تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

کرونا سیستان و بلوچستان را تعطیل کرد؛ مرگ نوبت می‌گیرد!

کرونا در سیستان و بلوچستان بیداد می کند. گفتگوهای دیدار با فعالان اجتماعی و رسانه ای این استان حکایت از وخامت اوضاع دارد. مرگ حالا از جنوب ایران دوباره در حال پیشروی است.

کد خبر: ۹۸۴۷۹
۰۶:۰۰ - ۱۰ تير ۱۴۰۰

 

سیستان و بلوچستان تعطیل شد؛ مرگ نوبت می‌گیرد!

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: تا همین چند وقت پیش همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت و دیگر از رنگ سیاه و قرمز کرونایی خبری نبود تا اینکه خبر رسید که غفلت مسئولان و ساده انگاری دوباره مردم در مواجهه با کرونا استان‌های جنوبی را با خطر جدی اوج گیری کرونا درگیر کرده است. البته اگر به این دو دلیل رفت و آمد مسافر و تبادل کالا بین این استان با کشور‌های همسایه مانند افغانستان و پاکستان و حتی هند را هم اضافه کنید آن وقت شاید درک وضعیت موجود در همه شهر‌های سیستان و بلوچستان برایتان آسانتر شود.

یونس دهمرده، فعلا اجتماعی و مسئول دفتر دیدار در استان سیستان و بلوچستان  شرایط شهر زابل و سایر شهر‌های استان سیستان وبلوچستان را بد توصیف می‌کند و به دیدار می‌گوید: با اینکه از چند روز پیش گفته بودند که همه جا تعطیل است، اما عملا این اتفاق نیفتاد و غیر از آن رفت و آمد مسافران و تبادل کالا نیز انجام می‌شد و همین به شیوع بیشتر کرونا دامن زد.

او با تاکید بر اینکه آمار مبتلایان و فوتی‌ها بیشتر از آن چیزی است که دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کند، می‌افزاید: بسیاری از مبتلایان حتی تست هم نمی‌دهند، زیرا معتقدند که کرونایی وجود ندارد و نیازی هم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست.

این فعال اجتماعی می‌گوید: روز گذشته اعلام کردند که ۱۹ فوتی کرونایی در استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده، اما به نظر می‌آید آمار‌ها بیشتر از این باشد به عنوان مثال از ۸۷ تست گرفته شده ۵۸ تست مثبت است و، چون خیلی از این افراد به دلیل نداشتن هزینه درمان به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند، آمار فوتی‌ها بیشتر خواهد بود.

او از نوبت دهی برای دفن فوت شدگان کرونایی در برخی از شهر‌های استان سیستان و بلوچستان خبر می‌دهد و می‌گوید: یکی از کسانی که در آرامستان‌های شهر زابل کار می‌کند به نقل از همکارانش بیان کرده که آن‌ها خسته شده اند و دیگر نمی‌توانند این حجم از کار سخت و طاقت فرسا را تحمل کنند.

دهمرده، حضور اقوام و وابستگان متوفی‌های کرونایی را در روز خاکسپاری مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌افزاید: حضور این افراد آمار مبتلایان را بالا برده و کار را برای کادر درمان سخت‌تر کرده است حالا به این وضعیت برپایی عروسی در شهر‌های مختلف را هم اضافه کنید آن وقت متوجه وضعیت خطرناک سیستان و بلوچستان می‌شوید.

به گفته این روزنامه‌نگار برگزاری گردهمایی‌های انتخاباتی ریاست جمهوری و شورای شهر که در استان سیستان و بلوچستان اهمیت زیادی دارد را از مهمترین دلایل افزایش کرونا در شهر‌های استان است: «اقوامی که در استان سیستان وبلوچستان زندگی می‌کنند مراسم‌های شلوغی برای انتخابات شورای شهر داشتند و متاسفانه در برخی موارد پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده است. 

دهمرده اظهار می‌کند: قابل پیش بینی بود که حضور جمعیت زیاد در گردهمایی‌ها و نشست‌های مختلف برای جذب آرا به چنین روز‌هایی منجر می‌شود، از آن زمان تا به امروز دو هفته گذشته و وضعیت کنونی استان دلیل محکمی بر این ادعاست.

او نداشتن وضعیت مالی مناسب را از هم دیگر دلایل بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا می‌داند و می‌گوید: برخی از این افراد توان خرید ماسک را هم ندارند؛ کشاورزان که تمام سال گذشته را کار نکردند بنابراین محصولی هم برای فروش نداشتند و از همه مهمتر اینکه وضعیت آب در این استان آنقدر افتضاح است که شرایطی برای کشاورزی باقی نمانده، تالاب هامون که تا چندی پیش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آب داشت امروز به بیابانی بزرگ تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید:رقابت تنگاتنگ کشور‌ها در واکسیناسیون کرونا؛ ما کجای قصه‌ایم؟


رسما تعطیل شد، اما نشد ...

اوضاع در سیستان و بلوچستان اصلا خوب نیست تا جاییکه همه بخش‌های دولتی و غیر دولتی و بازار استان تعطیل اعلام شد، اما عبید ملک رئیسی فعال اجتماعی و معلم بلوچ می‌گوید: رسما گفته شده همه جا تعطیل است، اما مغازه دار‌ها جلوی مغازه‌هایشان نشسته‌اند و اگر مشتری بیاید باز می‌کنند.

او شرایط بد اقتصادی و لزوم پرداخت اجاره‌های مغازه‌ها را از دلایل عمده حضور کاسبان در مغازه هایشان اعلام می‌کند و می‌افزاید: بسیاری از کاسبان از شرایط موجود ناراضی اند آن‌ها می‌گویند علاوه بر پرداخت هزنیه‌های زندگی باید به فکر پرداخت مالیات هم باشیم شاید اگر دولت با ما همراهی می‌کرد و مالیات‌های امسال را می‌بخشید ما مجبور نبودیم مغازه‌هایمان را باز بگذاریم.

ملک رئیسی هم درباره آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی می‌گوید: آمار‌ها خیلی بالاتر از عدد‌های اعلام شده است، بخش عمده‌ای از مردم خیلی اعتقادی به کرونا ندارند از این رو روند درمان خود را جدی نمی‌گیرند و به استفاده از دارو‌های گیاهی روی می‌آورند، هر چند این را هم بدانید که همه شرایط دسترسی به مراکز بهداشتی را هم ندارند.

این فعال اجتماعی با تاکید بر اینکه زاهدان با وجود مرکز استان بودن با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت ۶ مرکز بهداشتی دارد و شهرستان فیروزکوه هم با داشتن ۲۰۰ هزار نفر هم همین تعداد مرکز دارد، می‌افزاید: تقسیم ناعادلانه امکانات بهداشتی و بی عدالتی در همین یک مورد بیداد می‌کند و فارغ از این موضوع شهر زاهدان یک مرکز مناسب برای سی تی اسکن و رادیولوژی هم ندارد.

او با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه می‌تواند کشور‌های همسایه را در کنترل کرونا یاری دهد، می‌گوید: بهتر است آقای وزیر اول به استان سیستان و بلوچستان کمک کند و همه امکانات اولیه را در اختیار مردم قرار دهد بعد اگر می‌خواهد به افراد دیگر هم کمک کند.

به گفته ملک رئیسی، پرداخت هزینه ماسک برای برخی از افراد امکان پذیر نیست و برخی هم به دلیل گرم بودن هوا از ماسک استفاده نمی‌کند در چنین شرایطی در هفته‌های اخیر دورهمی‌های مختلف برای برگزاری انتخابات شورا هم انجام شد و شرایط استان همین طوری شده است که می‌بینید و می‌شنوید.

سیستان و بلوچستان تعطیل شد؛ مرگ نوبت می‌گیرد!


بیشتر بخوانید:پیک پنجم کرونا اواخر تیر از راه می‌رسد؛ این بار با ویروس دلتا!


چابهار رو به سیاهی رفته است

علی اکبری یکی از شهروندان چابهار هم وضعیت کرونا در این منطقه آزاد را نیز وخیم می‌داند و می‌گوید: مسئولان منطقه آزاد چابهار دو هفته همه جا را تعطیل کردند و رفت و آمد‌ها در سطج منطقه فقط برای خرید مایحتاج روزانه مجاز است.
او با اشاره به اینکه طبق آمار اعلام شده تنها ۱۵ فوتی در چابهار روز گذشته ثبت شده است، می‌گوید: به نظر می‌رسد تعداد فوتی‌ها خیلی بیشتر از آمار اعلام شده باشد، زیرا وضعیت بیمارستان امام علی چابهار اصلا مناسب بیماران کرونایی نیست و اگر کسی پول نداشته باشد زنده نمی‌ماند.

به گفته این شهروند دریا بزرگ توسط نیروی انتظامی بسته شده و سایر مراکز تفریحی منطقه هم همین شرایط را دارد و هر ماشینی که در آنجا رفت و آمد کند به پارکینگ پلیس منتقل می‌شود.

در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت که نه تنها استان سیستان و بلوچستان بلکه همه استان‌های جنوبی و به زودی همه شهر‌های ایران به شرایط چند ماه پیش بر می‌گردد، خبر رسیده که کرونای هندی معروف به دلتا از فیروزکوه و دماوند در حال عبور است و به سوی تهران می‌آید و به نظر می‌رسد از هفته آینده دوباره تعطیلی برخی اصناف آغاز شود و معلوم نیست بعد از این همه وقت این چرخه معیوب پیشگیری و درمان چه زمانی قرار است یک شکل درست و منطقی به خود گیرد، از طرف دیگر هم به نظر نمی‌رسد که کار واکسیناسیون ایرانی‌ها مثل مثل کشور‌های دیگر پیش برود و گویا باید این شرایط را تحمل کنیم؛ شاید زنده بمانیم شاید هم نه.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی