تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

قرارداد‌های موقت و تهدید امنیت شغلی کارگران

یکی از دغدغه‌های مهم کارگران پایان دادن به قرارداد‌های موقت و کوتاه مدت است که موجب بروز مشکلاتی برای آنان شده است. این قراردادها با توجه به سهولت انعقاد آن، امروزه در بسیاری از موارد، مورد استفاده کارفرمایان قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۹۸۱۴۷
۱۰:۲۷ - ۰۸ تير ۱۴۰۰

قرارداد‌های موقت وتهدید امنیت شغلی کارگران

دیدارنیوز ـ امنیت شغلی خط قرمز جامعه کارگری است؛ خط قرمزی که امروزه به دغدغه بسیاری از کارگران و بدنه تولید کشور تبدیل شده و می‏‌توان تنظیم روابط کار و انعقاد قرارداد‌های کاری را یکی از مهم‎ترین بخش‌های قانون کار دانست، به طوری که این بخش از قانون کار در دو دهه گذشته محل چالش و مناقشه میان کارفرمایان و کارگران بوده است که متاسفانه قرارداد‌های کار موقت حجم بالایی از قرارداد‌های کار را به خود اختصاص داده و جایگزین قرارداد‌های دائم شده است.

یکی از مهم‌ترین انواع قرارداد‌های کار، قرارداد کار موقت است که با توجه به سهولت انعقاد آن، امروزه در بسیاری از موارد، مورد استفاده کارفرمایان قرار می‌گیرد و برای انعقاد قرارداد‌های کار با کارگران، مدت قرارداد کار را به صورت موقت یا غیر دائم درج می‌کنند که این مسئله سبب آسیب پذیری بیش از پیش قشر مهمی از نیروی کار در جامعه، یعنی کارگران مشمول قانون کار شده است.


بیشتر بخوانید: قیمت واکسن‌های مشهور کرونا در دنیا


با بحران حاکم بر وضعیت اقتصادی طی سال‌های اخیر، پایان دادن به قرارداد‌های موقت و کوتاه مدت یکی از اصلی‌ترین مطالبات کارگران است که سبب بروز مشکلاتی مانند عدم دستمزد واقعی، نبود امنیت شغلی، داشتن قرارداد‌های موقت و کوتاه مدت، عدم پرداخت به موقع بیمه تأمین اجتماعی، کاهش قدرت خرید شده است.

باتوجه به اینکه چرخ صنعت کشور روی دوش کارگران می‌چرخد، هیچ‌کس نمی‌تواند نقش مهم نیروی انسانی در تولید را نادیده بگیرد، اما شرایط نامطلوب کاری، یکی از دلایلی است که سبب می‌شود مشکلات ریز و درشتی گریبان کارگران را بگیرد، از اخراج و تعدیل گرفته تا قرارداد‌های سفید امضاء.

در تنظیم قرارداد کار موقت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

یکی از عمده‌ترین اشکالات مطرح در خصوص این نوع از قرارداد‌های کاری، امنیت شغلی کارگران است که بر اساس قانون کار، قرارداد‌های کار موقت صحیح و معتبر تلقی می‌شود، ولی سازوکار‌های حمایتی ویژه‌ای در خصوص این نوع از قرارداد‌ها باید تنظیم شود تا حقوق کارگران با مخاطرات ناشی از عدم امنیت شغلی مواجه نشود.

_مشخصات طرفین در قرارداد کار موقت با مدت معین قید شود
_مدت قرارداد در زمان تنظیم قرارداد کار موقت مشخص شود
_موضوع کار در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت به طور دقیق تعیین شود
_ساعات کار قرارداد کار موقت به طور مفصل بیان شود
_محل انجام کار را با نشانی دقیق در قرارداد کار موقت بنویسید
_دستمزد و مابقی مبالغ و حقوق را به طور مفصل توضیح دهید
_تعهدات کارفرما و کارپذیر در زمان تنظیم قرارداد کار موقت شرح داده شود
_مرخصی کارپذیر در متن قرارداد کار مدت معین تعیین شود
_نسخه‌های قرارداد در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت قید شود

برنامه وزارت کار برای حذف قرارداد‌های مدت موقت

بعد از گذشت ۲۵ سال وزارت کار نسبت به حذف قرارداد‌های کار مدت موقت و تبدیل آن به قرارداد‌های دائم اقدام کرده و این در صورتی است که چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامه‌ای به قوه قضاییه در خصوص ابطال دادنامه ۱۷۹ ارسال کرد و اگر این اتفاق رخ دهد کلیه کارگرانی که در مشاغل مستمر اشتغال به کار دارند، تبدیل به نیروی دائم می‌شوند و قرارداد موقت جمع می‌شود.

محمدرضا تاجیک رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آسیب‌های قرارداد موقت برای کارگران اظهار کرد: متاسفانه روند کاری کارگاه‌ها به سمتی در حال حرکت است که در آن‌ها عقد قرارداد به صورت یک ساله بسته نمی‌شود و متاسفانه اجرای قرارداد‌های موقت سبب شده است تا امنیت شغلی کارگران به طور کامل از بین برود.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران با اشاره به اینکه کارفرمایان حق اخراج یا خاتمه یک طرفه قرارداد کارگران را ندارند، تصریح کرد: با قرارداد موقت کارفرما خیال خود را راحت می‌کند که هر موقعی نیاز نداشت، بتواند کارگر را از آن واحد اخراج کند.

تاجیک گفت: در قرارداد‌های موقت انواع و اقسام سوء استفاده‌ها از کارگر صورت می‌گیرد که این ایراد فاحش و آسیب زننده در تبصره دو ماده هفت است که فعالان حوزه کارگری توانستند تبصره یک ماده هفت را سامان بخشند، اما تبصره دو در ماده هفت توسط مسئولان ذی ربط مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

کار به عنوان شغل افراد و وسیله درآمد آنان به شمار می‌رود، لذا باید تدابیری پیش بینی شود که امنیت شغلی و فکری افراد ذینفع تأمین شود تا نسبت به از دست دادن موقعیت شغلی خود هراسی نداشته باشند. انجام این مهم بر عهده قوانین هر کشور است که در کشور ما نیز قانون اساسی، قانون کار و قانون تامین اجتماعی و آیین نامه‌های مربوط، برای جلوگیری از به خطر افتادن اشتغال کارگران و حمایت از آن‌ها و ایجاد اطمینان در برابر خطر از دست دادن شغل، مقرراتی را وضع کرده‌اند که فقط نیاز به اجرا دارد.

برچسب ها: کارگران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی