تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

بلایی که غذای پرچرب بر سر بدن می‌آورد

رژیم غذایی پرچرب، رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی فست فود، خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. در این گزارش با برخی عوارض غذا‌های چرب برای بدن، آشنا می‌شوید.

کد خبر: ۱۰۶۰۸۵
۱۲:۴۷ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰

عوارض غذای پرچرب

دیدارنیوز ـ رژیم غذایی پرچرب عملکرد طبیعی روده را مختل می‌کند و باعث رشد میکروب‌های مضر می‌شود. علاوه بر این، میکروب‌های روده مواد شیمیایی موجود در غذا‌های چرب را به متابولیت مضری تبدیل می‌کنند که باعث تصلب شرایین می‌شود – اختلالی که در آن تشکیل پلاک‌ها عروق را تنگ می‌کند.

تا همین اواخر، دانشمندان از مکانیسم دقیقی که میکروب‌های روده باعث بیماری‌های قلبی می‌شدند مطمئن نبودند. اکنون، محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، در نشویل، TN، برای توضیح این پدیده تلاش کرده‌اند.

همانطور که سازمان جهانی گوارش توضیح می‌دهد، غذایی که می‌خوریم با روده تداخل پیچیده‌ای دارد، از جمله میکروبیوتای آن.

میکروبیوتای روده نقش مهمی در سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌ها دارد. در نتیجه، تغییر در عملکرد منظم آن ممکن است در برخی شرایط پزشکی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، منبع چاقی و منبع بیماری‌های قلبی عروقی نقش داشته باشد.

پیش از این، دانشمندان اغلب در مورد ارتباط بین روده‌ها، میکروب‌های روده و پیامد‌های سلامتی فکر می‌کردند.

تحقیقات آن‌ها بر روی موش نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض رژیم غذایی پرچرب به اپیتلیوم روده آسیب می‌رساند و باعث التهاب با درجه پایین می‌شود. همچنین نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرچرب با عملکرد‌های تولید انرژی میتوکندری تداخل دارد.

بر اساس مطالعات قبلی پزشکان این فرض را مطرح کردند که آسیب به مخاط روده ناشی از رژیم غذایی با چربی بالا می‌تواند تغییرات منفی را در میکروبیوم روده ایجاد کند، از جمله گسترش باکتری‌های مضر (به عنوان مثال، انتروباکتریاسه) و ترویج بیماری.

تحقیقات نشان می‌دهد که سلول‌های میزبان، به ویژه اپیتلیوم روده، نقش مهمی در تعدیل عملکرد میکروبیوتا دارند و می‌توانند مسیر‌های متابولیک را در میکروب‌ها روشن یا خاموش کنند که به طور مستقیم بر خطر برخی بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد یک اپیتلیوم سالم روده در حمایت از میکروب‌های مفید و حفظ سلامت روده مهم است و از آن پشتیبانی می‌کند.

دانشمندان از مدل‌های حیوانی در آزمایش فرضیه‌های خود استفاده کردند. ابتدا، آن‌ها متوجه شدند که در رژیم‌های غذایی پرچرب، میکروبیوتای روده کولین غذایی را به تری متیل آمین تبدیل می‌کند. این بیشتر توسط کبد به تری متیل آمین N-oxide (TMAO) تبدیل شد.

TMAO متابولیسم کلسترول را تغییر می‌دهد و منجر به تشکیل رسوب پلاک در عروق می‌شود – که منجر به تصلب شرایین می‌شود.

در مرحله بعد، تیم متذکر شد که رژیم غذایی پرچرب عملکرد‌های منظم میتوکندری را مختل کرده و منجر به افزایش تولید اکسیژن و نیترات می‌شود. در نتیجه، این گاز‌ها به رشد میکروب‌های بالقوه بیماری‌زا Enterobacteriaceae مانند Escherichia coli تأیید کرد.

این یافته‌ها فرضیه‌های محققان در مورد نقش رژیم‌های غذایی پرچرب در پیامد‌های بیماری را تأیید کرد. همچنین مکانیسم‌های دقیقی را که ممکن است از طریق آن‌ها این بیماری‌ها ایجاد شود توضیح داد.

منبع: شفقنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی