تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
عضو هیات موسس انجمن قلم ایران مطرح کرد

آن‌هایی که دغدغه فرهنگ دارند، مواظب اهل قلم باشند

راضیه تجار می‌گوید: آن‌هایی که دغدغه فرهنگ کشور دارند، می‌بایست مواظب حال نویسندگان و اهل قلم باشند، زیرا نویسندگان مانند دیگر قشر‌ها پر سروصدا نیستند، خاموش هستند. به همین دلیل می‌بایست برخی از مشکلات را از جلو پای آن‌ها برداشت.

کد خبر: ۹۹۰۳۱
۰۹:۲۳ - ۱۴ تير ۱۴۰۰

راضیه تجار  مواظب اهل قلم باشید

دیدارنیوز ـ قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان‌ها و بیان‌کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است، قلم سرچشمه بیداری اندیشه‌ها، شکل گرفتن مذاهب و منشأ آگاهی بشر و حافظ علوم است، قلم پاسدار افکار اندیشمندان، حلقه اتصال فکری علما و پل ارتباطی گذشته و آینده می‌شود. پس می‌بایست حرمتش را نگه داشت و ارج و قرب آن را دانست. اینگونه ارزشمندی قلم باعث شده تا در ۱۳۸۱ خورشیدی به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای فرهنگ عمومی، چهاردهم تیر به عنوان «روز قلم» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت برسد که این روز می‌تواند فرصتی باشد، برای یادآوری منزلت و حرمت قلم و صاحبان آن که عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند. به همین مناسبت با «راضیه تجار» نویسنده و از اعضای هیات موسس انجمن قلم ایران به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می‌خوانید:

روز قلم یک روز ملی است

راضیه تجار در خصوص روز قلم گفت: روز ۱۴ تیر به عنوان روز قلم یک مناسبت ملی است که در تقویم کشور هم آمده، بنابراین این روز برای این است تا اهمیت و چایگاه قلم بیشتر شناسانده شود و هشداری است، برای دیگر روز‌های سال تا توجه بیشتری به جایگاه اهل قلم شود تا همه بدانند که آن‌ها چه جایگاهی دارند و عهده دار چه مسوولیت خطیری هستند. من این روز را به اهالی قلم تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم که همه افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، سلامت باشند و روزگار بر آن‌ها خوش باشد، گرچه این روزگار بر آن‌ها سخت گرفته است.

اصحاب قلم، اهل اندیشه و فکر هستند

این عضو هیات موسس انجمن قلم ایران اظهار داشت: ارزش و اهمیت قلم مسلم و مشخص است، چنانکه خداوند به قلم قسم خورده و افرادی هم که با قلم هم مشرب هستند و می‌نویسند و اهل اندیشه و فکر هستند، چراغی در دست دارند و راهبری می‌کنند و با این امید که همه صفت‌هایی که حول محور قلم هستند و نظرات خودشان را بیان می‌کنند به گونه‌ای باشد که این صحبت‌ها و نوشتارشان راهگشای مردم و آیندگان باشد چراکه همان قدر که این قلم می‌تواند راهگشا باشد، همانطور هم می‌تواند دیگران را به لغزش‌هایی وادارد.

مهمترین مشکل اهل قلم اقتصادی و معیشتی است

این نویسنده در خصوص وضعیت نویسندگان و اهالی قلم بیان داشت: در شرایط کنونی بعد از تحریم‌ها و کم کاری‌هایی که در داخل انجام شده، برای بیشتر مردم به لحاظ اقتصادی مشکلاتی به وجود آمده است و این مشکل برای اهالی قلم هم وجود دارد و کرونا هم این مشکلات را دوچندان کرد. فردی که می‌نویسد و خلق می‌کند به زمانه خوب و یک آرامش فکری نیاز دارد و به اینکه به لحاظ حداقل‌های زندگی تامین باشد. همه این‌ها به خاطر شرایطی که پیش آمده به هم ریخته است. البته درست است که نویسنده نیاز به خلوت دارد و شاید کرونا از جهتی این فرصت را بدهد، اما مساله این است که کار وقتی که خلق شد به دست ناشر می‌رسد و در این مدت ناشر‌ها از لحاظ مالی در مضیقه هستند. پس این‌ها بر روی هم تاثیر می‌گذارند و زندگی نویسنده از لحاظ مالی تامین نمی‌شود و بر آن‌ها فشار وارد می‌شود.

نهاد‌های مسوول در کنار اهل قلم باشند

راضیه تجار خاطرنشان کرد: انجمن ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهاد‌ها می‌بایست در کنار نویسندگان باشند و با تعامل آنها، مشکلاتشان را حل کنند و با دلجویی از آن‌ها ارزش و اهمیت آن‌ها را قدر بدانند.

اینگونه اتفاق‌ها و مشکلات هم بر روحیه نویسندگان اثر می‌گذارد و هم باعث کم کاری آن‌ها می‌شود. مشکل دیگری که نویسندگان با آن مواجه هستند این است که ناشر‌ها به هر دلیلی کتاب‌هایی از خارج وارد می‌کنند در کشور هر فردی با هر سطحی آن‌ها را ترجمه می‌کند و این کتاب‌ها وارد بازار می‌شود. در نتیجه به لحاظ حق و تالیف کمتر پرداخت می‌کنند و به سود می‌رسند. در صورتی که ناشر‌ها می‌بایست به نویسندگان خلاق ایرانی بیشتر توجه کنند و منتظر تولید آن‌ها باشند و زمینه را فراهم کنند تا نویسندگان ایرانی قلم به دست بگیرند.

نویسنده متعهد و دردمند در برابر بسیاری از مسایل ساکت نمی‌ماند

عضو هیات موسس انجمن قلم ایران درباره وضعیت زمانه و اهل قلم اظهار داشت: هیچ وقت به نویسنده‌ای نمی‌توان گفت این مطلب را بنویس مگر اینکه به لحاظ ایدئولوژی و جهان بینی به جایی برسد که واقعاً آن چیزی که از درون به او گفته می‌شود، بنویسد؛ لذا یک نویسنده ایرانی و متعهد که دلسوز مردمش است و دردمند است، نمی‌تواند در برابر بسیاری از مسایل ساکت بماند. به همین دلیل سوژه‌ها را اولویت بندی می‌کند و آن چیزی که بیشتر تمایل به آن دارد و فکر می‌کند که اگر در این زمینه قلم بزند، مفید خواهد بود، درباره آن می‌نویسد.

نگاه اهل قلم به دوره‌های تاریخی گذشته بیشتر شده است

راضیه تجار گفت: نویسندگان در شرایط کنونی تا حدودی از زمانه خود فاصله گرفته اند و نگاهی به دوره‌های تاریخی گذشته دارند و شروع به نوشتن در زمینه بعضی از موضوع‌هایی کرده اند که مغفول مانده است که این کار بسیار مفید و جالب است؛ یعنی هم پس زمینه تاریخی دارد و هم افشاگرایانه می‌نویسند و نشان می‌دهند که چه اتفاق‌هایی افتاده و تا امروز مغفول مانده است.

اهل قلم قشر خاموش جامعه هستند، مشکلات آن‌ها را برطرف کنند

عضو هیات موسس انجمن قلم ایران در پایان یادآور شد: آن‌هایی که دغدغه‌مند هستند و دغدغه فرهنگ کشور را دارند، می‌بایست مواظب حال نویسندگان و اهل قلم باشند، نویسندگان مانند دیگر قشر‌ها پر سروصدا نیستند، خاموش هستند؛ بنابراین به منظور ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و احترام به اهل قلم می‌بایست برخی از مشکلات را از جلو پای این قشر برداشته شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: نویسندگان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی