تیتر امروز

علی سقائیان: ظهور قدرت‌های جدید را شاهدیم / ظریف یک مذاکره کننده حرفه‌ای است
«دیپلمات»؛ برنامه دوازدهم

علی سقائیان: ظهور قدرت‌های جدید را شاهدیم / ظریف یک مذاکره کننده حرفه‌ای است

«دیپلمات» عنوان برنامه‌ای است از مجموعه رسانه‌ای دیدار که به گفتگو با دیپلمات‌های ایرانی اختصاص دارد. علی سقائیان، سفیر سابق ایران در تانزانیا، ارمنستان و برزیل میهمان دوازدهمین برنامه دیپلمات...

حواشی قرعه‌کشی خودرو‌ها؛ رئیس شورای رقابت: خودروسازان جوسازی می‌کنند!

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با اعلام این‌که فعلا هیچ تغییری در روش قیمت گذاری خودرو اعمال نشده است، گفت: با توجه به اختلاف که بین قیمت کارخانه و قیمت کذایی بازار وجود دارد و این حجم بالای متقاضیان و عرضه محدود، قرعه کشی روش مناسب و تصمیم شورا بوده و به خودروسازان ربطی ندارد راضی باشند یا نباشند و مکلف به اجرا هستند.

کد خبر: ۱۱۱۱۹۱
۱۴:۰۷ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰

حواشی قرعه‌کشی خودرو‌ها

دیدارنیوز ـ گرچه قرار بود در اواسط مهرماه و با پایان دوره دوم شش ساله شورای رقابت تغییراتی در ترکیب اعضاء ایجاد شود، اما هنوز اتفاق نیفتاده است، در جریان این تغییرات بحث‌های مختلفی درباره نحوه قیمت گذاری خودرو و تغییر شیوه قرعه کشی در برخی اظهارنظر‌ها و یا سایت‌های مربوط به خودرو دیده می‌شود.

این‌که ماجرا از چه قرار است موضوعی است که در گفتگو با رضا شیوا، رئیس شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفت.

هنوز تکلیف ترکیب اعضا مشخص نیست و جلسه ندارد

شیوا با اشاره به این‌که با وجود اتمام دوره شش ساله من همچنان به عنوان رئیس در شورای رقابت هستم تا این‌که وضعیت رئیس جدید مشخص شود، توضیح داد: در حال حاضر دوره برخی از اعضای شورا به اتمام رسیده و طبق قانون عضویتی در آن ندارند و با توجه به این‌که تعداد اعضا به حدنصاب نمی‌رسد، نمی‌توانیم جلسه‌ای برگزار و تصمیم‌گیری جدیدی انجام دهیم. این در حالی است که از مدتی پیش ما طی نامه‌ای به دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، دادگستری، سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی اعلام کردیم که نمایندگان خود را معرفی کنند که هنوز این اتفاق به طور کامل نیفتاده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید وزارت اقتصاد، دو اقتصاددان و یک مالی را معرفی کند که رئیس جدید از بین این دو اقتصاددان با رای اعضاء تعیین می‌شود و بعد از مشخص شدن ترکیب با حکم رئیس جمهور ابلاغ نهایی خواهد شد که هنوز این وضعیت مشخص نیست.

حذف قرعه کشی جوسازی است و هیچ تغییری نداشتیم.

اما در ادامه این گفتگو موضوع بحث‌های اخیر مطرح شده در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو و حذف قرعه کشی مورد پرسش قرار گرفت که شیوا در این رابطه اظهار کرد: این‌ها اغلب جوسازی‌هایی است که سایت‌های خودروسازی و خودرویی آن را راه انداخته‌اند، اما هیچ‌گونه تصمیمی در این زمینه اخذ نشده و قیمت‌گذاری همچنان به روش فعلی و با قرعه کشی انجام می‌شود.

وی در مورد این‌که آیا ممکن است روش قرعه‌کشی تغییر کند؟ گفت که هر تغییری بعید نیست، اما این‌که چه روشی جایگزین شود بسیار اهمیت دارد، چرا که تا پیش از آن همانطور که بار‌ها اعلام کردیم بسیار شکایت در مورد روش سایت وجود داشت و حق بسیاری از بین می‌رفت از این رو آنچه که با توجه به شرایط موجود خودرو و تعداد عرضه در کشور وجود دارد و از سوی دیگر حجم بالای متقاضیان، به نظر نمی‌رسید که راهی بهتر از قرعه کشی و تقسیم این تعداد محدود خودرو وجود داشته باشد. با این حال همانطور به دفعات تکرار کردیم اگر کسی می‌گوید قرعه کشی روش مناسبی نیست بلافاصله باید از او سوال کرد که چه روش بهتری را در نظر دارد؟
هر چه توانستیم محدودیت گذاشتیم

رئیس مرکز ملی رقابت ادامه داد: ما هر آنچه محدودیت می‌توانستیم در روش فعلی اعمال کردیم که راه‌های رانت و فساد را ببندند، اما اگر لازم است و کسی محدودیت بیشتری را مدنظر دارد تا وضعیت بهبود پیدا کند می‌تواند آن را اعلام، مورد بررسی و اعمال شود.

خودروسازان راضی هستند؟

وی در مورد این‌که آیا خودروسازان از روش قرعه کشی راضی بودند، تصریح کرد: اصلا به خودروساز‌ها ربطی ندارد و دلیلی ندارد بخواهند از این روش راضی باشند یا نباشند این تصمیم کارشناسی شورا است، به هر صورت هرجایی که منافذ و محل‌های سوءاستفاده را بگیریم یک تعدادی می‌توانند ناراضی باشند، اما در این روش میزان تولید دقیقا برابر با قرعه کشی بود یعنی هر آنچه خودروساز‌ها تولید می‌کنند باید در قرعه‌کشی عرضه می‌شد.

رئیس شورای رقابت درباره انجام تعهدات خودروسازان در قیمت گذاری فعلی و قرعه کشی گفت که آن‌ها مکلف به انجام تعهدات و دستورالعمل شورای رقابت بودند و عملکرد آن‌ها از سوی دستگاه‌های ناظر از جمله شورای رقابت، دادستانی و سازمان بازرسی نظارت و بررسی شده است.

فکر نکنم کشوری اینطور انحصار ایجاد کند

وی همچنین در مورد اینکه با توجه به تاکیدی که در مورد قرعه کشی به عنوان گزینه مناسب، آیا در دیگر کشور‌ها هم از چنین روشی استفاده می‌شود، توضیح داد: فکر نمی‌کنم کشوری باشد که این چنین انحصار ایجاد کرده و ورود هر گونه خودرو تا ببندد و کاملا متکی به تولید داخل باشد آنهم وقتی که تولید خود پاسخگوی نیاز مردم داخل کشور نیست، حداقل در کشور‌های دوربر این گونه نیست که کار به قرعه کشی برسد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: خودروسازان
صفحات داخلی دیباچه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
0
من بهت میگم یعنی نمیدونی واقعا یا نمیخوای؟! یعنی میتونین به راحتی معلولین تحت پوشش بهزیستی را تشخیص بدین من سرپرست خانواده ای هستم که از خودم تا همسر وپدرم دچارمعلولیت جسمی حرکتی هستیم با وارد کردن کد ملی بنده به راحتی تشخیص میدین ایا از من مصرف کننده تر و واقعی تر وجود دارد؟!!!!!! ما رو خدا زده ایا شما هم باید بزنین؟!!!! امیر قربانی ۰۶۷۰۳۰۶۷۷۰ شماره تماس ۰۹۱۵۹۸۸۳۵۳۳
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
تبلیغ دیباچه صفحات خبر