تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

مازنی: روحانی پرونده برجام را روی میز مجلس بگذارد و به دولت بعد بسپارد

احمد مازنی نماینده پیشین مجلس در مصاحبه‌ای به بیان دیدگاه‌هایش در مورد دولت آینده و جبهه اصلاحات پرداخته است. او به صراحت می‌گوید که روحانی بهتر است پرونده برجام را به خود اصولگرایان بسپارد.

کد خبر: ۹۸۴۲۵
۱۵:۲۰ - ۰۹ تير ۱۴۰۰

احمد مازنی: روحانی پرونده برجام و تکمیل آن را روی میز مجلس بگذارد و مسئولتش را نپذیرد/رییسی به ایجاد محدودیت اینترنت علاقه ندارد

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: حجت‌الاسلام احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم درباره ترکیب کابینه دولت سیزدهم و شعار انتخاباتی ابراهیم رئیسی مبنی بر اینکه مستقل از احزاب و گروه‌ها وارد عرصه رقابت شده است، گفت: اینکه رئیسی خود را مستقل معرفی کرده است ناشی از هوشمندی او است و شاید به نوعی به ذهنیتی بر می‌گردد که جامعه نسبت به دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا دارد. رئیسی به این جهت خود را مستقل معرفی کرده که وابستگی به هر کدام از این دو جریان در جامعه جاذبه‌ای ندارد و فعلا به هر دلیلی برآیند عملکردشان و رفتار سیاسی آن‌ها طوری بوده که مطاع‌شان مشتری نداشت.

وی افزود: اما اینکه او بتواند دولت فراجناحی تشکیل دهد به پایبندی او به این وعده برمی‌گردد. البته کسانی که در کمپین رییس‌جمهور منتخب فعالیت کردند انتظار دارند در بدنه دولت خدمت کنند، حق دارند و طبیعی است، ولی به طور کلی موضع گیری آقای رئیسی می‌تواند امر مطلوبی باشد و در پیام تبریکی که برای او فرستادم، تاکید کردم عمل به وعده‌ها جز از طریق اجماع و تفاهم ملی میسر نیست، چون در گذشته اختلافات میان جناح‌ها موجب شد که مهمترین مسائل جامعه مغفول واقع شده و تاکید کردم راه رسیدن به تفاهم ملی، گفت‌وگوی ملی است. از نظر من این گفت‌وگو باید شکل بگیرد که اختلافات دوران رقابت به رفاقت تبدیل شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه وعده‌های خوبی از طرف سید ابراهیم رئیسی در ایام تبلیغات و بعد از آن شنیدیم، اضافه کرد: امیدوارم طرفداران، حامیان و جناح همراه او توقعات خود را طوری تعریف کنند که بتواند به آن وعده‌ها عمل کند.


بیشتر بخوانید: ابراهیم رئیسی و کابینه فراجناحی؛ یک احتمال بعید!


مازنی در ارتباط با سیاست خارجی دولت سیزدهم و خاستگاه فکری دولت جدید نسبت به روابط خارجی ایران و برجام گفت: روابط خارجی ایران را شورای عالی امنیت ملی و مجلس تعریف و ترسیم می‌کند و در مجموع بدون نظر نهایی مقام معظم رهبری سیاست خارجی اجرا نمی‌شود. یکبار رهبری تصریح کردند که وزیر خارجه فقط مجری سیاست‌های کلان نظام است، بنابراین سیاست خارجی ایران با تایید نهاد‌های بالادستی به وزارت خارجه تزریق می‌شود، اما در اینکه رئیسی چقدر می‌تواند در این رابطه موفق باشد به میزان تعامل و تفکر او نسبت به منطقه و جهان بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در اولویت‌های کشور تفاهم ملی صورت نگیرد، نه فقط آقای رئیسی که هیچ دولتی نمی‌تواند موفق شود. رئیسی هم در ارتباط با دنیا و هم منطقه تاکید داشت که باید در مسیر تنش زدایی حرکت کنیم و البته این سیاست نظام نیز هست؛ لذا راهش این است که در کشور و میان جریان‌های سیاسی یک تفاهم و توافق ملی شکل بگیرد که از ایران چند صدا شنیده نشود.

این نماینده پیشین مجلس درباره عدم پیشرفت مذاکرات وین و ارتباط آن با انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری گفت: قطعی نمی‌توانم قضاوت کنم، چون از همه مسائل مطلع نیستم. از یک‌سال قبل پیش‌بینی من این بوده که گویا در دو طرف ماجرا اراده‌ای وجود دارد که تا انتخابات مسئله برجام حل نشود که نشد. علائم و نشانه‌هایی که دیدم نشان می‌داد که قرار نیست حل شود. من اگر جای آقای روحانی بودم مسئولیت ادامه مذاکرات و آینده برجام را نمی‌پذیرفتم و بهتر است آقای روحانی پرونده برجام تا هر جا که پیش رفته را روی میز مجلس بگذارد و این موضوع را به دولت بعد از خود و مجلس یازدهم بسپارد.

این فعال اصلاح‌طلب یادآور شد: دولت رئیسی با مجلس یازدهم همسو و همراه است، مسئولیت برجام را هم خودشان بپذیرند. اگر برجام در دولت روحانی نهایی شود و مشکلی در آینده رخ دهد آن را به حساب روحانی خواهند گذاشت؛ بنابراین بهتر است این کار را همین مجلس و دولت جدید انجام دهند.

مازنی نگاه دولت جدید و نگاه رییس جمهوری دولت سیزدهم نسبت به سیاست داخلی، احزاب و آزادی‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را اینگونه تشریح کرد: قضاوت روشنی ندارم. اما با شناختی که از سید ابراهیم رئیسی دارم، با توجه به کارنامه او در دوران تولیت آستان قدس رضوی و مسئولیت او در قوه قضاییه اگر بر عهده شخص او باشد، شاهد محدودیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای زیادی نخواهیم بود. شرایط امروز جامعه ما و دنیا هم به گونه‌ای نیست که حکومت‌ها بتوانند با ایجاد محدودیت به مسیر خود ادامه دهند و فراموش نکنیم که واقعیت علم و فناوری و قدرت رسانه همیشه دست بالا را داشته است. در عین حال پیش بینی من این است که ممکن است برخی‌ها بخشی از محدودیت‌های مدنظر خود را به دولت آقای رئیسی تحمیل کنند.

تکثر اصلاح‌طلبان "بین المصطفیان" است، از تاجزاده تا کواکبیان

وی آینده جریان اصلاحات را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: مثل پدری که اسم پسرش را رستم گذاشت بعد جرات نمی‌کرد صدایش کند، ما هم دو جبهه اصلاح طلب و اصولگرا درست کرده‌ایم که در این اوضاع همه از آن فاصله می‌گیریم. پس از چهل و اندی سال دو جریان سیاسی ذیل جمهوری اسلامی باقی مانده است و هر اسمی که روی آن‌ها بگذارند این دو جریان اصلی کشورند و این واقعیت را نمی‌شود انکار کرد. از طرفی اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان دارای طیف‌های متعدد و متکثر هستند. این تکثر را من  "بین المصطفیان" می‌نامم، از مصطفی تاجزاده تا مصطفی کواکبیان را شامل می‌شود. در جناح اصولگرا هم همین وضعیت وجود دارد.

مازنی ادامه داد: این دو جریان فارغ از اینکه هر کدام در پی چه اهداف جناحی هستند، هیچ گاه نباید صندوق رای و انتخابات را رها و ترک کنند و هر دو جریان انتخابات را به عنوان بهترین ابزار برای ایجاد اصلاحات و تغییرات طبیعی محترم بشمارند و استفاده کنند. عدم شرکت بخش بزرگی از جامعه در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری ناشی از مشکلاتی بوده که در ۸ سال گذشته بر کشور رفته است که دلایل و عوامل متعددی دارد.

این نماینده پیشین مجلس یادآور شد: اصلاح‌طلبان به عنوان جبهه اصلاحات نامزد مشخصی در عرصه نداشتند و رای کمی که به نامزد‌های نزدیک به اصلاحات داده شد از این منظر طبیعی است. اگر دوستان جبهه اصلاحات قصد جبران دارند ابتدا باید آسیب شناسی را از خود شروع کنند و بعد به سراغ تحلیل سایر بازیگران بروند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی