تیتر امروز

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

تاجرنیا: اصلاح‌طلبان در کار رئیسی کارشکنی نمی‌کنند

علی تاجرنیا نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با دیدار تصریح کرد: اصلاح طلبان عادت دارند حتی اگر در رقابتی نابرابر رقیبشان برنده شد، کارشکنی نمی‌کنند، لذا بعد از این باید ببینیم آقای رئیسی و دوستان‌شان تا چه اندازه می‌توانند شعار‌های ایام تبلیغات را اجرا کنند.

کد خبر: ۹۷۵۵۲
۱۶:۲۷ - ۰۵ تير ۱۴۰۰

تاجرنیا: اصلاح‌طلبان در کار رئیسی کارشکنی نمی‌کنند

دیدارنیوز
ـ اسفندیار عبداللهی: علی تاجرنیا نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ابراهیم رئیسی در انتخابات خود را مستقل دانسته و اینکه وعده داد دولتی فراجناحی تشکیل خواهد داد، اظهار کرد:  در انتخابات اخیر مجموعه افراد و طیف‌های سیاسی که از او حمایت کردند به اندازه کافی نشان دهنده وابستگی جناحی او است. این فی‌نفسه اشکالی ندارد ولی اینکه این وابستگی کتمان می‌شود مسئله قابل تاملی است.

وی افزود: اتفاقا در میان طیف‌های و شخصیت‌های حامی رئیسی در انتخابات امسال که از او حمایت کردند نقش طیف تندرو غالب و پررنگ بود؛ لذا خیلی زود از ترکیب کابینه رئیسی می‌شود فهمید تا چه حد وابسته به یک جریان سیاسی یا مستقل است. به زودی میزان استقلال رئیسی از جبهه اصولگرایی به‌خصوص جبهه پایداری و رهپویان آشکار خواهد شد.

تاجرنیا درباره سمت و سوی روابط ایران با جهان در دولت رئیسی با نهایی شدن برجام، یادآور شد: این موضوع را می‌توان در خاستگاه سیاسی جریان اصولگرا جستجو کرد. بعید به نظر می‌رسد رئیسی از فرصت برجام استفاده کند، چون خاستگاه سیاسی او، انزوا و عدم رابطه را بیشتر می‌پسندند. چون این تفکر در شرایط بسته و نگاه به درون می‌تواند فعالیت کند. اگر چه با آمدن بایدن و در انتهای دولت روحانی بحث برجام و سیگنال‌های عربستان، ممکن است اوضاع را تا حدودی برای دولت رئیسی آسان کند، اما باید دید که در آینده نحوه تعامل با دنیا به چه صورتی خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: آنچه در اولین کنفرانس مطبوعاتی رئیسی این طور به نظر می‌رسید که ایشان به روابط خارجی صفر و یکی است و دسته بندی او به این صورت است که کشور‌ها یا دوست ما هستند یا دشمن ما. این سیاست اشتباه است. در روابط خارجی دوست و دشمن دائمی وجود ندارد و این منافع ملی است که مفهوم و اصلی دائمی است. به هر حال به نظرم خاستگاه فکری سید ابراهیم رئیسی اجازه نمی‌دهد این نگاه را مدیریت کند، اما امیدوار هم هستیم که ایشان به سمت منافع ملی حرکت کنند.

وی سیاست داخلی و نحوه برخورد رئیسی با احزاب و جریان‎‌های داخلی و مهم‌تر از همه آزادی‌های فرهنگی و اجتماعی در دولت رئیسی را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: به نظر من از نظر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فضای کشور بسته‌تر خواهد شد. این نگاه همین امروز در مجلس یازدهم در حال پیگیری است و در قالب نطق‌ها و طرح‌ها نمود پیدا کرده است و با اضافه شدن قوه مجریه اصولگرا به مجلس انقلابی اوضاع بسته‌تر هم می‌شود؛ بنابراین به زودی نمونه‌ای از اقدامات مجلس را در دولت سیزدهم خواهیم دید.

این نماینده پیشین مجلس ابراز امیدواری کرد این تحلیل‌ها از دولت آقای رئیسی اشتباه باشد و افزود: امیدواریم آقای رئیسی نه اینکه مستقل باشند اما با فاصله گرفتن از طیف‌های افراطی اصولگرا، شاهد یک دولت معتدل از سوی سید ایشان باشیم. با وجود مشارکت پایین مردم ما می‌پذیریم آقای رئیسی رییس جمهور کشور است. بر خلاف طیف‌های تندرو جریان اصولگرا، اصلاح طلبان عادت دارند حتی اگر در رقابتی نابرابر رقیبشان برنده شد، کارشکنی نمی‌کنند، لذا بعد از این باید ببینیم آقای رئیسی و دوستان‌شان تا چه اندازه می‌توانند شعار‌های ایام تبلیغات را اجرا کنند.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: امیدوارم بتوانند به‌خصوص شعار‌های معیشتی و عدالت محوری خود را به انجام برسانند و اگر نتوانستند باید به رقیب خود حق بدهند که در این مورد آشکارا انتقاد کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی