تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
امروز روز ملی محیط‌بان است

محیط‌بانان و جان‌هایی که بی‌رحمانه گرفته می‌شود

احراز درجه جانبازی و شهادت، تعیین شغل محیط‌بانی به عنوان شغل سخت و زیان آور و بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه، کمبود نیروی محیط‌بانی، افزایش حقوق و دستمزدها، افزایش ناوگان و تجهیزات محیط‌بانی، کم کردن ساعت کاری و ... از مهمترین دغدغه‌های محیط‌بانان در روز ملی محیط‌بان است.

کد خبر: ۹۷۰۶۳
۱۲:۰۹ - ۰۱ تير ۱۴۰۰

محیط بانان و جان هایی که بی رحمانه گرفته می شود
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: روز محیط‌بان در ایران با روز جهانی محیط‌بان متفاوت است. در ایران، روز تولد امام رضا (ع) برابر با روز ملی محیط‌بان است. با توجه به اینکه تولد امام رضا در تاریخ قمری ثبت شده، نمی‌توان در ایران یک روز واحد را برابر با روز ملی محیط‌بان مشخص کرد و هر ساله این روز در یکی از روز‌های سال شمسی قرار می‌گیرد؛ اما سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست از ارسال نامه رییس سازمان محیط زیست به رییس جمهور برای ثبت روز ملی محیط‌بان در تقویم رسمی کشور خبر داد و گفت که دستور مناسبی نیز در این زمینه صادر شد و امیدواریم این پروسه هر چه سریعتر طی شود و تا ثبت آن در تقویم رسمی کشور کار را با جدیت دنبال می‌کنیم.

برای آگاهی از وضعیت فعلی فعالیت محیط‌بانان و دغدغه‌ها و نقطه نظراتشان با یکی از محیط‌بان استان زنجان گفت‌وگو کردیم؛ او که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: تعداد محیط‌بانان نسبت به وسعت مناطق حفاظت شده خیلی کمتر است و ما با استاندارد جهانی فاصله داریم.

 وضعیت و شرایط محیط‌بان‌ها چگونه است و آیا لایحه حمایت از محیط‌بان‌ها به بهبود وضعیت آن‌ها کمک کرده است؟

مهمترین نیاز محیط‌بانان که در سال‌های اخیر دیده شده طرح بیمه تکمیلی استخدام نیروی جدید در هر سال است . اما دغدغه محیط‌بانان فقط نیست و بسیاری از نیاز‌های آن‌ها در این لایحه دیده نشده است. با توجه به اتفاق‌هایی که در سال‌های اخیر برای بسیاری از محیط‌بانان افتاد که در درگیری با شکارچیان غیر مجاز از بین رفتند این افراد نیاز جدی به قوانین و حمایت قضایی از سوی دستگاه‌های اجرایی دارند و باید این نکته در لایحه دیده شود.

کشته شدن دو نفر از همکاران محیط‌بان استان زنجان در چند ماه پیش اتفاق سخت و تلخی برای ما بود، هر چند که ما خوشبختانه به دلیل داشتن امکانات و تجهیزات مناسبی که داشتیم توانستیم خیلی سریع فرد متخلف را پیدا کنیم، اما این یک بخش از فرایند این ماجرا است، قدم بعدی این است که دستگاه قضا و دادگستری در این باره حمایت جدی از محیط‌بانان انجام دهد.

پرونده آن دو محیط‌بان به کجا رسید؟ آیا حکمی برای مجرم یا مجرمان صادر شده است؟

پرونده آن دو محیط‌بان در حال بررسی است و چندی پیش اولین دادگاه آن برگزار شد؛ به نظر می‌رسد به زودی حکم او صادر شود.
 

آن اتفاق چگونه رخ داد؟

گروه ما در حال گشت زنی در منطقه بود و ما از طریق بیسیم و گوشی تلفن همراه با یکدیگر در تماس بودیم، اما بعد از چند دقیقه ارتباط ما با آن دونفر قطع شد و آن‌ها نه بیسیم جواب می‌دادند نه تلفن‌هایشان را، ما حدس زدیم که ممکن است حادثه‌ای رخ داده داده باشد، اما از آنجایی‌که مجرم در تلاش بود رد پای خود را از بین ببرد ما چند ساعتی در مسیر ردیابی او دچار مشکل شدیم، اما بالاخره توانستیم با استفاده از تجهیزات موجود و همکاری سایر نیروها و سازمان‌ها که او در تلاش بود آخرین آثار به جا مانده از اتفاق را از بین ببرد در صحنه حضور داشته باشیم و او را دستگیر کنیم. از این دست اتفاق‌ها زیاد رخ داده و شاید اگر این امکانات امروزی را در اختیار نداشتیم پیدا کردن مجرم یا مجرمان سخت‌تر می‌شد.

وضعیت کاری شما چگونه است یعنی در طول روز چند ساعت کار می‌کنید و چقدر حقوق می‌گیرید؟

شرایط کاری محیط‌بانان در استان‌ها شاید متفاوت باشد، ولی در کل در طول ماه ۱۵ روز سرکار است و ۱۵ روز استراحت، اما ما موافقیم که شرایط کاری‌مان مانند پاسگاه‌های انتظامی یا سایر دستگاه‌های شبانه روزی ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت باشد. البته این تعیین ساعت کاری طبق یک دستورالعمل ثابت بهتر است در لایحه حمایت از محیط ‌انان این موضوع هم لحاظ شود.

حقوق محیط‌بان‌ها هم بر اساس نوع قراردادشان پرداخت می‌شود برخی رسمی هستند، برخی پیمانی و قراردادی، اما در نهایت کسی که قراردادی باشد حدود سه میلیون تومان حقوق دارد و آن کسی که رسمی باشد در نهایت شش میلیون تومان می‌گیرند.

یکی از نکاتی که همواره در حوزه محیط‌بانی باید وجود داشته باشد دوره‌های آموزشی است، آیا این دوره‌ها هنوز برگزار می‌شود؟

آموزش یک امری است که همیشه بوده و این دوره‌های آموزشی چند سال یکبار برگزار می‌شود و آموزش‌ها به طور مجازی هم هست، ولی متاسفانه همیشگی نیست با اینکه استان‌ها این دوره‌ها را براساس وضعیت کاری خود برگزار می‌کنند اما منظم برگزار نمی‌شود. در کنار این آموزش‌ها باید امکانات به روز هم در اختیار محیط‌بانان قرار گیرد و آموزش مردم نیز از طریق صدا و سیما مهمتر و تاثیرگذارتر است. هر چند در سال‌های اخیر تجهیزات مختلفی در اختیار محیط‌بانان قرار گرفته است اما تعداد آن هنوز کافی نیست.

برای هر منطقه حفاظت شده چه تعداد محیط‌بان وجود دارد؟

تعداد محیط‌بانان ما نسبت به وسعت مناطق حفاظت شده بسیار کمتر از استاندارد جهانی است، در دنیا برای هر پنج هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد اما در ایران این رقم بسیار متفاوت است، مثلا در منطقه حفاظت شده ما که حدود ۲۴۰ هزار هکتار است حدود ۱۰ محیط‌بان وجود دارد یعنی برای هر محیط‌بان ۲۰ هزار هکتار یعنی یک محیط‌بان به جای ۴ محیط‌بان کار می‌کند آن هم در شرایطی که آن نفر هر روز سرکار باشد. البته خوشبختانه طی سال‌های اخیر سازمان محیط زیست اقدام به استخدام نیروهای جدید محیط‌بانی کرده است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی