۹۸ سخت‌ترین دوره اقتصادی ۵۰ سال اخیر بود
گفت و گو با مهدی اسلامی استاد دانشگاه و مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس؛ بخش اول

۹۸ سخت‌ترین دوره اقتصادی ۵۰ سال اخیر بود

یکی دیگر از دسته کسب و کار‌هایی که ما می‌بینیم از ناحیه شیوع کرونا ضرر کرده است، کسب و کار‌هایی بودند که بازار آن‌ها از بین نرفته است. مانند سلمانی‌ها که ما خود نیز کم و بیش درگیر این مشکل هستیم. بالاخره بخش اعظم آن‌ها بعد از یک دوره‌ای باز خواهند گشت و این‌ها هنوز بازار اصلی خود را از دست نداده‌اند. اما به هر حال تا کی می‌توانند از پس‌انداز خود بخورند. یک راه حل این است که ما پیش خرید خدمت کنیم و خدمت نسیه از آن‌ها بگیریم. یعنی برای مثال اگر ما دو ماه یک بار نیاز داریم که به آرایشگاه برویم، در سال هزینه مراجعات را محاسبه کرده و به او می‌دهیم. در یک سال آینده هنگام مراجعه در قبال خدماتی که دریافت می‌کنیم و به اندازه هزینه‌ای که به او داده‌ایم، به او پول ندهیم. این شیوه‌ای است که می‌تواند کمک کند که آن شخصی که آبرومند است و آن‌هایی که مکانی را اجاره کرده‌اند و طبق قرارداد خودشان باید به صاحب ملک پول دهند، کسانی که شاگرد دارند و آن شاگرد مجال این را ندارد که در شرایط کرونا در جای دیگری کاری پیدا کند، بتوانیم آن‌ها را حفظ کنیم و حداقل‌هایی را به آن‌ها بدهیم تا خدایی نکرده محتاج نان شب خود نباشند.
گفت‌و‌گوی دیدارنیوز با مهدی زاهدی اول عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران؛ بخش اول

۹۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران در دوره کرونا غیرفعال شد

امروز مرز‌ها تعطیل است و اگر هم مرزی باز باشد رابطه ما با دنیا به نحوی نیست که افزایش صادرات داشته باشیم همین الان نزدیک به نود درصد صادرات غیر نفتی ما غیرفعال است. بحث دیگر این است که دولت یک اعتباری به بنگاه‌ها بدهد. این اعتبار می‌تواند در راستای تامین مواد اولیه باشد می‌تواند در بحث مالیات و بیمه و تسهیل در امور جاریه آن کارگاه‌ها باشد؛ که بتواند این کارگاه‌ها را که کوچک هستند و بنیه قوی هم ندارند، مدیریت کند و از این دوره گذار عبور دهد.
کارفرمایان بلاتکلیفند!
رقم دستمزد کارگران باید تا پیش از عید مشخص می‌شد

کارفرمایان بلاتکلیفند!

یک کارشناس حوزه کار معتقد است افزایش حداقل حقوق کارگران تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان روی پایه مزد صورت نمی‌گیرد و با درنظر گفتن مزایای جنبی مزد، سرجمع این عدد روی حداقل مزد کارگران اعمال خواهد شد.
معاملات مسکن دو رقمی شد/ رشد ۱۳ درصدی در دی ماه
بر اساس جدیدترین آمار؛

معاملات مسکن دو رقمی شد/ رشد ۱۳ درصدی در دی ماه

بر اساس جدیدترین آمار مربوط به بازار مسکن که دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر کرد، در دی ماه امسال ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره معامله مسکن به ثبت رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل (دی ۹۷) که تعداد معاملات مسکن ۶ هزار و ۸۶۵ فقره بود، رشد ۳۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.
پشت پرده غیب شدن مقداری از سهمیه بنزین از کارت های سوخت
دردسرهای بنزینی مضرب ۳.۹۹

پشت پرده غیب شدن مقداری از سهمیه بنزین از کارت های سوخت

در حالی که برخی گزارش ها از کسر شدن بیش از اندازه سهمیه بنزین پس از استفاده از کارت سوخت حکایت داشت، شرکت پخش فراورده های نفتی، ضمن تایید این گزارش ها، توضیحاتی درباره دلایل این فرایند ارائه داد و اعلام کرد در صورت به موقع برداشتن کارت از کارت خوان پمپ بنزین، سهمیه اضافه ای کسر نمی شود.
تسهیل گر مشاغل خانگی باشیم نه چوب لای چرخشان!
گفتگوی "دیدارنیوز" با «مهناز امامدادی» دبیر ستاد مشاغل خانگی وزارت کار/ بخش پایانی

تسهیل گر مشاغل خانگی باشیم نه چوب لای چرخشان!

در بخش دوم گفتگو با مهناز امامدادی دبیر ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آمار‌های این حوزه اشاره شد و همچنین محدودیت‌ها و چالش‌های آن نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی در این گفتگو تاکید کرد که یک اتفاق خوبی که رخ داده اینکه ابتدا صرفاً نگاه جنسیتی به موضوع بود و کار را صرفاً زنانه می‌دانستند. اما خوشبختانه شاهد رشد گرایش آقایان هم به مشاغل خانگی هستیم و خیلی‌ها هم باور کردند که در همان فضای خانگی و بدون ایجاد مزاحمت برای خود و یا همسایگان دیگر می‌توان فعالیتی داشت. با توجه به مسائل و مشکلات زیاد مالی و در واقع بحث‌های ترافیک و خیلی از مباحث دیگری که مطرح است استفاده از فضای منزل برای آقایان و خانم‌ها و ایجاد کسب درآمد به شرط رعایت موازین مربوطه و چهار چوب آن مباحث کارشناسی که نیازمند هر رشته است، قطعاً می‌تواند یک فضای کاری بسیار خوبی را فراهم کند.