تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

میلیاردر کیست و چرا ایران فقط ۲۵۰ هزار نفر میلیاردر دارد؟

سال‌های نه‌چندان دور در ایران برای اینکه نشان دهند پول یک نفر در ایران از پارو بالا می‌رود، به او «میلیونر» می‌گفتند، اما امروز اگر کسی مالک یک خانه باشد، «میلیاردر» است.

کد خبر: ۹۸۴۷۰
۱۶:۱۱ - ۰۹ تير ۱۴۰۰

میلیاردر کیست

دیدارنیوز ـ پس از انتشار گزارش «۲۵۰ هزار میلیاردر در چهاردهمین کشور ثروتمند دنیا» این شائبه برای بسیاری از کاربران و مخاطبان پیش آمد که اگر ملاک پولدار بودن داشتن بیش از یک میلیارد پول و سرمایه باشد، شاید بتوان برای تعداد میلیاردر‌های ایران آمار میلیونی دست و پا کرد. به باور این گروه، اگر امروز کسی یک خودرو و یک خانه زیر ۱۰۰ متر در یکی از مناطق معمولی پایتخت هم داشته باشد، دست‌کم بیش از یک میلیارد تومان سرمایه دارد و باید او را میلیاردر دانست.

۲۵۰ هزار میلیاردر در چهاردهمین کشور ثروتمند دنیا | افزایش خیره‌کننده تعداد میلیاردر‌های ایران در زمانه کرونا و تحریم.


بیشتر بخوانید: آغاز تزریق محدود واکسن کرونای برکت در کشور


اما نکته اینجاست که شرکت‌های معتبر اقتصادی و آمارسنجی جهانی میزان دارایی هر فرد را با «میلیون دلار» می‌سنجند و به افراد پولدار «میلیونر» می‌گویند. از این رو، اگر قرار است کسی را در ایران میلیاردر بدانیم، دست‌کم باید «یک میلیون دلار» سرمایه و دارایی داشته باشد که بر اساس دلار ۲۵ هزار تومانی، کمینه میزان سرمایه او «۲۵ میلیارد تومان» می‌شود.

بر این اساس، اگر کف میلیاردر بودن را در ایران رقم ۲۵ میلیارد تومان بدانیم، شاید رقم ۲۵۰ هزار میلیاردر ایرانی چندان هم بی‌راه نباشد. یعنی، در ایران ۲۵۰ هزار فرد هستند که میزان دارایی آن‌ها شامل پول نقد و موجودی حساب بانکی و املاک و سهام و طلا و جواهر و خودرو و... دست‌کم ۲۵ میلیارد تومان یا یک میلیون دلار می‌ارزد.

طبیعی است که با بالا رفتن نجومی ارزش خانه و زمین و خودرو در سال‌های اخیر و از آنجا که گروهی از مردم پیش از این هم خانه و ویلا و خودرو داشتند، این گروه ناخواسته و نادانسته وارد طبقه میلیاردر‌ها شده‌اند، اما خارج از ایران معمولا کسانی میلیونر می‌شوند که در کار تجارت و کسب و کار باشند و تاثیر ملک و خودرو در میلیونر شدن آن‌ها ناچیز است.

نکته بعد درباره طبقه‌ای از فوق پولدار‌های دنیاست که آن‌ها را میلیاردر می‌دانیم و می‌شناسیم؛ ابرسرمایه‌دارانی که دست‌کم یک میلیارد دلار دارایی دارند و معمولا در گروه مالکان شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرند. ناگفته پیداست حساب این گروه از سرمایه‌داران میلیارد دلاری از جمله جف بیزوس و ایلان ماسک و بیل گیتس و مارک زوکربرگ و وارن بافت و... از دیگران جداست.

برچسب ها: اقتصاد ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی