تیتر امروز

با چراغ گرد شهر در پی علی

با چراغ گرد شهر در پی علی

انسان قرن کنونی دستش از دامان علی کوتاه شده و ره گم کرده؛ گویی آدمیت رو به احتضار است و برگشت آن تنها با یاد علی امکان پذیر است. غدیر یادآور آدمیت است؛ آدمیتی که شتابان رو به نیستی می‌رود
ایران ۱ ـ آمریکا ۲؛ مبارزه به جای مذاکره!
المپیک توکیو (۱۱)، روز شکست‌های بزرگ

ایران ۱ ـ آمریکا ۲؛ مبارزه به جای مذاکره!

در ششمین روز از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، بخت از ورزشکاران ایرانی روگردان شد و تقریبا هیچ یک از شرکت‌کنندگان ما نتوانستند در حد انتظار به موفقیتی دست پیدا کنند.

خودرو در دولت رئیسی ارزان می‌شود؟/ سقوط قیمت خودرو در راه است؟

بسیاری از فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کردند که با روشن شدن نتیجه انتخابات، معاملات خودرو رونق بگیرد و بازار از رکود خارج شود اما حالا همچنان بازار خودرو کم جان است.

کد خبر: ۹۷۸۰۱
۰۹:۰۹ - ۰۶ تير ۱۴۰۰

قیمت خودرو در دولت رئیسی

دیدارنیوز ـ رشد خیره‌کننده قیمت خودرو در دو- سه سال اخیر قدرت خرید بسیاری از مشتریان این بازار را کاهش داده است.

وزارت کار و رفاه اجتماعی پیش از تلاطم قیمت در بازار خودرو اعلام کرده بود که فقط حدود نیمی از خانوارهای ایرانی خودرو دارند و با رشد قابل توجه هزینه‌های زندگی به نظر می‌رسد این نسبت کاهشی شده باشد و در واقع بخش مهمی از رکود بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم باشد.

در عین حال صورت‌های مالی خودروسازان در بورس نشان می‌دهد که چند برابر شدن قیمت خودرو نتوانسته زیان خودروسازان را کاهش دهد.

صورت‌های مالی ۹ ماهه اول سال ۹۹ خودروسازان نشان می‌دهد که زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان آذرماه سال ۹۹ به رقمی حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مقایسه صورت‌های مالی سال ۹۸ و ۹۹ نشان می‌دهد این زیان انباشته روند افزایشی داشته است؛ به گونه‌ای که در ۹ ماهه اول سال ۹۹ نسبت به ۹ ماهه اول سال ۹۸ حدود ۳۶ درصد رشد داشته است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در سال ۹۹ تولید خودرو اندکی رشد داشته و گرچه نتوانسته به رقم سال‌های پیش از تحریم برسد اما از تولید آن سال‌ها هم چندان فاصله نگرفته است.

در سال ۹۹ خودروسازان با تولید ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو (شامل محصولات سواری و وانت) به کار خود پایان دادند که این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشد بیش از ۴ درصدی را تجربه کرده است.

در سال‌های پیش از تحریم تولید خودرو حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در سال بود و نیاز بازار خودرو سالانه حدود یک میلیون خودروی جدید برآورد می‌شد.

بنابراین تولید و تقاضای خودرو در سال گذشته فاصله معناداری با یکدیگر ندارند و به نظر می‌رسد آن چیزی که باعث رکود سنگین این بازار شده است، کاهش قدرت خرید است.

با این اوصاف آیا در دولت سیزدهم قیمت خودرو سیر کاهشی خواهد داشت؟

کارشناسان خودرو اعتقاد دارند که قیمت خودرو متاثر از نتیجه‌ای خواهد بود که برای مذاکرات وین رقم می‌خورد.

فربد زاوه، کارشناس خودرو پیش از این به تجارت‌نیوز گفته قیمت خودروهای داخلی متناظر با نرخ دلار پیش رفته است اما بهای خودروهای خارجی حتی با دلار ۵۰ هزار تومان هم فروخته شده است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره چشم‌انداز قیمت خودرو در دولت سیزدهم گفته است: چنانچه دولت آینده درباره واردات و تولید خودرو برنامه جدی نداشته باشد احتمال دارد خودرو داخلی تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

به جز این شورای رقابت امسال قیمت خودروهای کارخانه‌ای را افزایش داده است که به نظر می‌رسد تاکنون رکود بازار مانع از اعمال تاثیر این افزایش قیمت در بازار شده است.

برچسب ها: خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: