تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

علل ریزش مو در زنان و راهکار حل آن

ریزش مو یک مشکل و دردسر جدی برای مردان و به خصوص برای زنان است. در مطلب زیر به علت‌های مختلف ریزش مو و روش‌های درمانی و تغذیه‌ای رفع این مشکل پرداخته شده است.

کد خبر: ۹۵۶۳۰
۱۲:۳۹ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

علل ریزش مو در زنان و راهکار حل آن

دیدارنیوز ـ سرویس سبک‌زندگی: مو جزء زیبایی‌های زنان و دختران به حساب می‌آید و ریزش آن می‌تواند مشکل بزرگی برای آن‌ها به حساب بیاید. ریزش مو در مردان به امری طبیعی تبدیل شده است، اما ریزش مو در زنان در واقع اعتماد به نفس آن‌ها را کامل از بین می‌برد.

ریزش مو دردسری نگران و ناراحت کننده برای زنان خواهد بود. شاید ریزش مو برای مردان امر نیمه طبیعی قلمداد شود، اما برای زنان یک اتفاق ناگوار به حساب می‌آید. در برخی موارد ریزش مو برای زنان تبعاتی، چون افسردگی و کاهش اعتماد به نفس به همراه خواهد داشت.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های نشان‌دهنده زیبایی زنان موی آن‌ها است. به همین دلیل است که با ریزش مو آن‌ها دچار وحشت می‌شوند. بسیاری از افراد به دنبال دلایل ریزش مو و جلوگیری از این اتفاق وحشتناک هستند. قبل از این زنان در دوران یائسگی یا بعدازآن دچار ریزش مو می‌شدند. ازآنجایی‌که مطالعات اخیر نشان داده است که متوسط سن زنان برای ریزش مو به ۳۰ سال رسیده است، متخصصان و پزشکان پوست و مو توجه زیادی به درمان ریزش مو زنان دارند. با کسب اطلاعات از دلایل ریزش مو در زنان می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید و در صورت بروز ریزش مو در درمان آن قدم بردارید. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم دلایل ریزش مو در زنان را بررسی کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چه زنانی دچار ریزش مو می‌شوند؟

همه زنان در هر سنی به دلایل مختلفی می‌توانند دچار ریزش مو شوند؛ اما در برخی از افراد این موضوع شایع‌تر است ازجمله:

  •  زنانی که سن بالای ۴۰ سال دارند.
  • زنانی که به‌تازگی زایمان را پشت سر گذاشته‌اند.
  • زنانی که داروی خاصی مصرف می‌کنند و یا تحت شیمی‌درمانی هستند.
  • زنانی که عادت به کشیدن و سفت بستن و بافت مو دارند.
  • زنانی که به‌طور مداوم از مواد شیمیایی مضر برای مو‌های خود بهره می‌برند.

چرا ریزش مو اتفاق می‌افتد؟

در واقع نباید ریزش طبیعی موی روزانه خود را در دسته بیماری ریزش مو بدانیم. به‌طور طبیعی هر فرد روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو از دست می‌دهد. این امر بخشی از چرخه رشد طبیعی مو است. مو‌های قدیمی می‌ریزند تا جا برای رشد مو‌های جدید باز شود. معمولاً زمانی می‌گوییم فرد دچار ریزش مو شده است که مقدار قابل‌توجهی مو از دست بدهد. این اتفاق زمانی می‌افتد که تعادل بین رشد مو‌های جدید و ریزش مو‌های قدیمی به هم بخورد. در این صورت می‌گوییم فرد دچار ریزش مو یا طاسی شده است. به ریزش مو در علم پزشکی آلوپسی یا طاسی می‌گویند.

علل ریزش مو در زنان

اگرچه دلیل ریزش مو با الگوی زنانه به‌طور قطعی مشخص نیست، اما متخصصان برخی عوامل را مؤثر بر ریزش مو دانسته‌اند. خوشبختانه برخی از دلایل یک رویداد کوتاه‌مدت هستند و بعد از رفع آن‌ها ریزش مو متوقف خواهد شد و جای نگرانی نیست؛ اما حتماً با پزشک مشورت کنید. این رویداد‌ها شامل عدم تعادل هورمون، استرس، بارداری، بیماری یا دارو می‌شوند.

دلایل ریزش موی در خانم‌ها و دختران در برخی موارد با ریزش موی مردان شباهت‌هایی دارد، البته در بعضی موارد کاملاً متفاوت است. از این رو بیشتر روش‌های درمان این مشکل در زنان و مردان یکسان است، مانند کاشت مو.

بهترین راه کار برای تشخیص چرایی ریزش مو، انجام تست خون است. البته این موضوع در صورتی است که این موضوع عامل ژنتیکی نداشته باشد. بالغ بر ۵۰-۴۰ درصد زنان زیر ۴۰ سال درگیر مشکل ریزش مو می‌باشند. طبق گزارشی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، متوسط سن ابتلا به ریزش مو در زنان ۳۰ سالگی است. مو برای اکثر زنان یکی از مهمترین ویژگی‌های تعریف کننده آن‌ها از نظر زیبایی ظاهر است. بر همین اساس علل ریزش مو اهمیت بسیاری می‌یابد. در ادامه به بررسی دلایل رایج ریزش مو در زنان پرداخته‌ایم.

علل ریزش مو در زنان/تاثیر ژنتیک روی ریزش مو

عامل یائسگی

اکثر زنانی که با ریزش مو مواجه می‌شوند در سن ۵۰ سالگی یا بیشتر قرار دارند. هورمون‌ها تقریباً تا سن ۵۰ سالگی به رشد مو کمک می‌کنند، اما با کاهش استروژن در سن ۵۰ سالگی به بعد ریزش مو اتفاق می‌افتد. ازآنجایی‌که هورمون‌های بدن زنان تا قبل از یائسگی به‌طور منظم ترشح می‌شوند، روند رشد مو‌های آن‌ها به‌طور طبیعی پیش می‌رود؛ اما بعدازآن ترشح هورمون‌ها کم شده و باعث ریزش مو خواهد شد.

عامل ژنتیک

اگر در خانواده خود زمینه طاسی و ریزش مو را داشته باشید، بعید نیست که شما نیز به آن دچار شوید. درست حدس زدید؛ می‌خواهیم بگوییم که ریزش مو ممکن است ارثی باشد. این نوع ریزش مو نیز توسط پزشک قابل‌تشخیص است.

طبق آمار ۳ درصد از زنان که ریزش موی ارثی دارند، ۲۰ تا ۲۹ ساله هستند. ۱۶ درصد ۳۰ تا ۴۹ ساله و ۲۵ درصد آن‌ها ۵۰ تا ۶۹ ساله هستند. همچنین ۲۸ درصدشان ۷۰ تا ۷۹ ساله هستند و ۳۲ درصدشان ۸۰ تا ۸۹ سال سن دارند. یکی از علل اصلی ریزش مو در زنان زمینه ارثی است. این نوع از ریزش مو از فولیکول مو‌های چروک شده تشخیص داده می‌شود که از طریق بیوسی و همینطور آزمایشات عمومی توسط پزشک عمومی نشان داده می‌شود. اکثر این افراد تنها راهی که برای داشتن مو دارند، کاشت مو توسط پزشک است.

 

تاثیر ژنتیک در ریزش موی زنان

سندروم تخمدان پلی کیستیک

یکی از بیماری‌هایی که موجب ریزش مو در زنان می‌شود PCOS است. سندروم تخمدان پلی کیستیک در زنان جوان بیشتر شایع است. این بیماری وضعیتی است که با کاهش فعالیت یا اختلال در فعالیت هورمونی در تخمدان‌ها به وجود می‌آید. در این بیماری ریزش مو به دلیل میزان بالای آندروژن‌ها یا تستوسترون و دی هیدروتستوسترون اتفاق می‌افتد.

عامل بارداری

معمولاً یکی از مشکلاتی که زنان در دوران بارداری با آن مواجه هستند، ریزش مو غیرمنتظره است. در این موارد زنان جوان نیز دچار این مشکل خواهند شد و سن هیچ تأثیری در روند آن نخواهد داشت. خوشبختانه این ریزش مو در بسیاری از موارد موقتی بوده و پس از زایمان و دوران بارداری روند رویش مو به‌طور طبیعی ادامه خواهد داشت. درصورتی‌که پس از چند ماه بعد از زایمان مو‌های ازدست‌رفته مجدداً رشد نکردند برای مشورت به پزشک مراجعه کند.

دوران بارداری به کل سیستم بدن را بهم می‌ریزد و ممکن است مشکلاتی برای پوست و دیگر اعضای بدن به دلیل تغییرات هرمونی ایجاد کند. در دوران بارداری بسیاری از زنان دچار ریزش و یا کم پشت شدن مو‌های سر می‌شوند. این موضوع استرس زیادی برای زنان ایجاد میکند. این مسئله در بیشتر مواقع به‌صورت موقتی خواهد بود و نیازی به نگرانی نیست و مدت بعد از وضع حمل این ریزش از بین می‌رود و رشد مو‌های سر مجدداً به حالت طبیعی بر می‌گردد. البته اگر با گذشت چند ماه از زایمان، مو‌های از دست رفته مادر مجدداً رشد نکنند، باید با مراجعه به متخصص پوست و مو علت این مشکل را جویا شود.

مراحل کاشت مو در زنان

عامل بیماری‌های مختلف

یکی از دلایل ریزش مو می‌تواند بیماری‌های دیگری باشد که با زنان‌همراه هستند. برخی از بیماری‌ها می‌توانند موجب ریزش مو در زنان و علائم دیگر شوند. حتی اگر بیماری‌ها نیز موجب ریزش مو نشوند ممکن است عوارض مصرف دارو‌ها برای درمان این بیماری‌ها موجب آن شوند. بیماری‌هایی که ممکن است موجب ریزش مو ناگهانی شوند عبارت‌اند از ناراحتی تیروئید، دیابت، لوپوس یا کم‌خونی. عفونت قارچی، سندروم تخمدان پلی کیستیک و برخی از درمان‌های سرطان نیز ممکن است باعث ریزش مو در زنان شوند.


بیشتر بخوانید: مواد غذایی که از ریزش مو جلوگیری می‌کنند


یک دهم زنان محدوده سنی بیست الی پنجاه سال دچار کم خونی هستند که در اغلب مواقع به دلیل کمبود آهن در بدن زنان است. اختلالات تیروئید نیز به دلیل اختلال در عملکرد این غده به‌وجود می‌آیند. هر دوی این بیماری‌ها موجب ریزش موی زنان می‌شود. از طرف دیگر روش‌های درمانی برخی بیماری‌ها و استفاده دارو‌های مربوط به بعضی بیماری‌ها موجب ریزش مو در زنان می‌شود. در این موارد حتماً باید به دکتر مراجعه شود.

تاثیر بیماری ها در ریزش موی زنان

پرکاری و کم‌کاری تیروئید

اختلالات تیروئیدی ممکن است موجب ریزش مو و دیگر مشکلات شود که جای نگرانی ندارد. این اختلالات قابل‌درمان هستند و با درمان آن رشد مو روند طبیعی خود را دنبال خواهد کرد. در هر دو صورت، پرکاری تیروئید و کم‌کاری تیروئید، میزان مصرف دارو‌ها بسیار اهمیت دارد. عوارض دوز‌های بالا یا پایین نیز می‌تواند بر رشد مو‌ها تأثیر داشته باشد. البته نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که ریزش مو در اثر اختلالات تیروئیدی است یا در اثر دارو‌های مصرفی برای آن‌ها.


بیشتر بخوانید: ۱۲ تغییر کوچک برای سبک‌ زندگی سالم ‌تر


عامل استرس و بیماری‌های روحی

استرس یکی از دلایل شایع ریزش مو در زنان است. در برخی مواقع می‌بینیم که بعد از یک رویداد و حادثه ناراحت‌کننده مانند مرگ عزیزان، طلاق و جدایی و از این قبیل اتفاقات، زنان دچار ریزش مو ناگهانی می‌شوند. البته باید گفت که این نوع ریزش مو معمولاً جای نگرانی ندارد و بعد از برطرف شدن ناراحتی و غلبه بر استرس ریزش مو قطع خواهد شد.

بیماری‌های روحی یکی از بزرگترین عوامل ریزش مو در زنان خواهد بود. البته برخی بیماری‌ها باعث کندن مو در بین برخی خانم‌ها و دختران می‌شود. استرس و ناراحتی‌ها و شوک‌های شدید عاطفی و روحی روانی می‌تواند ریزش مو در بانوان را افزایش دهد. مشکلات روحی چنان تاثیر مخربی می‌تواند منجر به از دست دادن بخش زیادی از مو‌های سر شود.

این مشکل هم با مراجعه به مشاور، روانکاو و حل مشکلات روحی روانی فرد می‌توان تا اندازه زیادی جلوی ریزش بیشتر مو‌ها را بگیرد و بسیاری از فولیکول مو‌های سر پس از مدتی مجدداً شروع به رشد می‌کنند.

 

تاثیر استرس در درمان ریزش مو

عامل افزایش سن

یائسگی و افزایش سن موجب ریزش مو در بسیاری از زنان می‌شود. حتی در سنین بالای هفتاد یا هشتاد سال نیز بیشتر خانم‌ها دچار ریزش موی شدید می‌شوند تا جایی که حتی بسیاری از نواحی سر آن‌ها کاملا کم پشت می‌شود. این مشکل تا حد زیادی به هورمون‌ها بستگی دارد. معمولاً تا قبل از یائسگی، هورمون‌های زنان به طور منظم ترشح می‌شود و به همین دلیل آن‌ها رشد مناسبی در مو‌های سر دارند. اما در حدود سنین پنجاه سالگی دیگر ترشح هورمون‌های زنانه (از جمله استروژن) کمتر می‌شوند و همین مسئله اغلب موجب افزایش ریزش، نازک شدن و یا کاهش رشد مو‌های سر می‌شوند. برای جلوگیری از افزایش این اتفاق با تغذیه و مراجعه به دکتر می‌توان رسیدگی کرد. در واقع نمی‌توان کامل از این موضوع جلوگیری شود در سن بالای زنان، ولی می‌توان آن را کنترل کرد.

تاثیر تغذیه در ریزش مو

عامل رژیم غذایی و سوء تغذیه

نداشتن تغذیه مناسب عواقب زیادی را در پی دارد. یکی از عواقب بارز آن ریزش مو است. واضح است که بدن باید از ذخیره مواد مغذی برای تأمین مواد ضروری اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز استفاده کند. مو و رشد طبیعی مو نیز از این مواد مغذی سهمی دارند که با نداشتن رژیم غذایی مناسب آن‌ها نیز دچار کمبود می‌شوند. کمبود آهن، پروتئین، ویتامین D و کلسیم در ریزش مو نقش مؤثری دارند. در برخی موارد که زنان تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند با تغذیه نادرست موجب ریزش مو‌های خود می‌شوند؛ لذا برای کاهش وزن بهتر است از متخصص تغذیه، ورزش، نوشیدن آب و مایعات و افزایش تحرک بدنی برای کاهش وزن بهره ببرند.

رژیم غذایی نامناسب مشکلات بسیاری برای بدن ایجاد می‌کند. رژیم غذایی بد می‌تواند از عوامل نازک شدن و کم پشت شدن مو‌های سر در بسیاری از خانم‌ها بشود. باید توجه کنید که کاهش وزن از طریق رژیم‌های غذایی غلط و یا کمبود برخی مواد معدنی خوراکی در بدن می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت وارد کند.

بر همین اساس بهتر است در صورت تمایل به کاهش وزن حتماً با مشورت با پزشک متخصص این کار صورت گیرد. البته امروزه روش‌هایی مانند مزوتراپی جهت درمان ریزش موی افرادی که به این دلایل دچار کاهش مو‌های سر شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرند و در این روش‌ها مواد مغذی و مفید برای پوست و مو تزریق می‌شوند.

همچنین مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال در صبح بسیار سودمند خواهد بود. زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین‌های گروه B و املاح کمیاب (املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن‌ها نیاز دارد) و اسید‌های آمینه است. به علاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسید‌های چرب اُمگا-، تخمه آفتابگردان، ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم، روغن تخم کتان یا پنبه و که دارای اسید‌های چرب اُمگا-۶ است، مفید خواهند بود.

غذاهایی، چون گوشت قرمز، مرغ، جگر، تخم مرغ، و حبوبات مثل عدس و لویبا و سبزی‌ها، آهن فراوانی دارند و می توانند مفید باشند. در واقع پروتئین اساس و پایه نیاز بافت‌های بدن مانند مو، ناخن، پوست و ... است و برهمین اساس خوردن مواد پروتئین دار بهترین راه حل خواهد بود. استفاده از آواکادو و میوه‌هایی که چربی سالم دارند نیز کمک شایانی خواهد کرد. سیر نیز از دیگر مواد خوراکی است که به رشد مو کمک می‌کند.

علل ریزش مو در زنان /تاثیر مواد غذایی بر روی ریزش مو

عامل مراقبت نامناسب از مو

عدم رعایت بهداشت شخصی، استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و شیمیایی، کشیدن مو‌های سر به سمت پشت (مدل دم اسبی) و یا مدل آفریقایی می‌توانند موجب افزایش ریزش و کم پشت شدن مو‌ها شوند که موجب ناراحتی و افسردگی را در زنان به‌وجود می‌آورد. این کار‌ها در مو‌های خیس نیز شرایط را بدتر خواهد کرد.

نگهداری و مراقبت صحیح از مو شامل نکات مهمی است از جمله شستشوی مرتب با استفاده از شامپو‌های استاندارد، عدم شستشو با آب داغ، ماساژ آرام پوست سر هنگام استحمام، عدم استفاده از برس‌های پلاستیکی غیر استاندارد جهت شانه کردن و... می‌تواند مفید باشد. از سوی دیگر در جهت تقویت مو از مواد گیاهی و طبیعی مانند روغن نارگیل استفاده شود و پوست سر را به آرامی با آن ماساژ داد تا خون در سر بیشتر جریان پیدا کند و سر راحت‌تر بتواند رشد مو‌های جدید را ادامه دهد.

به این ترتیب بهداشت مو از عوامل مهمی است که باید به آن دقت کرد تا از ریزش مو جلوگیری به عمل آید. روغن زیتون و تخم مرغ نیز از دیگر مواد خوراکی هستند که برای مو نیز می‎‌توان استفاده شود و با زدن آنها به موها رشد آنها را تضمین کرد. همچنین زدن حنا یکی از عوامل مناسب برای کاهش ریزش مو است.

در مراقبت از مو‌های خود اشتباه نکنید. حتی اگر شما سال‌ها است که به‌طور اشتباهی از مو‌های خود مراقبت می‌کنید ممکن است دچار ریزش مو شوید. یکی از کار‌هایی که به ریزش مو کمک می‌کند و بسیاری از افراد آن را به‌اشتباه انجام می‌دهند، کشیدن مو‌ها و بستن آن‌ها در پشت سر است. به‌اصطلاح دم‌اسبی بستن مو‌ها و حتی بافت آفریقایی به‌تدریج می‌تواند موجب ریزش مو در زنان شود. به این نوع ریزش مو که به‌تدریج در اثر کشش ایجاد می‌شود آلوپسی کشش می‌گویند. همچنین در کنار صاف کردن‌ها و فر کردن‌های مکرر مو با اتو از نرم‌کننده‌ها و فراورده‌های مخصوص مراقبت از مو نیز استفاده کنید. شستشو با آب داغ، شستشو خشن موها، استفاده از برس‌های پلاستیکی غیراستاندارد و ... نیز می‌توانند به‌تدریج در ریزش مو در زنان مؤثر باشند.

علل ریزش مو در زنان/راه‌های مراقبتی از مو

درمان ریزش مو در زنان

همان‌طور که گفتیم دلایل ریزش مو در زنان متعدد هستند و ممکن است درمان هرکدام از آن‌ها با دیگری متفاوت باشد. شما درصورتی‌که به ریزش مو دچار شدید باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید. پزشک پس از معاینه و ریشه‌یابی علت ریزش موی شما درمانی را برای شما در نظر خواهد گرفت. در ادامه به چند روش درمان ریزش مو اشاره‌کرده‌ایم.

مصرف ماینوکسیدیل

داروی درمان ریزش مویی را که می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد ماینوکسیدیل است. این دارو به دو صورت محلول یا فوم موضعی موجود است که ماینوکسیدیل ۲ درصد برای درمان ریزش مو در زنان توصیه می‌شود.

فیناستراید

نتایج پژوهش‌هایی که تاکنون در ارتباط با دارو فیناستراید انجام‌شده است نشان‌دهنده مفید بودن این دارو برای ریزش مو در زنان است، اما هنوز هم تأثیرگذاری استفاده از آن در حال بررسی است. البته نباید این دارو را بدون نظر پزشک مصرف کرد. پزشک پس از معاینه بیمار و با توجه به شرایط او و دیگر بیماری‌ها و دارو‌های مصرفی وی، فیناستراید یا داروی مشابهی را تجویز می‌کند.

مزوتراپی

در این روش درمان میکرو تزریق‌های متعدد انجام می‌شود به صورتی که ماده مفید مستقیماً زیر پوست تزریق می‌شود. مزوتراپی علاوه بر درمان ریزش مو در موارد دیگر ازجمله رفع سلولیت، از بین بردن غبغب، لاغری موضعی و درخشان کردن پوست نیز به‌کاربرده می‌شود. این روش عملی بدون درد است که تاکنون عارضه خاصی از آن ثبت‌نشده است. مزیت این روش نیز این است که دارو مستقیماً در ناحیه موردنظر وارد می‌شود. در موارد دیگر دارو به بخش‌های دیگر بدن نیز واردشده و از مقدار آن کم می‌شود.

 

پی آر پی PRP

پی آر پی همان درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت است. در این روش پزشک متخصص ابتدا مقداری از خون بیمار را می‌گیرد و آن را در سانتریفیوژ قرار می‌دهد. این کار برای آماده‌سازی و جدا شدن پلاکت‌های خون انجام می‌گیرد. بعدازآن پلاسمای سرشار از پلاکت در نقاطی که پزشک تشخیص می‌دهد تزریق می‌شود. پی آر پی با تحریک پوست، فولیکول‌های مو و پوست سر از ریزش مو جلوگیری کرده و در برخی موارد باعث رویش مجدد مو خواهد شد. به صورتی که سطح کم‌پشت و غیرفعال پوست را بار دیگر پرپشت می‌کند.

لیزر تراپی

در برخی موارد پزشک تشخیص می‌دهد که از روش لیزر تراپی برای درمان ریزش مو استفاده شود. لیزر تراپی یک عمل شناخته‌شده و ایمن است که نه‌تن‌ها ریزش مو را می‌توان متوقف کند بلکه در برخی موارد روند ریزش مو را معکوس خواهد کرد. این روش به دلایل متعددی به درمان ریزش مو در زنان توصیه می‌شود و عملی بدون درد و سریع است. در بعضی موارد دیده‌شده است که لیزر تراپی فولیکول‌های موی غیرفعال را به چرخه رشد سالم برگردانده است.

 

ویتامین‌ها و مواد مغذی برای رشد موی سالم

ویتامین‌ها و مواد مغذی یکی از اصلی‌ترین موارد برای پیشگیری از ریزش مو هستند. برای رشد سالم و داشتن مو‌های قوی باید بدانید که چه ویتامین‌هایی نیاز دارید. اغلب افراد با زندگی پرمشغله‌ای که دارند نمی‌توانند پروتئین‌ها، سبزیجات یا میوه‌های تازه را دریافت کنند. با این حساب بهتر است بدانید که کدام ویتامین‌ها مزایای بیشتری برای رشد سریع و قوی مو‌ها دارند. ویتامین‌های مفید عبارت‌اند از:

  • ویتامین A: ویتامین A مسئول تولید چربی است که فولیکول‌های مو را مرطوب می‌کند و به تأمین مواد مغذی مناسب برای رشد موی سالم کمک می‌کند.
  • ویتامین C: برای رشد بیشتر و سریع‌تر مو‌ها پیشنهاد ما ویتامین C است که برای تولید کلاژن که ساختار ضروری در رشته مو است، حیاتی است.
  • بیوتین: برای رشد مو ضروری است و درتولید محصولات مو استفاده می‌شود. باعث بهبود خون‌رسانی به مو می‌شود و به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می‌کند. فقدان آن باعث ریزش مو خواهد شد.
  • ویتامین ب ۱۲: وجود این ویتامین موجب می‌شود که مو‌های سالم و قوی‌تری داشته باشید.‌ی ویتامین E: این ویتامین جریان خون به پوست سر را افزایش می‌دهد و باعث جذب اکسیژن می‌شود. در این صورت موجب رشد سریع مو می‌گردد. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است.

ویتامین‌های مکمل برای رشد موی سالم

بعضی ویتامین‌ها در بدن می‌تواند بهترین راه حل برای جلوگیری از ریزش مو در زنان و دختران باشد. البته قبل از آن باید حتماً به دکتر متخصص مراجعه شود و آزمایش خون صورت گیرد و بعد شروع به مصرف ویتامین‌ها کرد.

ویتامین A: این ویتامین مسئول تولید چربی، ترشی روغنی که به عنوان یک نرم کننده بدن عمل می‌کند. فولیکول‌های مو را مرطوب می‌کند و به تامین مواد غذایی مناسب برای رشد موی سالم کمک می‌کند. از ریزش نیز می‌کاهد.

ویتامین C: این ویتامین برای رشد بیشتر و سریعتر مو‌ها لازم است. این برای تولید کلاژن که یک ساختار ضروری در رشته مو است، حیاتی خواهد بود. فقدان کلاژن ممکن است باعث آسیب به ساختار مو و ریزش مو گردد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است و به قوی شدن ساقه مو کمک می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

ویتامین B (بیوتین): این ویتامین برای رشد مو ضروری است و به طور گسترده‌ای در محصولات مو مثل شامپو‌ها و نرم کننده‌ها استفاده می‌شود. این ویتامین به حفظ رنگ طبیعی مو‌های شما کمک می‌کند و خون رسانی به مو را بهبود می‌بخشد. فقدان بیوتین یکی از علل شایع طاسی و ریزش مو در سر، صورت و بدن است. همچنین این ویتامین در براق شدن مو هم تاثیر فراوانی دارد.

ویتامین ریبوفلاوین: موجب می‌شود مو‌ها قوی‌تر و سالم‌تر باشند و مصرف مداوم آن از ریزش مو‌ها جلوگیری خواهد کرد.

ویتامین E: یک ویتامین ضد التهاب و ضد انعقادی است که جریان خون به پوست سر را افزایش می‌دهد و جذب اکسیژن را هم بهبود می‌بخشد؛ بنابراین مصرف این ویتامین باعث رشد سریعتر مو‌ها می‌شود. همچنین ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیار قوی هم خواهد بود.

کلام آخر

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که به دلایل مختلف در زنان و مردان در هر سنی ممکن است رخ بدهد. در زنان این اتفاق کمی ترسناک‌تر از مردان است. علت آن‌هم این است که مو یکی از رکن‌های اصلی زیبایی در زنان است. ریزش مو با الگوی زنانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ارتباط با آن‌ها در این مقاله صحبت کردیم. پیش از هر چیزی با تغذیه مناسب و نگهداری و مراقبت لازم و درست سعی در پیشگیری از ریزش مو شوید. درنهایت اگر به هر دلیلی دچار ریزش مو شدید بدون هیچ استرس و نگرانی به پزشک مراجعه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی