تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

پشت پرده نقاشی پرابهامی که قیمتش نجومی شد

مستند جدیدی که در جشنواره فیلم برلین رونمایی شده است پشت پرده گران‌ترین نقاشی جهان و نقش نگارخانه ملی لندن در اعتباربخشی به این نقاشی پرابهام را فاش کرده است.

کد خبر: ۹۵۷۷۴
۱۵:۱۱ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

پشت پردهقیمت نجومی نقاشی پرابهام

دیدارنیوز ـ به نقل از گاردین، نگارخانه ملی لندن نقاشی «سالواتور موندی» را یک دهه پیش در حالی در یک نمایشگاه رونمایی کرد که این نقاشی اثری ناشناس بود و تردید‌هایی درباره هنرمند، مرمت و مالکیت آن مطرح بود.

در مستند بلندی با عنوان «لئوناردوی گمشده» که اخیرا در جشنواره فیلم برلین در آلمان رونمایی شده، به پشت پرده فروش نقاشی «سالواتور موندی» به عنوان یکی از پرابهام‌ترین اتفاقات در بازار فروش آثار هنری پرداخته است.

پروفسور «برند لیندمان» که در آن زمان ریاست گالری موزه هنری «گِمالده» در آلمان را برعهده داشته است در این مستند عنوان می‌کند: «از این که این نقاشی در نگارخانه ملی لندن به نمایش گذاشته شد بسیار شگفت زده شدم چراکه این یک نقاشی مشکل دار بود و به نظر من موزه‌های هنری مهم نباید یک نقاشی که بحث‌های زیادی درباره اصالت آن مطرح است را به نمایش بگذارند. پیش از آن، یک روز با من تماس گرفته شد و یک دلال آثار هنری گفت یک نقاشی برای گالری گمالده دارد، منظور او همان نقاشی «سالواتور موندی» بود. به نظر من بیشتر این نقاشی یک بازسازی است و مرمت سنگینی نیز روی آن انجام شده بود و به همین دلیل آن را نپذیرفتم».

در نهایت نگارخانه ملی لندن این نقاشی را در نمایشگاه سال ۲۰۱۱ خود رونمایی کرد. گرچه قانون نانوشته‌ای وجود دارد که بر اساس آن موزه‌های عمومی نباید آثاری را به نمایش بگذارند که برای فروش در دسترس است، اما یکی از مالکان نقاشی اصرار کرد که قصد فروش آن را ندارد. نمایش این نقاشی در موزه‌ای به اهمیتِ نگارخانه ملی لندن موجب شد ارزش این نقاشی در بازار هنری به یک باره و به صورت نجومی بالا برود.

از محل نگهداری این نقاشی پیش از سال ۱۹۰۰ میلادی که به عنوان یک اثر از «برناردو لوئینی» از پیروان «لئوناردو داوینچی» به قیمت ۱۷۰ دلاری (۱۲۰ پوند) فروخته شد، اطلاعاتی در دسترس نیست. نقاشی «سالواتور موندی» در سال ۲۰۰۵ توسط «الکساندر پاریش» و «روبرت سیمون» که دو دلال هنری بودند به قیمت ۱۷۵ دلار و در حالی که صدمات جدی به آن وارد شده بود خریداری شد. «دایان مودستینی» طی یک فرآیند مرمت گسترده از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ این اثر را مرمت کرد و در نهایت این اثر در حراجی کریستیز نیویورک در سال ۲۰۱۷ به قیمت رکوردشکن ۴۵۰ میلیون دلار فروخته شد!

تردید‌ها درباره اصالت این نقاشی بار دیگر زمانی افزایش یافت که نمایش آن در موزه لوور پاریس در سال ۲۰۱۹ لغو شد.

«ژاک فرانک» که یک متخصص آثار «لئوناردو داوینچی» است، در این مستند عنوان می‌کند که تماسی با «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه داشته و نسبت به نمایش این اثر در لوور به عنوان یک اثر حقیقی از «داوینچی» هشدار داده است و در نهایت تصمیم به لغو نمایش آن در لوور در بالاترین سطح گرفته می‌شود.

در حالی که برخی متخصصان هنری معتقدند نقاشی «سالواتور موندی» اثری حقیقی از «داونیچی» است، عده‌ای دیگر آنرا کار یکی از دستیاران «داونیچی» و یا «دایان مودستینی» مرمت گر آن می‌دانند که البته در این مستند از خود دفاع می‌کند.

«مایکل دالی» مدیر موسسه «آرت واچ» بریتانیا که تحقیقات گسترده‌ای درباره نقاشی «سالواتور موندی» انجام داده، معتقد است نگارخانه ملی لندن نباید این اثر با به عنوان نقاشی «داوینچی» نمایش می‌داد.

از سال ۲۰۱۷ تاکنون از محل نگهداری این نقاشی اطلاعاتی در دسترس نیست، اما گفته می‌شود محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مالک این نقاشی است.

نگارخانه ملی لندن، حراجی کریستیز، موزه لوور و مقامات عربستان سعودی از همکاری در ساخت مستند «لئوناردوی گمشده» ساخته «آندرس کوفود» امتناع کردند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: نقاشی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی