تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

محمود صادقی: مواضع رئیسی در مورد برجام تفاوتی با موضع کل نظام ندارد

محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در گفتگویی با دیدار به تشریح دیدگاهش در مورد آینده جریان اصلاحات و سمت و سوی دولت ابراهیم رئیسی پرداخته است.

کد خبر: ۹۷۸۴۹
۱۴:۱۹ - ۰۶ تير ۱۴۰۰

محمود صادقی: رئیسی نگاه‌های اصلاح‌طلبانه دارد

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: محمود صادقی نماینده مردم تهران در دوره دهم مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر نظرسنجی جبهه اصلاحات و انصراف علیرضا علوی تبار و ارتباط این دو موضوع با هم به دیدار گفت: آقای علوی تبار ربطی بین انصراف از جبهه اصلاحات و نظرسنجی مورد بحث قائل نشده است. البته او از طرف رییس جبهه اصلاحات ناظر بر آن نظر سنجی بود. من هم ربطی بین این دو موضوع نمی‌بینم.

وی افزود: معمولا هر نظرسنجی از نظر تخصصی ارزیابی می‌شود. نمی‌دانم چگونه عمل شد، ولی نکته‌ای که وجود دارد نتیجه آن نظرسنجی مبنای تصمیم‌گیری جبهه اصلاحات قرار نگرفت. بعد از ارائه گزارش نظرسنجی عبدالناصر همتی در مجمع عمومی جبهه اصلاحات رای نیاورد؛ بنابراین تاثیری در تصمیم ما نداشت و نظرسنجی مورد اتکا قرار نگرفت.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگا‌ه‌ها با اشاره به نحوه ادامه حیات جبهه اصلاحات بعد از انتخابات خرداد ۱۴۰۰ اظهار کرد: روز یکشنبه مجمع عمومی جبهه اصلاحات تشکیل می‌شود و در مورد انتخابات و عملکرد جبهه اصلاحات و چشم انداز آینده بحث و گفتگو می‌شود. احزابی که موسس این جبهه بودند قاعدتا باید در مورد آینده آن تصمیم بگیرند. از ابتدا هم جبهه اصلاحات ایران حالت موقتی و به صورت شش ماهه پیش‌بینی شده بود.

این فعال اصلاح‌طلب درباره ادعای سید ابراهیم رئیسی در ایام تبلیغات انتخاباتی مبنی بر اینکه حضورش مستقل از جریان‌های سیاسی بوده و سمت و سوی فکری کابینه او یادآور شد: اولین مرحله‌ای که می‌توان ادعای آقای رئیسی را ارزیابی کرد، مرحله معرفی کابینه به مجلس است. عناصر اصلی کابینه به خوبی جهت‌گیری دولت آینده را مشخص کند. از طرفی هم باید تعریف کلمه مستقل را از نظر آقای رئیسی بدانیم و واقعا باید دید منظورشان از مستقل چیست.

وی درباره سیاست خارجی دولت رییسی گفت: به نظر من همان موضعی که دولت روحانی نسبت به برجام دارد آقای رئیسی هم دارد. او تاکید کرده ما از برجام خارج نشدیم، آمریکا این کار را کرده، بنابراین باید ابتدا آمریکا به برجام برگردد و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند. کاهش محدودیت‌ها و تعهدات برجامی که در مجلس دهم تصویب شد در چارچوب برجام و اقدامی متقابل و جبرانی و واکنشی نسبت به خروج آمریکا از برجام بوده است.

صادقی با بیان اینکه رئیسی درباره روابط حسنه با کشور‌های منطقه و حسن همجواری مواضع منطقی اتخاذ کرد، افزود: در مورد رابطه با عربستان سعودی و گشایش سفارتخانه‌های دو کشور مواضع متعادلی بود. فکر می‌کنم اگر آقای رئیسی بر اساس همین مواضع اعلام شده عمل کند، حتما چالش‌هایی در داخل خواهد داشت و فشار‌هایی را باید تحمل کند. در مناظره‌ها اصل پایبندی به برجام را مطرح کرد. پذیرش برجام برای هر دولتی در ایران اجتناب ناپذیر شده است و هر دولتی هم به جای رئیسی می‌آمد از آنجا که موضوعات اقتصادی و معیشتی به نوعی با برجام گره خورده است، طبیعتا رفع تحریم‌ها و موضوع برجام موضوع مهمی بود.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: سختی تحریم‌ها و جنگ اقتصادی را دولت قبل تحمل کرد. به نظرم اکنون که برجام نزدیک است به نتیجه برسد، فرصت خوبی است باعث شود آرامشی در بازار ایجاد شود. در جریان اصولگرا در رابطه با برجام اختلافات زیادی وجود دارد و از طیف‌های مختلفی تشکیل شده است. به هر حال قضاوت ما درباره آقای رئیسی تا اینجای کار بر مبنای اظهار نظر و مواضعی است که تا کنون اعلام کرده و باید منتظر بمانیم و ببینیم در عمل چه خواهد کرد. تا کنون حداقل در سیاست خارجی موضع رییس جمهور منتخب تفاوت زیادی با سیاست‌های کلان نظام و حتی دولت روحانی نداشته است.

وی درباره نگاه سید ابراهیم رئیسی به موضوع آزادی‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی عنوان کرد: چند سالی که رئیسی در قوه قضاییه بود نشان داد نگاهی متفاوت از گذشته دارد. خود او و نیرو‌های همکارش در قوه قضاییه عملکرد نسبتا مثبتی داشتند. مثلا در رابطه با مطبوعات، آزادی زندانیان حتی امنیتی بد عمل نکردند. منتها هیچ مسئولی در کشور استقلال عمل تام و تمام ندارد. حتی در قوه قضاییه هم آقای رئیسی دوست داشت اصلاحات و اقدامات بیشتری انجام دهد، اما از آنجا که همه جا مسئولان محدودیت دارند، عملا خیلی از کار‌ها از دایره اراده آن‌ها خارج است.

این فعال اصلاح طلب درباره تصمیم مجلس در خصوص ایجاد محدودیت برای اینترنت و فضای مجازی و رویکرد دولت سید ابراهیم رئیسی گفت: شعار‌های انتخاباتی رئیسی در رابطه با فضای مجازی معقول بود و اگر واقعی باشد او می‌تواند فراتر از طیف اصولگرا عمل کند. وعده‌هایی که نسبت به اقوام و اهل سنت داشتند، اگر بتواند از لاک تعصبات رایج در جریان اصولگرا خارج شود، می‌تواند در جامعه هویت مستقلی برای خود ایجاد کند و این جای خوشحالی دارد. برای اصلاح‌طلبان مهم نیست چه کسی اهداف و مطالبات اصلاح‌طلبانه را جاری و اجرا کند. مهم تحقق آن است؛ لذا در خیلی از حوزه‌ها آقای رئیسی شعار‌هایی داده که به رویکرد‌های اصلاح طلبان و اصلاحات نزدیک است.

صادقی ادامه داد: طبیعی است اگر رییس جمهور منتخب نگاهی به انتخابات ۴ سال آینده دارد، باید تلاش کند، اولا شعار‌های خود را عملی کند و همچنین طوری عمل کند که پایگاه رای قوی برای ۱۴۰۴ برای خود ایجاد کند.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی