تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

اعلام مفقودی و درخواست صدور گذرنامه با اپلیکیشن «پلیس من»

سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه از تسهیل در روند اعلام مفقودی و درخواست صدور گذرنامه به واسطه اپلیکیشن «پلیس من» خبر داد.

کد خبر: ۱۱۱۶۹۹
۱۶:۵۲ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰

اعلام مفقودی و درخواست صدور گذرنامه

دیدارنیوز ـ سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه به موضوع اعلام مفقودی و درخواست صدور گذرنامه از خانه با اپلیکیشن «پلیس من» پرداخت و گفت: اداره مهاجرت دو موضوع را پیگیری می‌کند؛ یکی ارائه سند مسافرتی یا گذرنامه به ایرانیان و دیگری خدمات مربوط به اتباع خارجی، جهانگردان و توریست‌ها.

وی ادامه داد: در بخش اول که سند مسافرتی یا گذرنامه را شامل می‌شود به این صورت است که از طرف ماموران صلاحیت‌دار جمهوری اسلامی یعنی در داخل کشور توسط پلیس و در خارج توسط نمایندگان پلیس گذرنامه صادر می‌شود. در تردد افراد ایرانی و خارجی در مرز‌های ما از جمله مرز‌های هوایی، دریایی و زمینی بحث اول اصالت و اعتبار گذرنامه است، پس از آن تطبیق چهره با عکس و بعد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که یک فرد ممکن است برای ورود به کشور یا خروج از آن داشته باشد.

سردار ذوالقدری اظهار کرد: ممکن است برخی گذرنامه‌شان مفقود، سرقت یا مخدوش شود که پیگیری هر کدام مراحل خاص خود را دارد و امکان صدور مجدد گذرنامه برای آن‌ها هم در داخل و هم در خارج از کشور وجود دارد. البته به تازگی امکانی در پی رونمایی از اپلیکیشن نیروی انتظامی فراهم شده که افراد می‌توانند از منزل خودشان با «پلیس من» اعلام فقدان گذرنامه کنند و پس از این موضوع برای جلوگیری از مورد سوءاستفاده قرار گرفتن و استفاده دیگران از این سند هویتی، گذرنامه مفقودشده در سیستم توقیف می‌شود.

چگونگی صدور روادید برای اتباع خارجی

رئیس پلیس مهاجرت در ادامه به صدور روادید برای اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: در حوزه اتباع خارجی خدماتی را ارائه می‌دهیم که اولین بحث آن صدور روادید است که باید ویزای معتبر برای این اتباع صادر شود. به طور کلی ۱۲ نوع ویزا داریم که وابسته به نوع سفر می‌توان از آن استفاده کرد. بعضی توریست و جهانگرد هستند یا برای درمان به کشور می‌آیند یا باید تحصیل کنند یا اشتغال به کار داشته باشند که هر کدام شرایط خاص خود را دارد. همچنین برخی ویزا‌ها را برای افرادی که برای کار، ورزش یا تحصیل می‌آیند به عنوان اقامت صادر می‌کنیم، ولی وابسته به نوع آن از یک سال تا سه سال متفاوت بوده و قابل تمدید است. همچنین برای سفر به وطن خودشان و بازگشت مجدد به کشور ما نیز برایشان اجازه خروج و مراجعت صادر می‌کنیم.

سردار ذوالقدری افزود: در شرایط کرونایی یکی از موضوعات مهم که برای ایرانیان مقیم خارج هم مطرح است، این است که افرادی که به کشور غیر از محل اقامتشان سفر می‌کنند، بیشتر از یک سال اجازه ماندن در آن کشور را ندارند. ممکن است به دلیل محدودیت‌های کرونایی در رعایت این بازه زمانی دچار مشکل شده باشند. به همین دلیل در راستای تسهیل این شرایط، تا ۲۳ آذر این زمان تمدید شده تا مهاجران بتوانند بدون مراجعه به اداره گذرنامه در ایران بمانند. این موضوع برای خارجیان مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج به صورت یکسان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل کرده و نتوانسته‌اند به خاطر شرایط کرونایی به کشور دیگر بروند نیز تا تاریخ مذکور این شرایط حاکم است؛ این افراد می‌توانند بدون مراجعه به اداره گذرنامه برای ترددشان اقدام کنند.

رئیس پلیس مهاجرت با بیان این‌که در شرایط کرونایی دستورالعمل‌هایی را صادر کرده‌ایم که کار را راحت کرده و مراجعه به ادارات گذرنامه را کمتر کرده‌ایم، افزود: بخشی از کار‌ها برای خارجیان مقیم ایران را در فرودگاه‌ها انجام می‌دهیم.

سردار ذوالقدری اظهار کرد: صدور گذرنامه در داخل کشور ما ساده است و بدون محدودیت سنی برای همه افراد گذرنامه مجزا و مستقل صورت می‌گیرد. حتی با طرح جدید صدور گذرنامه افراد می‌توانند به شرط احراز هویت از منزل درخواست گذرنامه را انجام دهند.

او گفت: کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور وجود دارد که وجود ادارات در آن به مثابه یک ایران کوچک است و مهاجران می‌توانند برای فرزند تازه متولدشده خود شناسنامه ایرانی بگیرند و بعد برای او گذرنامه صادر کنند. وابسته به اقامت دائم یا موقت آن‌ها گذرنامه متفاوت خواهد بود. برای فرزند مقیمان دائمی کشور‌های دیگر گذرنامه مربوط به آن کشور با مجوز ورود به ایران و برای فرزند مهاجرانی که اقامت دائم ندارند گذرنامه ایرانی صادر می‌شود.

رئیس پلیس مهاجرت درباره وضعیت سربازی مهاجران هم تصریح کرد: تسهیلاتی برای سربازان وظیفه فراهم شده است که موضوع سربازی‌شان حل و فصل شود و افراد می‌توانند از طریق مراجعه به سفارت ایران در کشور محل سکونتشان با نظام وظیفه ارتباط بگیرند و این موضوع را حل کنند.

سردار ذوالقدری گفت: هنگام ورود خارجیان مقیم کشور به ایران، اگر اقامت اخذشده قبلی آن‌ها به قوت خود باقی باشد که بدون هیچ مشکلی وارد کشور می‌شوند و اگر اقامت تمام شده باشد، ویزای ۱۴ روزه به صورت رایگان برای آن‌ها صادر می‌شود تا فرصت داشته باشند با مراجعه به اداره گذرنامه مسئله اقامتشان را درست کنند.

او خاطرنشان کرد: گذرنامه‌ها در طول زمان مراحلی را طی کرده است، در ابتدا گذرنامه‌ها ده ساله بود که بعد از پنج سال تمدید می‌شد یا بعد از سه سال تمدید می‌شد و در اصل یک گذرنامه شش سال مورد استفاده بود. آن زمان همراهان را وارد گذرنامه سرپرست می‌کردند و گذرنامه‌های زیارتی وجود داشت، ولی حالا همه گذرنامه‌ها بین‌المللی شده و برای همه سنین به صورت مجزا صادر می‌شود و برای همین مدت زمان اعتبار آن چهارساله است.

منبع: فارس
برچسب ها: گذرنامه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی