تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

آیا واقعا طالبان تغییر رویه داده است؟ /سیل پناهندگان ایران را تهدید می‌کند

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به این پرسش پاسخ داد که گروه طالبان از سال‌های قبل تا کنون با چه تغییراتی در عملکرد خود روبرو بوده است.

کد خبر: ۹۹۳۳۵
۱۴:۵۳ - ۱۵ تير ۱۴۰۰

آیا واقعا طالبان تغییر رویه داده است؟ /سیل پناهندگان ایران را تهدید می‌کند

دیدارنیوز ـ علاء الدین غروی در پاسخ به این سوال که آیا طالبان رویه خود را تغییر داده است گفت: بر این باورم که در این رابطه دو حالت وجود دارد. در خوش بینانه‌ترین حالت، یا طالبان با فشار‌های اخوان المسلمین تاکتیک خود را تغییر داده است، یا اینکه به منظور سلطه بر تمامی مناطق افغانستان تصمیم گرفته است سیاست‌های خشونت آمیز سابق را رها کند. یعنی روش برخورد با مردم و نیرو‌های امنیتی را تغییر دهد. به همین دلیل است که نیرو‌های نظامی و ارتشیان تسلیم می‌شوند و دیگر فرار نمی‌کنند تا کنون طالبان به سمت هرات نزدیک نشده، اما در مناطق دیگر تا نزدیکی مرز‌های ایران آمده اند. در صورت ادامه پیشروی طالبان، این مساله موجب خواهد شد تا سیلی از پناهندگان به سمت ایران روانه شوند. این مساله چالشی مهم است که حالا دیگر بر دوش دولت جدید سنگینی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها در آستانه انتقال قدرت، کار‌های سیاسی مهم انجام نمی‌دهند و آن را به دولت جدید می‌سپارند گفت: بزرگترین چالش دیپلماسی برای دولت آینده نحوه برخورد با این چالش بزرگ است. باید پرسید که دولت آقای رئیسی با شرق ایران چه کار خواهد کرد؟ آیا ایران می‌خواهد با طالبان همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد؟ یا اینکه تلاش خواهد کرد که این گروه به مرز‌های ایران نزدیک نشود؟ یا اینکه با عنایت به ایدیولوژی ضد شیعی این گروه افراطی، از سیاست مماشات با طالبان فاصله گرفته و با بسیج مردمی ملت افغانستان که اخیرا آغاز شده است، همدلی و همراهی نموده و به عقب نشینی یا انفعال طالبان، مساعدت نماید.

وی در پاسخ به این سوال که سیاست ایران در قبال طالبان چه خواهد بود گفت: همانطور که می‌دانیم اکثریت جناح انقلابی و اصولگرا در صحنه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در چند دهه گذشته با سیاست پراگماتیستی (عمل گرایی) مخالف بوده اند. مرحوم هاشمی رفسنجانی همیشه به دلیل دیدگاه عمل گرایانه خود، مورد انتقاد بخش سنتی و اصولگرا بود. او با همین سیاست، روابط با کشور‌های همسایه را ترمیم کرد و درصدد آن بود تا با غرب نیز تنش زدایی کند. بدون شک، پیروی از چنین سیاستی با تفکر حاکم بر مجلس شورای اسلامی و بدنه سنتی اصولگرایان و بالمآل با رویکرد دولت آقای رئیسی فاصله زیادی دارد. ایران باید رویکرد دیپلماتیک خود را در قبال کشور‌های منطقه با شفافیت اعلام کند. اینکه بخواهیم از یک طرف با طالبان وارد گفتگو شویم و از طرف دیگر آن را به عنوان یک گروه خشن ضد شیعی معرفی کنیم، قابل جمع نیست چرا که مفهوم تروریست خوب و بد، مطرود است. طالبان یک گروه بنیادگرای سلفی و از همه مهمتر ضد شیعه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی