تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

فرمول قیمت گذاری خودرو‌های خارجی مشخص شد

شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو‌های چینی و خارجی را ندارد و به همین دلیل فرمول قیمت گذاری خودرو‌های خارجی را بازار مشخص می‌کند.

کد خبر: ۱۰۴۱۸۴
۰۹:۲۱ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

 قیمت گذاری خودرو‌های خارجی

دیدارنیوز ـ دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودرو‌های خارجی در بازار گفت: سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودرو‌های چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را تعیین می‌کند و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد، اما سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد.

مهدی دادفر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا نحوه فروش خودرو‌های خارجی نسبت به ایرانی‌ها متفاوت است؟ افزود: اکنون خودروسازان خارجی به این نحوه خودرو را می‌فروشند که در یک روز فرصت دارند ثبت نام کنند و همان روز باید مبلغ مورد نظر را بپردازند.

وی اضافه کرد: اکنون تمام خودرو‌های وارداتی به صورت CKD با حداقل ۲۰ درصد داخلی سازی وارد می‌شود. محصولات مونتاژی، چون عرضه محدود هستند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند. تعداد عرضه به گونه‌ای نیست که نیازی به ورود نهاد نظارتی به قیمت‌گذاری باشد. نرخ این محصولات توسط خود مونتاژ کننده تعیین می‌شود.

شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو‌های چینی و خارجی را ندارد

مشاور رئیس شورای رقابت با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودرو‌های خارجی در بازار گفت: شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو‌های چینی و خارجی را ندارد و سازمان حمایت باید آن‌ها را قیمت گذاری کند.

مصطفی صفاری ادامه داد: یعنی وزارت صمت به سازمان حمایت مجوز داده است تا در نحوه فعالیت خودروسازان نظارت کند.

خودرو‌های خارجی قرعه کشی نمی‌شوند!

بیگی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودرو‌های خارجی در بازار گفت: هم اکنون خودرو‌های خارجی را خود کارخانه قیمت گذاری می‌کند و بر اساس سیاست‌های خود، اقدام به فروش می‌کند. یعنی در این روش دیگر قرعه کشی صورت نمی‌گیرد و بر اساس میزان تقاضا خودرو را می‌فروشند.

میلاد بیگی بیان کرد: بهترین روش برای فروش خودرو‌ها این است که خود کارخانه روی آن نظارت کند و قیمت گذاری کند. خودرو‌های چینی، چون هم رده قیمت با دیگر خودرو‌های خارجی است، انحصاری در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چرا در فروش خودرو‌های خارجی فرآیند قرعه کشی صورت نمی‌گیرد، اضافه کرد: قرعه کشی سیاست خوبی نبود و نتایج خیلی مثبتی نداشت. معمولا با این روش‌ها قیمت افزایش پیدا می‌کند و با افزایش قیمت روش‌های فروش مختلف ظاهر می‌شود.

او تشریح کرد: در خصوص خودرو‌های خارجی زمانی که کارخانه قیمت عجیب و غریب دهد سازمان حمایت ورود خواهد کرد.

لزوم نظارت قیمت خودرو‌های خارجی توسط دولت

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر لزوم نظارت قیمت خودرو‌های خارجی توسط دولت، عنوان کرد: برای قیمت‌گذاری منطقی محصولات وارداتی نیاز به فضای رقابتی است و این در حالی است که بعضی واردکنندگان از شرایط فعلی سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: برخی خودرو‌ها با توقف ثبت سفارش جدید برای واردات، افزایش قیمت داشته اند و این مسئله زمانی رخ داد که محصولات با تیراژ بالا در انبار شرکت‌های وارداتی وجود داشتند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با توجه به بحث‌هایی که زده شد مشتریان بازار خودرو با رفتار خود می‌توانند رفتار و قیمت منطقی را بر بازار خودرو حاکم کنند چراکه شرکت‌های واردکننده به دنبال تجارت هستند و در فضای تجاری شرکت‌ها باید خود را با شرایط وقف دهند.

وی با بیان اینکه نباید از دولت انتظار داشت که تک تک شرکت‌ها را کنترل کند یا به واردات خودرو بپردازد، گفت: شرکت‌های تولیدکننده جهانی خودرو هر ساله با بعضی ترفند‌ها قیمت خودرو‌ها را افزایش می‌دهند و مشتریان را ترغیب به پرداخت قیمت بیشتر برای خرید خودرو می‌کنند که افزودن امکانات بیشتر به خودرو یکی از این ترغیب هاست

کاکایی افزود: دولت باید فضای نظارتی خود را تقویت کند و چنانچه تنش‌هایی در زمینه سوءاستفاده بعضی شرکت‌ها وجود نداشته باشد دولت قادر خواهد بود تا به فعالیت‌های پایدار در صنعت خودرو بپردازد. البته یکی از دلایل نابسامانی‌های اخیر در بازار خودرو‌های وارداتی، خرید از شرکت‌های واسطه توسط واردکنندگان ایرانی است که واردات خودرو باید از منبع اصلی انجام گیرد.

کاکایی گفت: در حال حاضر کمبودی در بازار محصولات وارداتی و داخلی وجود ندارد و با تغییر رفتار و فرهنگ مردم در خرید شرایط بهتری فراهم خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی