تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
اجتماعات مذهبی و گسترش بحران کرونا؛

محسن رهامی: عزاداری در این شرایط با حکم شرعی «وجوب حفظ نفس» در تعارض است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی، حقوق‌دان و استاد فقه و حقوق در یادداشتی که برای دیدارنیوز ارسال کرد، نوشت: برگزاری اجتماعات مذهبی جهت اقامه عزای حسینی در شرایط فعلی با حکم شرعی «وجوب حفظ نفس» در تعارض بوده و برخلاف موازین فقهی می‌باشد.

کد خبر: ۱۰۴۷۱۵
۲۱:۱۱ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

محسن رهامی: عزاداری در این شرایط با حکم شرعی «وجوب حفظ نفس» در تعارض است

 

دیدارنیوز ـ محسن رهامی*: مسئولان در مقابل موج عظیم تلفات انسانی چه پاسخی دارند؟ آمار مبتلایان به کرونا و تلفات انسانی ناشی از آن در کشور در حال حاضر، بر اساس اعلام  رسانه‌ها رکورد زده و از تمامی کشور‌ها بیشتر است، جمعیت کشور ما تقریبا به اندازه جمعیت ترکیه و آلمان است، ولی تلفات انسانی ما بالاتر از چین و هندوستان است که دارای جمعیت میلیاردی می‌باشند.


دادن وعده‌های بی حساب و کتاب و خلاف واقع از یک طرف  و ناتوانی مسئولان کشور در تهیه واکسن و مدیریت بحران از عوامل عمده گسترش بحران کرونا در کشور ما می‌باشد.


عامل مهم دیگر در گسترش بحران کرونا در ایران، برخورد ایدئولوژیک و غیر علمی در یک امر تخصصی و علمی و ترجیح دادن منافع مادی شخصی و گروهی بر منافع کلان ملی و بازی کردن با جان ملت برای تسویه حساب‌های سیاسی بوده است.


برپایی هیئت‌های مذهبی با جمعیت فشرده، بدون کوچک‌ترین توجهی به جولان مرگبار کرونا، درواقع بازی با جان مردم مظلوم کشور و سبب گسترش هرچه بیشتر این بیماری مهلک خواهد شد، این کار از راه و رسم دین داری و جوانمردی حسین ابن علی (ع) به دور بوده و بلکه در تعارض با آموزه‌های مکتب عاشورا می‌باشد.  


وجوب حفظ نفس خود و جان مؤمنین از محکمات فقهی است و هیچ فقیهی در این حکم شبهه نکرده است، به سخره گرفتن این حکم شرعی و بازی با جان مردم، نه شرعی است، نه منطقی است و نه حتی اخلاقی است.


وقتی واجبات قطعی شریعت، چون حج و روزه، با احتمال ضرر به جان انسان منتفی می‌شود و بلکه در صورت احتمال ضرر، حکم واجب، شرعا به حرام تبدیل می‌گردد، چرا بعضی روحانیون و متشرعین در بیان این حکم شریعت، در مورد مراسم عزاداری تحفظ می‌کنند، چرا صریحا اعلام نمی‌کنند که عزاداری امر مستحبی است، و در صورت احتمال ضرر جانی به خود یا دیگران حرام خواهد بود.

*حقوق‌دان و استاد حوزه و دانشگاه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی