تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

دفاع قهرمانانه، زمینه‌ساز همگرایی ملی

این روز‌ها یادآور ۸ سال حماسه ایرانیان در دوران دفاع قهرمانانه از وطن است، روز‌هایی که همه اقشار و نسل‌ها در حفظ و حراست از ایران جانفشانی کردند. امروز، اما مسئولیت ما در قبال دوران جنگ چیست؟

کد خبر: ۱۰۹۴۴۶
۱۷:۳۵ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۰

دفاع قهرمانانه، زمینه‌ساز همگرایی ملی

 

دیدارنیوز ـ حسن محمدیان*: چه زود ۴۰ سال گذشت، یکی از آخرین روز‌های شهریور ۱۳۶۰ به همراه جمعی از دوستان همدل و هم نفس با ستون نظامی از سنندج عازم مریوان بودیم، شور و هیجان عجیبی داشتیم، تامین جاده، کمین، صدام، گروهک‌ها، خط مقدم، رزمنده، ایران، عراق، شهادت و ... کلماتی بودند که در ذهن ما رژه می‌رفتند. از جوانان کم سن و سالی مثل من تا میانسالان و پیرمردان در میان ما بودند، یکی می‌گفت خیلی وقت است که اینجا هستم. خیلی‌ها مثل شما‌ها را دیدم که عمودی آمدند و افقی برگشتند، دیگری می‌گفت همین چند روز پیش در همین مسیر کمین زدند و چند نفر از برادران شهید شدند، اسم مکان‌هایی مثل دِزلی، قوچ سلطان، تَه تَه، دریاچه زریوار، سروآباد و ... برده می‌شد.
همه یکپارچه عشق بودند و فداکاری و جانبازی، چه زیباست که در سخت‌ترین شرایط، صبور و شکرگزار باشی و توکل و توسلت را از دست ندهی، از منیت‌ها دور باشی و هدفمند و مصمم.
در این مسیر و در این دوران همسفران نازنین زیادی را از دست دادیم، کنار جنازه‌های این قهرمانان گریه کردیم. بلد نبودیم خبر شهادت دوستانمان را چگونه به خانواده‌های گرانقدرشان بدهیم. چگونه باید تسلیت می‌گفتیم به پدر و مادری که ۴ جوان رشید و دسته گُل‌شان را در دفاع از این کشور تقدیم کرده بود.
ملت ایران به خوبی از رشادت‌های بی نظیر فرزندان خود در ۸ سال دفاع قهرمانانه، آگاهی دارد و ما که آن روز‌های آتش و خون را دیده ایم باید ببینیم امروز در کجا ایستاده ایم و چه نتیجه‌ای باید بگیریم. می‌توانم برداشت و تجربه خودم را در چند نکته و به صورت خلاصه با مخاطبان فکور و خردمند دیدارنیوز به اشتراک بگذارم:
۱- شایسته است ۸ سال دفاع مظلومانه ملت ایران توسط اندیشمندان، جامعه شناسان، اساتید دانشگاه، رسانه نگاران، هنرمندان به صورت جامعه شناسی تاریخی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از زندگی اسطوره‌هایی همچون شهید همت، شهید باکری، شهید جهان آرا، شهید سلیمانی، شهید کریمی، شهید شیرودی و هزاران فرزند برومند این سرزمین، خردمندانه پرده‌گشایی شود تا نسل جدید به طور واقعی جبهه و جنگ را بشناسد.
۲- نسل ما که حاکمیت قبل از انقلاب، زمان مبارزه و وقوع انقلاب اسلامی و شرایط ۸ سال جنگ را لمس کرده لازم است تجربیات، موفقیت‌ها، اشتباهات و خطا‌های خود را با نسل جوان و جدید که به نظر بنده نسلی بسیار هوشمند، خردگرا و با انصاف می‌باشد در میان بگذارد و با شجاعت انتقاد‌ها و کاستی‌ها را بپذیرد، روایتگر صادق دوران جنگ و حماسه باشیم تا بتوانیم آینده‌ای درخشان و پر از امید ترسیم نماییم.
۳- چشم و گوش نظامی که می‌خواهد پاک و سالم باشد وجود رسانه‌های مستقل و آزاد است، لذا باید اجازه داده شود رسانه‌ها بتوانند جا‌های مختلف را رصد کنند و موضوعات مختلفی را در حوزه‌های اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... مورد کنکاش و نقد و نظر قرار دهند. باید به هنرمندان کاربلد اجازه داده شود تا واقعیت‌های دفاع ملت ایران را همان‌گونه که بوده به تصویر بکشند و فیلم و سریال قابل اعتنا بسازند و همچنین رسانه نگاران بتوانند مستند‌های ارزشمند از ۸ سال دفاع تهیه کنند.
۴- چه دوستان عزیزی که در ۸ سال نبرد قهرمانانه به درجه رفیع شهادت نائل شدند، چه عزیزانی که جانباز شدند و تعداد زیادی از آن‌ها در سال‌های پس از جنگ به یاران شهید خویش پیوستند و چه همه ما، از این جهان فانی گذر خواهیم کرد و مرگ را یک واقعیت مفید و هوشمند در زندگی خود می‌دانیم و آنچه باقی است ذات پاک خداوند مهربان است.
همه ما باید به این نکته توجه کنیم که موظفیم تنگ نظری‌ها، عصبانیت‌ها، گروه‌گرایی‌ها، باندبازی‌ها، خود برتربینی‌ها را کنار بگذاریم و همه یک دل و یک صدا با هر گرایش و اندیشه‌ای در خدمت مردم و کشور عزیزمان باشیم و برای امیدوار کردن جوانان به آینده و سرافرازی میهن برنامه ریزی کنیم.
۵- از میان شهدا یارگیری نکنیم تا یکدیگر را تخریب کنیم. شهدا، عزیز همه ملت ایران هستند، از خون مقدس آنان برای خودمان بهره برداری نکنیم. این خون‌ها سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی بی‌بدیل مردم ایران و کشور هست. انرژی‌ها، استعدادها، توانمندی‌ها و سرمایه‌های خود را برای تقویت بنیه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورمان به کار بگیریم تا بتوانیم گره‌ای از مشکلات این مردم صبور و نجیب بگشاییم، حافظ آبروی همدیگر باشیم و به این نکته توجه داشته باشیم که همه اقشار، اصناف، اقوام، ادیان، دانشگاهی، حوزوی، کارگر، کشاورز، معلم و... در ۸ سال دفاع از کشور حضور داشتند و جبهه و جنگ در انحصار بخش خاصی نبوده است. قدردان همه مردم ایران باشیم.
۶- برای آرمان‌های بزرگ شهیدان، جانبازان و آزادگان و ایثارگران ارزش ویژه قائل باشیم و به خانواده‌های گرامی آنان احترام بگذاریم.
۷- در این بند و در ایام هفته دفاع قهرمانانه ملت ایران وام می‌گیرم از فرازی از نامه امام علی (ع)، صدای عدالت انسانی به مالک اشتر نخعی که واقعا لازم است همه دلسوزان کشور به آن توجه نمایند و تقدیم می‌کنم کلام مولا را به عزیزانی که در دوران جنگ از رزمندگان دلاور بودند و اکنون در مسند‌های حکومتی هستند:
«..، اما لشکر‌ها به فرمان خدا دژ‌های استوار رعیت‌اند و زینت والیان؛ دین به آن‌ها عزت یابد و راه‌ها به آن‌ها امن گردد و کار‌های رعیت جز به آن‌ها استقامت نپذیرد و کار لشکر سامان نیابد، جز به خراجی که خداوند برای ایشان مقدر داشته تا در جهاد با دشمنانشان نیرو گیرند و به آن در به سامان آوردن کار‌های خویش اعتماد کنند و نیازهایشان را برآورند. این دو صنف برپای نمانند مگر به صنف سوم که قاضیان و کارگزاران و دبیرانند، اینان عقد‌ها و معاهده‌ها را می‌بندند و منافع حکومت را گرد می‌آورند و در هر کار چه خصوصی و چه عمومی، به آن‌ها متکی توان بود، و این‌ها که برشمردم استوار نمانند مگر به بازرگانان و صنعتگران که گرد هم می‌آیند تا سودی حاصل کنند، بازار‌ها را به پای می‌دارند و به کار‌هایی که دیگران در انجام دادن آن‌ها ناتوان‌اند، امور رعیت را سامان می‌دهند، آنگاه صنف فرودین، یعنی نیازمندان و مسکینان‌اند و سزاوار است که والی، آنان را به بخشش خود بنوازد و یاریشان کند، در نزد خداوند برای هر یک از این اصناف، گشایشی است و هریک را بر والی حقی است، آنقدر که حال او نیکو دارد و کارش را به اصلاح آورد و والی از عهده آنچه خدا بر او مقدر داشته، برنیامده، مگر به کوشش و یاری خواستن از خدای و ملزم ساختن خویش به اجرای حق و شکیبایی ورزیدن در کارها، خواه بر او دشوار آید یا آسان نماید...»
۸- در پایان و در هفته دفاع ملت ایران یاد و خاطره تمامی دوستان شهیدمان را گرامی می‌داریم و برای آزادگان، جانبازان و تمامی ایثارگران و خانواده‌های گرامی آنان عزت و سربلندی آرزو می‌کنیم و همه یادگاران ۸ سال دفاع را و همه مردم ایران را به همگرایی ملی و همفکری برای ساختن ایران فرهنگی و آباد و مستقل دعوت می‌کنیم.

* مدیر مسئول دیدارنیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی