تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

معرفی کامل زیباترین کویر‌های ایران برای سفر و ویژگی‌های آنها

ایران جاذبه‌های زیادی دارد و در همه فصول سال می‌توانید هر نقطه از این سرزمین را برای سفر انتخاب کنید که البته فصل‌های پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به جنوب و بهار و تابستان هم بهترین زمان سفر به شهر‌های شمالی و شمال غربی است.

کد خبر: ۱۰۵۱۳۳
۱۲:۲۶ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

معرفی کویر‌های ایران

دیدارنیوز ـ سبک زندگی: "کویر" همواره یکی از جاذبه‌های دیدنی ایران بوده و هست و از آنجایی‌که تکثر در وجود کویر‌ها سبب انگیزه بیشتری به سفر می‌شود؛ سکوت و آرامش، آسمان پرستاره در شب و خاص زیست بوم کویر همواره مورد توجه علاقه‌مندان به سفر بوده است، آنهایی‌که تجربه سفر به کویر را دارند بی شک این موضوع را تائید می‌کنند که سفر به دل کویر و گذران یک شب در دل این خاستگاه تجربه فراموش نشدنی است. ما در این گزارش دیدنی‌ترین کویر‌های ایران را به شما معرفی می‌کنیم.


کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

اگر اهل سفر به کویر هم نباشید بی شک اسم کویر مرنجاب به گوشتان خورده است، کویری در استان اصفهان و شهرستان آران و بیدگل که طرفداران زیادی دارد و کسانی که به این کویر رفته باشند بی شک یک بار خوابیدن در دل این کویر را تجربه کرده‌اند.

البته بهتر است این را هم بدانید که کسانی که آفرود باز هستند مقصد اول و آخرشان کویر مرنجاب است، زیرا این کویر پتانسیل زیادی در جذب آفرود باز‌ها دارد، البته وجود کاروانسرا مرنجاب هم به جاذبه‌های این کویر افزوده و کسانی که ترس از ماندن در چادر وسط کویر را دارند می‌توانند از این کاروانسرا برای اقامت استفاده کنند.


کویر مصر‌

کویر مصر

می‌توان گفت که کویر مصر دومین کویر معروف ایران است و شن‌های گرم و روان آن طرفداران زیادی دارد و چشم انداز زیبایی همواره پیش روی چشمان شما است. برخی از کسانی که علاقه به کویر دارند ترجیح می‌دهند به جای سوار شدن به ماشین‌های آفرودی و رفتن به دل کویر، کویر نوردی کنند و با راه رفتن روی این شن‌ها بودن در دل کویر را تجربه کنند.

 

کویر درک

کویر درک
چیزی درباره "درک" شنیده‌اید؛ یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق ایران در سیستان و بلوچستان است. درک مکانی است که دریا و کویر را با هم تلفیق کرده است؛ باید کویر درک را یکی از منحصر به‌فردترین کویر‌های ایران دانست. منطقه زیبایی که در عین جذابیت، چندان مورد توجه قرار نگرفته‌است. البته باز نشدن پای طبیعت‌گرد‌ها و مسافران به این کویر زیبا، یک منفعت بزرگ برای منطقه داشته‌است؛ ساحل درک به عنوان پاک‌ترین و تمیزترین ساحل ایران شناخته می‌شود!

اگر روزی تصمیم گرفتید به این کویر سر بزنید و مسیر آن را بلد نیستند باید بگوییم که برای رسیدن به کویر درک، کافی است از شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوپستان، به سمت سواحل مکران حرکت کنید. در مسیرتان به سادگی می‌توانید کویر درک را پیدا کنید.

 

کویر شهداد

کویر شهداد

کویر شهداد تفاوت عمده‌ای با کویر‌های دیگر دارد و تفاوت عمده آن وجود کلوت‌های u شکلی است که زیبایی منحصر به فردی به این کویر داده است، کلوت‌ها در اثر فرسایش بادی خاکی به‌وجود می‌آیند.

چند سال اخیر هم نشریه نشنال جئوگرافی مقام چهارمین جاذبه گردشگری طبیعی دنیا را به کویر شهداد اختصاص داد. نکته جالب بعدی درباره کویر شهداد این است که این منطقه، به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین شناخته می‌شود. در واقع بالاترین درجه دمایی که ماهواره‌های ناسا ثبت کرده‌اند، مربوط به دمای کویر شهداد بوده است.

اگر خواستید به این کویر سفر کنید باید به کرمان بروید و در جاده سیرچ برانید تا به کویر شهداد برسید.

 

پارک ملی کویر

پارک ملی کویر

اگر دوست دارید از پارک ملی کویر دیدن کنید باید از شهرستان ورامین به سمت پیشوا و جاده شنی قلعه بلند برانید و بعد از گذشتن از پاسگاه محیط بانی مبارکیه می‌توانید وارد این پارک کویری شوید.

پارک ملی کویر یکی از مهمترین مناطق کویری ایران است و اهمیت آن هم به دلیل داشتن تنوع جانوری است یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری که در پارک ملی کویر زندگی می‌کند، یوز آسیایی است. این پارک به‌غیر از یوز آسیایی زیستگاه پلنگ، جبیر، گربه شنی، سیاه‌گوش و قوچ هم است. به‌همین دلیل، این منطقه حفاظت شده، یکی از مکان‌های مورد علاقه فعالان محیط زیست و حامیان حیوانات است.

البته پارک ملی کویر، به‌غیر از تنوع گونه‌های جانوری جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. از جمله این جاذبه‌های طبیعی می‌توان به دریاچه نمک هم اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: از برج خلیفه دوبی تا سفر به آنتالیا با تور



کویر متین آباد

کویر متین آباد

اگر کویرنورد حرفه‌ای نیستید و دوست ندارید با خطرات تنها ماندن و چادرزدن در کویر دست‌وپنجه نرم کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقصدتان را به سمت کمپ کویری متین‌آباد تنظیم کنید و برای رسیدن به این کویر باید در کیلومتر ۵۵ جاده کاشان به اصفهان، از بادرود، خالدآباد و ده‌آباد بگذرید تا به متین‌آباد برسید.

این اکو کمپ کویری یکی از دیدنی‌ترین مقاصد کویرنوردی است. در واقع می‌توان گفت اکوکمپ کویری متین‌آباد، مجموعه‌ای تفریحی در دل کویر است که کاملا با زیست‌بوم کویر و فرهنگ مردم کویرنشین، مطابقت دارد.

اتاق‌های سنتی و امکانات خوب، از ویژگی‌های مهم این اکوکمپ هستند. توصیه می‌شود اگر قرار است با خانواده به کویرنوردی بروید، این اکوکمپ را در لیست اقامت شبانه‌تان قرار دهید.


کویر زمان آباد

کویر زمان آباد

این کویر هم در شاهرود قرار دارد و برای رسیدن به این کویر باید از شاهرود به سمت سبزوار حرکت کنید. پس از رسیدن به میامی، به سمت بیارجمند بروید. بعد از طی ۱۳۰ کیلومتر، به زمان‌آباد می‌رسید.

ویژگی مهم کویر زمان‌آباد، جاذبه‌های تاریخی آن است. این کویر در عین دارا بودن زیبایی طبیعی که ویژگی همه کویر‌های ایران است، آثار تاریخی جالبی دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

امام‌زاده پیر زمان‌آباد، زیارتگاه جرجیس نبی، قلعه حصارآباد، قلعه سنگی اسب، سد هیرمی و روستای مدفون شده خوار، از مهمترین جاذبه‌های این کویر هستند.


کویر ریگان

کویر ریگان

اگر علاقه‌مند سفر به رنگ منحصر به فرد ریگزار‌ها و تپه‌های شنی بلند هستید، پیشنهاد ما به شما سفر به دل کویر ریگان است، این کویر در حاشیه جنوبی استان کرمان قرار دارد و اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید به این کویر سفر کنید باید بگوییم بهترین مسیر حرکت از شهرستان بم به سمت ارگ جدید است بعد از نرماشیر عبور کنید و از سه راهی جاده ایرانشهر را انتخاب کنید و بعد از طی ۵۰ کیلومتر به محمد آباد ریگان می‌رسید.
یکی از ویژگی‌های کویر ریگان، رنگ روشن ریگزار و خاک این کویر نسبت به سایر کویر‌های ایران است که دلایل زمین شناختی دارد.

در حاشیه کویر ریگان، جنگل‌های کهور قرار گرفته است. وجود این پوشش سرسبز طبیعی، زیست جانوری کویر ریگان را پویا و متنوع کرده‌است. سوسمار دم‌تیغی، معروف‌ترین حیوان کویر ریگان است. روباه و گربه شنی، آگاما و گکو و هوبره، دیگر حیوانات معروف کویر ریگان هستند.


کویر زردگاه

کویر زردگاه

یک کویر سرسبز با درختان نخل و سازه‌های زیبای روستایی. این همه توصیفی است که می‌توانم از کویر زردگاه به شما ارائه کنیم.

زردگاه در واقع نام روستایی کویری است که در استان خراسان جنوبی قرار گرفته‌است. سالیان نه‌چندان دور، این روستا پر از سکنه بود، اما در سال‌های اخیر، به علت شراط بد آب‌وهوایی و شرایط نامساعد، اکثر اهالی این روستا به استان‌های اطراف کوچ کرده‌اند و تنها دو خانوار در زردگاه زندگی می‌کنند.

این کویر یکی از سرسبزترین کویر‌های ایران است. ویژگی مثبت کویر زردگاه وجود آب و برق است. همچنین سازه‌های به‌جا مانده در روستا، برای کسانی که به معماری‌های بومی و محلی مناطق ایران علاقه‌مند هستند جذاب خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی