تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

قیمت واکسن‌های مشهور کرونا در دنیا

افشای قیمت واکسن‌های تأییدشده کووید-۱۹ در جهان، مشخص کرد که در برخی موارد، قیمت‌گذاری‌ها با توجه به جغرافیای محل توزیع، متفاوت اعمال می‌شود.

کد خبر: ۹۸۱۰۲
۰۸:۳۴ - ۰۸ تير ۱۴۰۰

قیمت واکسن‌های مشهور کرونا

دیدارنیوز ـ چند ماه پیش دولت بلژیک در یک اشتباه ناخواسته قیمت‌های توافقی اتحادیه اروپا برای هر دوز واکسن تأییدشده را در توییتر اعلام کرد. این افشای قیمت‌ها مشخص کرد که برخی از شرکت‌های سازنده واکسن مانند آسترازنکا، فایزر و مدرنا در قیمت‌گذاری تبعیض قائل شده‌اند.

اتحادیه اروپا متعهد شده بود که در ازای تخفیف، قیمت‌ها را محرمانه نگه دارد. به‌گفته یک مقام ارشد بهداشتی در آفریقای جنوبی ۵/۱ میلیون دوز از واکسن آکسفورد- آسترازنکا برای کادر درمان این کشور با قیمت هر دوز ۲۵/۵ دلار به این کشور فروخته شده است. این رقم یعنی حدود دو برابر آنچه اتحادیه اروپا برای این واکسن پرداخته است؛ مبلغ ۱۵/۲ دلار. این به‌معنای آن است که هر دوز واکسن آسترازنکا با دلار آزاد هم درصورت حذف دلال‌ها با قیمتی حدود ۶۰ هزار تا نهایت ۱۲۶ هزار تومان (به قیمت گران فروخته شده به آفریقای جنوبی) قابل خرید بوده است.

به‌تازگی معاون وزیر بهداشت قیمت ۲۰۰ هزار تومان برای هر دوز واکسن کووایران برکت را تأیید کرد. به‌گفته او قیمت همه واکسن‌های ایرانی در همین محدوده است. در دنیا نیز قیمت‌ها بالاتر از آن چیزی است که ما در داخل قیمت‌گذاری می‌کنیم و یکی از واکسن‌های وارداتی به‌دلیل تولید بالا قیمت ارزانی دارد و آن واکسن استثناست.

به‌احتمال زیاد منظور محمدرضا شانه‌ساز، همین واکسن آسترازنکاست که به‌گفته منابع آگاه از وزارت بهداشت، قیمت این واکسن برای ایران ۴ دلار با توجه به حق عضویت سازوکار کوواکس، تعیین شده است.

انبان پیلای، معاون مدیرکل بهداشت آفریقای جنوبی می‌گوید به دولت آفریقای جنوبی گفته شده است ۵.۲۵ دلار قیمت تعیین شده برای کشور‌هایی است که از سوی بانک جهانی به‌عنوان کشور‌های با درآمد متوسط به بالا طبقه‌بندی شده‌اند، اما توضیح اصلی درباره این که چرا کشور‌های پردرآمد قیمت کمتری برای واکسن سوئدی-انگلیسی آسترازنکا می‌پردازند این بود که آن‌ها در مرحله تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده بودند و به همین دلیل شامل تخفیف شده‌اند.

این اصل حتی برای سازنده‌های بزرگ‌تری مانند فایزر نیز رعایت شده‌است. اتحادیه اروپا از توسعه واکسن فایزر و بیوان‌تک نیز حمایت مالی کرده است و به همین دلیل برای هر دوز از واکسن‌های این شرکت قیمتی بالغ بر ۷۰/۱۴ دلار در برابر قیمت ۵۰/۱۹ دلاری که برای خود آمریکایی‌ها تعیین شده است، پرداخته است.

منبع: همشهری
برچسب ها: واکسن کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی