تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

شرایط مبهم مذاکرات برای احیای برجام؛ هوای وین ابری است!

شرایط مذاکرات وین پیچیده‌تر از قبل شده است. ایران و آمریکا مشغول وارد کردن فشار به یکدیگر در میدان‌ هستند تا شاید در میز مذاکره امتیازی به دست آورند. دولت ابراهیم رئیسی هم در راه است و راه احیای برجام دشوارتر از قبل به نظر می‌رسد.

کد خبر: ۹۹۱۷۹
۱۲:۱۴ - ۱۵ تير ۱۴۰۰

شرایط مبهم مذاکرات وین/برجام/ احیای برجام/رافائل گروسی/سازمان انرژی اتمی/جو بایدن/ اسرائیل

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: مذاکرات وین با هدف احیای برجام شش دوره برگزار شده و طبق اظهارات مقامات حاضر در مذاکرات به پیشنویس اولیه‌ای رسیده‌اند. با این حال هنوز تاریخ مشخصی برای دور هفتم مذاکرات معین نشده است.

مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در مورد احیای این قرارداد از میانه فروردین ماه آغاز شد و تاکنون شش دور آن انجام شده است. هیأت‌های مذاکره‌کننده در وین اواخر خرداد برای رایزنی و تصمیم‌گیری نهایی به پایتخت‌های خود بازگشتند و هنوز مشخص نیست که چه زمانی دوباره جمع می‌شوند. این در حالی است که بیشتر مقامات حاضر در مذاکرات از متن نهایی صحبت کرده‌اند که اختلافات جزئی در آن وجود دارد.


بیشتر بخوانید: برنامه دولت رئیسی برای کاخ سفید، مذاکره یا مقاومت؟


میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در مورد برگزاری دور جدید مذاکرات گفته است: «مذاکرات وین بر سر برجام به محض آماده شدن تمامی کشور‌های مشارکت‌کننده برای آنچه که قرار است دور آخر مذاکرات باشد، ادامه خواهد یافت. این مسئله هنوز محقق نشده است. برخی از طرفین به زمان بیشتری نیاز دارند. به نظر می‌رسد که ما زودتر از هفته آینده در وین دیدار نخواهیم کرد.»

اخیراً شاهد افزایش فشار (ایران و آمریکا) به طرق مختلف بر طرف مقابل هستیم. این فشار می‌تواند برای گرفتن امتیازات بیشتر ارزیابی می‌شود، اما عده‌ای معتقدند عدم انعطاف دو کشور ممکن است به شکست احیای برجام یا به عقب افتادن آن منجر شود. در این گزارش به بررسی چند مورد از فشار‌های دو کشور بر یکدیگر را در چند هفته اخیر بررسی می‌کنیم.

تمدید توافق با آژانس انرژی اتمی

توافق میان ایران و آژانس برای بار سوم به پایان رسیده است و تا امروز ایران تلاشی برای تمدید این توافق نداشته است. تا جایی که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارشناسان آژانس هشدار داده‌اند که بدون تمدید توافق ایران با این نهاد مذاکرات احیای برجام در وین به مشکل برخواهد خورد. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دو بار با ایران برای تمدید این مهلت تماس داشته، ولی پاسخی از ایران دریافت نکرده است.

پیش از آن نیز، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا گفته بود: «اگر به این کار‌ها ادامه دهند، اگر هر بار بیش از پیش از سانتریفوژ‌های پیشرفته‌تر و بازهم پیشرفته‌تر بهره بگیرند، ما به نقطه‌ای می‌رسیم که از منظر سیاسی بازگشت به توافق هسته‌ای برای ما بسیار دشوار خواهد شد.»

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شده است که تهران قصد دارد تا زمانی که توافقی برای احیای برجام به دست نیاید، فیلم دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی را در اختیار آژانس قرار ندهد. بی شک چنین تصمیمی فشار‌ها بر مذاکرات کنونی در وین با هدف بازگرداندن آمریکا و ایران به برجام را افزایش خواهد داد.

خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد که ماسیمو آپارو، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای گفتگو پیرامون همکاری ایران با آژانس به تهران خواهد آمد. کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین می‌گوید این سفر در راستای فعالیت‌های روتین پادمانی است و برای او گفت‌وگویی در نظر گرفته نشده است.

حال باید دید ایران سعی می‌کند این فشار از راه تمدید نکردن توافق با آژانس انرژی اتمی را ادامه دهد یا خیر؟

تنش در عراق و سوریه برای فشار به ایران

تنش میان آمریکایی‌ها و نیرو‌های نزدیک به ایران در عراق و سوریه بالا گرفته است. هفته گذشته آمریکا به مواضع نیرو‌های حشدالشعبی و ... حملاتی داشت. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته است: «من دستور حملات هوایی را صادر کردم که هدف آن سایت‌هایی بود که گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران و مسئول حملات اخیر به کارکنان آمریکایی در عراق از آن‌ها استفاده می‌کردند و من اختیار قانونی صدور چنین دستوری را دارم.» از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید بیان کرده است که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا طبق قوانین آمریکا و قوانین بین المللی فرمان این حملات را صادر کرده است.

در واقع حملات هوایی آمریکا در عراق و سوریه را نشانه پایین آمدن سطح تحمل دولت جدید ایالات متحده در برابر نیرو‌های وابسته به ایران می‌دانند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد آمریکاهم فشار بر ایران برای امتیازگیری بیشتر در مذاکرات وین را از این طریق دنبال می‌کند. این حملات برای دومین بار از زمان آغاز ریاست جمهوری جو بایدن صورت گرفته است. البته به نظر می‌رسد آمریکا سعی دارد در کنار فشار به نیرو‌های وابسته به ایران نشان دهد این حملات با هدف بازدارندگی صورت می‌گیرد.

اسرائیل میان تنش تهران و واشنگتن

اسرائیلاین روز‌ها با دولت جدید خود در بین مذاکرات وین  نقش پر رنگی بازی می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، ۷ تیر در دیدار با رئوون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل در کاخ سفید به او اطمینان داد که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.

مذاکرات دو کشور برای احیای برجام موجب نگرانی اسرائیل شده است. یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل به تازگی گفته است که کشورش در خصوص بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، ملاحظات جدی دارد.

تنش در میان ایران و اسرائیل نیز از سال گذشته بالا گرفته است. به تازگی هم روزنامه نیویرک تایمز مدعی شده که به یک کشتی تجاری متعلق به اسرائیل حمله صورت گرفته وممکن است از سوی ایران بوده باشد. با این حال ایران مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. بی‌شک اسرائیل نگران توافق آتی ایران و آمریکا خواهد بود و سنگ اندازی خواهد کرد. با این حال باید دید تصمیم واشنگتن برای احیای برجام چه خواهد بود.

ادامه مذاکرات وین در دولت رئیسی

برخی از کارشناسان معتقدند دو طرف سعی دارند مذاکرات را کش دهند تا دولت جدید در ایران مستقر شود. این گروه معتقدند دولت جو بایدن خواستار توافق با دولت اصولگرای جدید است، زیرا عمر دولت حسن روحانی رو به پایان است. البته باید دید که آیا ابراهیم رئیسی تیم مذاکره کننده را تغییر می‌دهد یا خیر؟ البته آمریکایی‌ها هم بار‌ها اعلام کردند که می‌دانند که تغییر دولت در ایران بر مذاکرات تاثیری نخواهد داشت، با این حال توافق با یک دولت اصولگرا برای آمریکا تضمین شده‌تر خواهد بود.

در این خصوص علی ربیعی، سخنگوی دولت گفته است در صورتی که نتوانیم تا پایان دولت آنچه مد نظر ماست به تحقق برسد بنابر تشخیص تصمیم گیرندگان عالی نظام دولت سیزدهم این قضیه را برعهده خواهد گرفت. حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز تلویحا اشاره کرده که به تیم مذاکره کننده اختیار داده نمی‌شود و هنوز مذاکرات وین به نتیجه نرسیده است. پیش از این رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود برای احیای توافق هسته‌ای باید منتظر تشکیل دولت جدید ایران شد.

بدون شک ایران و آمریکا به خوبی می‌دانند راهی جزء احیای برجام برای کاهش تنش میان دو کشور و منطقه وجود ندارد. بر همین اساس سعی خواهند کرد که مذاکرات وین به نتیجه مطلوب برسد. اما با اعمال فشار در هفته‌های اخیر ممکن است شرایط برای این قرارداد پیچیده‌تر شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
تندیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
1
1
آمریکا انچه را داشته تاکنون هزینه کرده و برگهای سوخته ای چون حمله به متحدان ایران یا تهدید به بردن ایران ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل دیگر تاثیر چندانی بر تسلیم ایران ندارد . هم ایران و هم آمریکا میدانند تهدید بند هفتم منشور ملل برای ترساندن ایران طرفدار جهانی ندارد و امریکا نیز بدون همکاری بین المللی در ذیل این بند اقدامی نخواهد کرد . تهدید متحدان ایران نیز خود به مثابه یک بومرنگ برای آمریکایی ها خواهد بود . امریکا از افغانستان خارج شده و سلاحهای استراتژیک خود از منطقه را خارج نموده و یا در حال خارج کردن انها از منطقه است و از طرفی مجلس و جریانات سیاسی عراق در حال فشار به امریکا برای خروج از عراق هستند و ایران نیز جریانهای مختلف منطقه را برای این خروج تحت فشار قرار داده که این حملات امریکا دست ایران را برای اعمال فشار به امریکا پرتر می کند از طرفی پاسخ جریانات همسو ی ایران به حملات امریکا تشدید خواهد شد و امریکا در جلو لانه زنبور ارامش نخواهد داشت . از طرفی امریکا برگ دیگری برای افزودن به تحریمهای ایران ندارد . امریکا در صدد است خود را از گرفتاریهای منطقه خاورمیانه راحت کرده و بیشتر بر حوزه پاسفیک که اینک تهدید اصلی برای امریکاست مترکز شود . مخالفین بایدن در امریکا اورا متهم می کنند که گزینه امریکا اول از اولویتهای بایدن خارج شده و بایدن باید با فشار بر حوزه پاسفیک علی الخصوص قدرت گیری چین پاسخ این فشارهای داخلی را بدهد و دهها مشکل دیگر که امریکا را مجاب میکند یکی از ستونهای اصلی فراغت از خاورمیانه را بر فونداسیون توافق با ایران بنا نهد . اما از طرفی ایران چیزی برای از دست دادن ندارد . تحریمها که نیش خود را تا بن دندان بر ایران فرود اورده و تنها راه نجات از فشار تحریمها حل مسئله هسته ای و برجام است . ایران بفراست دریافته که تنها گزینه فشار و افزایش هزینه چاره کار است فلذا اینک بر افزایش سطح هزینه بر طرف های مقابل متمرکز شده است . رفت و آمد ها و تهدید های مکرر مسئولین آژانس هسته ای و بیانیه دادنهای اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی و تهدید به غروب مذاکرات و ایندست اقدامات حاکی از اینست که ایران نقطه فشار را بخوبی دریافته و به درستی از اهرم ان استفاده میکند و اینک زمان به نفع جنگ اراده هاست . پس باید از عنصر فشار در چهارچوب زمان بخوبی استفاده کرد از طرفی جریانات همسو را نیز برای متشنج نگه داشتن محیط پیرامونی امریکا در منطقه فعال نگه داشت و از طرفی ایران باید گوشزد کند هزینه افزایش ناامنی در منطقه در پرتو عدم همکاری امریکا و متحدانش در موضوع برجام بیشتر به اروپایی ها و منافع انها اسیب میرساند تا به ایران . کما اینکه اتحادیه اروپا در دهه گذشته قدردان ترکیه برای ممانعت از کوچ مهاجرین اسیب دیده در نابسامنیهای ناشی از جنگهای منطقه خاورمیانه به سمت کشورهای اروپایی بوده است و بخوبی درک میکند هر جنگ جدید بخصوص اگر یک طرف ان ایران باشد امواج توفنده ای از نابسامنی ها را به داخل مرزهای اتحادیه اروپایی سرازیر خواهد کرد . حال مهم اینست که چه کسی بخوبی شرایط را تحلیل و سررشته های در هم تنیده جنگ روانی دشمن را با سرانگشت ذکاوت باز و بازی روانی انها را به نفع خود مدیریت کند .
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی