تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

آیا خاندان " قذافی " بار دیگر هدایت امور در لیبی را بر عهده می‌گیرند؟

یک کارشناس امور آفریقا و کشورهای عربی، اظهار کرد: "سیف الاسلام قذافی"برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری لیبی مورد حمایت غرب است و از شانس موفقیت در این انتخابات برخوردار است.

کد خبر: ۱۰۳۲۶۳
۰۹:۱۶ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

خاندان قذافی

دیدارنیوز - جعفر قنادباشی در مورد مصاحبه اخیر سیف الاسلام قذافی پسر معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی با روزنامه نیویورک تایمز و ابزار تمایلش جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری لیبی گفت: واقعیت این است که سیف الاسلام قذافی در طی این سال ها زمینه هایی را برای اینکه بتواند زمام امور در لیبی را فراهم کند به تدریج فراهم کرده و سعی داشته  که با اقدامات خود به نوعی حمایت غربی ها را نیز در این زمینه کسب کند.

وی با بیان اینکه سیف الاسلام قذافی تلاش کرده است  در داخل لیبی برخی از ویژگی های دوران پدرش را رنگ و لعاب بدهد و از دیگر سو مشکلات کنونی در این کشور را برجسته کند تا به نوعی مردم از وضعیت کنونی خسته شوند تا از این طریق زمینه انتخاب خود را فراهم کند، ادامه داد: مردم لیبی بیش از ۱۰ سال است که ناآرامی زیادی را تجربه کرده اند. بسیاری از ساختارها در این کشور خراب شده است. در واقع فاقد ساختار سیاسی، امنیتی و اقتصادی مناسب در لیبی هستیم. مردم از وضعیت نابسامان کنونی خسته هستند و منتظر این هستند که کسی بیاید و آن را از وضعیت کنونی نجات دهد و این ها زمینه های خوبی برای حضور سیف الاسلام قذافی برای رسیدن به قدرت در لیبی فراهم کرده است و باید به این موضوع نیز توجه داشت که برخی از مردم در لیبی خاطرات خوبی از نظر اقتصادی از دوران  معمر قذافی دارند.

این کارشناس مسائل آفریقا اظهار کرد: غربی ها از معمر قذافی نیز نهایت بهره برداری خود را کرده اند و او علیرغم اینکه ادعای چپ بودن می کرد و شعارهای شرقی می داد اما در راستای سیاست های غرب عمل کرد و می توان گفت افرادی چون قذافی در لیبی، بن علی رئیس جمهور تونس و صدام حسین رئیس جمهور عراق همه در یک زمره قرار داشتند و تلاش زیادی کردند که نهضت های اصیل اسلامی در این کشورها شکل نگیرد و این نهضت ها را سرکوب کردند.

قناد باشی  با بیان اینکه به نظر می رسد از نظر برخی از کشورهای غربی از جمله انگلیس، سیف الاسلام قذافی گزینه مناسبی برای در اختیار گرفتن هدایت امور در لیبی است و او می تواند با پیروزی در انتخابات ساختارهای جدید  را در لیبی ایجاد کند، افزود: باید توجه داشت که سیف الاسلام قذافی تحصیل کرده غرب است و اکنون یک مهره مناسب آموزش دیده غربی برای بر عهده گرفتن امور در لیبی است و کشورهای غربی در صورتی که برای رسیدن او به قدرت با یکدیگر اجماع نظر داشته باشند مسائل حقوق بشری وی را نیز از جمله حکم دادگاه طرابلس و دیوان بین المللی کیفری را نادیده خواهند گرفت.

سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور کشته شده لیبی،  چند روز پیش در مصاحبه‌ای کم سابقه که با نیویورک تایمز انجام داد خواستار آن که بعد از یک دهه آشوب "اتحاد از دست رفته لیبی را بازیابی کند" و نامزدی‌اش برای ریاست جمهوری این کشور را رد نکرد.

سیف‌الاسلام قذافی ۴۹ ساله که قبل از ۲۰۱۱ به عنوان جانشین مفروض پدرش تلقی می‌شد، اظهار کرد: سیاستمداران در یک دهه‌ای که از آن زمان گذشته برای لیبیایی‌ها "چیزی به جز بدبختی" به بار نیاورده‌اند.
سیف‌الاسلام قذافی در این مصاحبه که نخستین مصاحبه‌اش بعد از سالها است، بیان داشت: زمان بازگشت به گذشته است. کشور به زانو در آمده است. پولی وجود ندارد، امنیتی وجود ندارد. در اینجا زندگی وجود ندارد.

سیف‌الاسلام قذافی در نوامبر ۲۰۱۱ چند روز بعد از کشته شدن پدرش توسط یک گروه از شبه نظامیان لیبیایی دستگیر شد.
چهار سال بعد یک دادگاه در طرابلس او را به صورت غیابی به خاطر جرایم ارتکابی در جریان قیام این کشور به اعدام محکوم کرد. دیوان کیفری بین‌المللی مکررا خواستار تحویل او برای محاکمه شده است.

سیف‌الاسلام قذافی ژوئن ۲۰۱۴ از طریق ویدیو کنفرانس در محاکمه‌اش در دادگاهی در طرابلس شرکت کرد و تا آن زمان در انظار عمومی دیده نشده و یا خبری از او منتشر نشده بود.

سیف‌الاسلام در این مصاحبه تاکید کرد که مردی آزاد است که یک بازگشت سیاسی را سازماندهی می‌کند و اسیر کننده‌های سابقش حالا "دوستان" او هستند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی