تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

برای تعویض پلاک چه مدارکی نیاز است

تعویض پلاک خودرو یکی از مراحل آخر در روند خرید و فروش خودرو است. زمانی که خریدار و فروشنده باید با هم در روز و مکانی که در قولنامه قید کرده‌اند، در یکی از مراکز تعویض پلاک حاضر شده و با در دست داشتن مدارک لازم، روند مشخص کار تعویض پلاک را پیش ببرند.

کد خبر: ۹۵۵۶۹
۱۴:۲۴ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

برای تعویض پلاک چه مدارکی نیاز است
دیدارنیوز: معمولا مراکز تعویض پلاک ازدحام زیادی دارد، بهتر است که صبح خیلی زود در محل حاضر شد و زمان کافی هم برای این کار در نظر گرفت. شاید حتی لازم باشد که یک روز کاری را برای این کار اختصاص داد. قبل از حاضر شدن در محل تعویض پلاک، بهتر است که تمامی مدارک لازم را کنترل کرد. چون در صورت فراموش کردن یکی از آن‌ها، یک روز دیگر این معطلی و زمان گذاشتن، را باید تکرار کرد. در این مطلب، تمامی مدارک مورد نیاز خریدار و فروشنده را برای انجام روند تعویض پلاک برخواهیم شمرد.

مدارک لازم فروشنده خودرو برای تعویض پلاک
ـ کارت خودرو
ـ برگ سبز یا برگه شناسایی خودرو
ـ سند مالکیت خودرو (در صورتی که سند رسمی ثبت شده در دفتر اسناد موجود باشد.)
ـ بیمه نامه خودرو
ـ اصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده
ـ برگه عدم خلافی (در صورت نداشتن برگه عدم خلافی، اگر خودرو دارای خلافی باشد در همان محل تعویض پلاک امکان پرداخت آن وجود دارد.)
ـ کارت معاینه فنی خودرو (این کارت برای خودرو‌هایی که بیش از ۴ سال از زمان تولیدشان می‌گذرد ضروری است. در غیر این صورت کارت معاینه فنی لازم نیست.)
ـ کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه‌های لازم (به این دلیل که در محل تعویض پلاک امکان پرداخت پول نقد وجود ندارد.)
مدارک مورد نیاز خریدار برای تعویض پلاک
ـ اصل کارت ملی و شناسنامه خریدار
ـ سند احراز محل سکونت، برای اثبات محل سکونت خریدار. (اگر محل سکونت به نام خریدار نباشد باید مدارک شناسایی مالک را به همراه داشته باشد.)
ـ قبض آب یا برق و گاز که مطابق با آدرس محل سکونت فرد باشد.
-کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه‌های تعویض پلاک

روند تعویض پلاک به چه صورت است؟

برای طی کردن روال کار، باید بعد از فراهم کردن مدارک تعویض پلاک، هر دو طرف معامله، در روز و زمان مشخص شده باهم وارد مرکز تعویض پلاک شوند. بعد از گرفتن نوبت، با مراجعه به باجه مورد نظر، مدارک را تحویل داده و فرم‌های مربوط پر خواهند شد. در این قسمت هزینه‌های مربوط به تعویض پلاک باید با کارت عابر بانک پرداخت شود. به جز هزینه خلافی خودرو، باقی هزینه‌ها بر عهده خریدار است. سپس خودرو توسط کارشناسان بررسی می‌شود تا اصالت آن و مشخصات شاسی و موتور با اطلاعات مندرج در مدارک مطابقت داده شود. سپس گواهی فک پلاک قبلی و صدور پلاک جدید صادر خواهد شد.

سپس خریدار به انبار رفته و پلاک را تحویل می‌گیرد. اگر خریدار پلاک آزادی از خودرو‌های قبلی خود دارد، می‌تواند از همان پلاک استفاده کرده و هزینه‌ای برای پلاک جدید ندهد. به شرطی که از فک پلاک قبلی بیشتر از سه سال نگذشته باشد. اما اگر خریدار پلاکی نداشته باشد، پلاک جدید برایش صادر خواهد شد. برای شماره پلاک جدید، خریدار می‌تواند تقاضای داشتن یک شماره رند یا خاص را داشته باشد.

اما در غیر این صورت امکان انتخاب پلاک زوج یا فرد وجود ندارد و این کار به صورت رندوم انجام خواهد شد. پلاک هر شهر کد مخصوص به خود را دارد و افرادی که بومی شهری نباشند نمی‌توانند پلاک با کد آن شهر دریافت کنند مگر اینکه ثابت کنند برای مدتی در آن شهر ساکن بوده و یا به سبب شرایط کاری مرتب به آن شهر رفت و آمد می‌کنند. بعد از انجام تمامی این مراحل، بعد از چند روز کارت خودرو برای خریدار ارسال خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی