تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.

کاوشگر چینی روی مریخ سلفی گرفت

مقامات چینی به مناسبت اولین ماه حضور این کشور در سیاره سرخ یک تصویر سلفی را که مریخ نورد «ژورانگ» از خود در سطح این سیاره سرخ گرفته بود، منتشر کردند.

کد خبر: ۹۵۵۲۰
۱۲:۱۵ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

کاوشگر چینی روی مریخ

دیدارنیوز ـ به گزارش روزنامه دیلی میل، در این تصور می‌توان مریخ نورد «ژورانگ» را با سکوی فرود خود در پس زمینه مزین به پرچم چین مشاهده کرد. این مریخ نورد اواخر ماه مه از این سکوی فرود پایین آمد تا اکتشافات خود را بر سطح مریخ آغاز کند.

اداره ملی فضایی چین (CNSA) اعلام کرد: ژورونگ یک دوربین از راه دور را با فاصله حدود ۳۳ فوت (۱۰ متر) از سکوی فرود قرار داده و سپس برای گرفتن عکس گروهی عقب نشینی کرده است. ژورونگ پس از حدود سه ماه گردش به دور این سیاره در تاریخ ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) با موفقیت در منطقه Utopia Planitia، دشت گدازه شمالی در سیاره سرخ فرود آمد.

این مریخ نورد در ژوئیه سال ۲۰۲۰ در داخل فضاپیمای چینی Tianwen-۱ به فضا پرتاب و در ماه فوریه وارد مدار مریخ شد.

«پل بیرن»، استاد علوم سیاره‌ای در دانشگاه ایالتی NC، در توئیتی نوشت: مریخ نورد چینی ژورونگ یک دوربین بی سیم کوچک به همراه داشت که برای گرفتن عکس دسته جمعی آن را بر سطح مریخ قرار داد.

عکس دیگری که امروز توسط اداره ملی فضایی چین (CNSA) منتشر شد، نمای کریستالی واضحی از سکوی فرود را در میان غبار قرمز سنگلاخی این سیاره و همچنین مناظر مریخ نشان می‌دهد که توسط مریخ نورد ژورونگ گرفته شده است.

چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیارد‌ها دلار در ماموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ سرمایه گذاری کرده است.

ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است.

چین پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود، اما این ماموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.

این بار چین نه تنها به طور مستقل برای اجرای این ماموریت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت‌هایش را افزایش دهد.

سرعت پیشرفت برنامه‌های فضایی چین در دو دهه اخیر قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۰۳ میلادی «یانگ لیوی» به عنوان نخستین فضانورد چینی رهسپار مدار زمین شد و سال گذشته نیز فضاپیمای «چانگ ای-۴» توانست با «موفقیت کامل» روی نیمه پنهان ماه بنشیند.

منبع: ایرنا
برچسب ها: کاوشگر مریخ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی