‌دهد که اغلب هم در ناحیه لگن، ستون فقرات و مچ پا اتفاق می‌افتد.

کد خبر: ۱۱۴۰۲۸
۰۸:۵۳ - ۲۰ آبان ۱۴۰۰

پوکی استخوان؛ بیماری خاموش و مرگبار

دیدارنیوز - پوکی استخوان بیمای خطرناکی است در حالی که تنها با رعایت چند نکته و تجویز دارو می‌توان تاحدی جلوی آن را گرفت. اولین نکته مصرف مکمل ویتامین D است. اگر کمتر از ۱۰ دقیقه در روز در معرض نور خورشید باشید و مکمل ویتامین D مصرف نکنید حتما خطر پوکی استخوان تهدیدمان می‌کند.

کمبود ویتامین D باعث می‌شود جذب کلسیم در استخوان‌های مختف و در نتیجه استحکام آن‌ها کمتر شود؛ البته کمبود ویتامین D احتمال برخی بدخیمی‌ها، امراض قلبی و عروقی و بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد، اما این ویتامین باید زیر نظر پزشک مصرف شود؛ چون مصرف بی‌رویه آن منجر به مسمومیت و عوارض جبران ناپذیری می‌شود.

توجه کنید که کمبود این ویتامین در کودکان باعث دفرمه شدن و نرمی استخوان‌ها، پای پرانتزی و همینطور عقب افتادن رشد می‌شود؛ پس لازم است کودکان هم زیر نظر پزشک قطره ویتامین D مصرف کنند.

بنابر اعلام کانال تلگرامی وبدا، علاوه بر مصرف ویتامین D باید ورزش کنیم و از استعمال دخانیات و مصرف الکل هم اجتناب کنیم. از سوی دیگر مصرف خودسرانه برخی دارو‌ها مثل کورتون‌ها هم در طولانی مدت منجر به پوکی استخوان می‌شود. رعایت رژیم غذایی صحیح و مصرف کافی پروتئین، کلسیم و ویتامین D باعث می‌شود استخوان‌های محکم و سالم داشته باشیم.

خانم‌ها استخوان‌های نازک‌تر وظریف‌تری دارند و بعد از یائسگی به دلیل کاهش هورمون استروژن بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان قرار می‌گیرند. پس باید مورد ارزیابی و تحت درمان قرار گیرند.

با ارزیابی مستمر و پیشگیری و درمان زود هنگام اجازه ندهیم پوکی استخوان سلامت آینده ما را تهدید کند.

منبع: ایلنا
برچسب ها: پوکی استخوان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی