تیتر امروز

افزایش سهم مالیات؛ اصلاح ساختار یا فشار بیشتر بر مردم؟/ خصوصی‌سازی یک رویا بود/ فیلم ۱۰۰ میلیاردی، کارت زرد به وزیر!
مجله اقتصادی دیدارنیوز با اجرای لیلا قصاب‌زاده

افزایش سهم مالیات؛ اصلاح ساختار یا فشار بیشتر بر مردم؟/ خصوصی‌سازی یک رویا بود/ فیلم ۱۰۰ میلیاردی، کارت زرد به وزیر!

این بیست و یکمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصاب‌زاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته می‌پردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان...
ترامپ: لازم باشد باز هم به ایران حمله می‌کنیم/ آمادگی اسرائیل و ایران برای دور تازه جنگ؟/ عراقچی: تا جبران خسارت نشود، مذاکره بی‌مذاکره
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ترامپ: لازم باشد باز هم به ایران حمله می‌کنیم/ آمادگی اسرائیل و ایران برای دور تازه جنگ؟/ عراقچی: تا جبران خسارت نشود، مذاکره بی‌مذاکره

این صد و سیزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
نقد و بررسی چرایی افزایش خشونت علیه زنان در ایران/ الهه حسین نژاد قربانی کدام خشونت شد؟
دیدار با حضور کارشناسان برگزار کرد

نقد و بررسی چرایی افزایش خشونت علیه زنان در ایران/ الهه حسین نژاد قربانی کدام خشونت شد؟

نقد و بررسی چرایی افزایش خشونت علیه زنان در ایران، موضوع نشست تخصصی بود که پیش از آغاز جنگ با حضور حسین بیات، وکیل پایه یک دادگستری و پوران‌دخت نیرومند روانشناس بالینی برگزار شد.

خودرو در دولت رئیسی ارزان می‌شود؟/ سقوط قیمت خودرو در راه است؟

بسیاری از فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کردند که با روشن شدن نتیجه انتخابات، معاملات خودرو رونق بگیرد و بازار از رکود خارج شود اما حالا همچنان بازار خودرو کم جان است.

کد خبر: ۹۷۸۰۱
۰۹:۰۹ - ۰۶ تير ۱۴۰۰

قیمت خودرو در دولت رئیسی

دیدارنیوز ـ رشد خیره‌کننده قیمت خودرو در دو- سه سال اخیر قدرت خرید بسیاری از مشتریان این بازار را کاهش داده است.

وزارت کار و رفاه اجتماعی پیش از تلاطم قیمت در بازار خودرو اعلام کرده بود که فقط حدود نیمی از خانوارهای ایرانی خودرو دارند و با رشد قابل توجه هزینه‌های زندگی به نظر می‌رسد این نسبت کاهشی شده باشد و در واقع بخش مهمی از رکود بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم باشد.

در عین حال صورت‌های مالی خودروسازان در بورس نشان می‌دهد که چند برابر شدن قیمت خودرو نتوانسته زیان خودروسازان را کاهش دهد.

صورت‌های مالی ۹ ماهه اول سال ۹۹ خودروسازان نشان می‌دهد که زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان آذرماه سال ۹۹ به رقمی حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مقایسه صورت‌های مالی سال ۹۸ و ۹۹ نشان می‌دهد این زیان انباشته روند افزایشی داشته است؛ به گونه‌ای که در ۹ ماهه اول سال ۹۹ نسبت به ۹ ماهه اول سال ۹۸ حدود ۳۶ درصد رشد داشته است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در سال ۹۹ تولید خودرو اندکی رشد داشته و گرچه نتوانسته به رقم سال‌های پیش از تحریم برسد اما از تولید آن سال‌ها هم چندان فاصله نگرفته است.

در سال ۹۹ خودروسازان با تولید ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو (شامل محصولات سواری و وانت) به کار خود پایان دادند که این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشد بیش از ۴ درصدی را تجربه کرده است.

در سال‌های پیش از تحریم تولید خودرو حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در سال بود و نیاز بازار خودرو سالانه حدود یک میلیون خودروی جدید برآورد می‌شد.

بنابراین تولید و تقاضای خودرو در سال گذشته فاصله معناداری با یکدیگر ندارند و به نظر می‌رسد آن چیزی که باعث رکود سنگین این بازار شده است، کاهش قدرت خرید است.

با این اوصاف آیا در دولت سیزدهم قیمت خودرو سیر کاهشی خواهد داشت؟

کارشناسان خودرو اعتقاد دارند که قیمت خودرو متاثر از نتیجه‌ای خواهد بود که برای مذاکرات وین رقم می‌خورد.

فربد زاوه، کارشناس خودرو پیش از این به تجارت‌نیوز گفته قیمت خودروهای داخلی متناظر با نرخ دلار پیش رفته است اما بهای خودروهای خارجی حتی با دلار ۵۰ هزار تومان هم فروخته شده است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره چشم‌انداز قیمت خودرو در دولت سیزدهم گفته است: چنانچه دولت آینده درباره واردات و تولید خودرو برنامه جدی نداشته باشد احتمال دارد خودرو داخلی تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

به جز این شورای رقابت امسال قیمت خودروهای کارخانه‌ای را افزایش داده است که به نظر می‌رسد تاکنون رکود بازار مانع از اعمال تاثیر این افزایش قیمت در بازار شده است.

برچسب ها: خودرو
ارسال نظرات
امروز شنبه ۱۱ مرداد
امروز شنبه ۱۱ مرداد
امروز شنبه ۱۱ مرداد
امروز شنبه ۱۱ مرداد