تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

بازداشت گسترده کاندیداهای ریاست جمهوری نیکاراگوئه پیش از انتخابات

دولت نیکاراگوئه در حالی دست به دستگیری رقبای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر زده که این یک سرکوب بزرگ سیاسی در این کشور آمریکای لاتین به حساب می‌آید.

کد خبر: ۹۵۱۴۷
۱۲:۵۲ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰

بازداشت گسترده کاندیداهای ریاست جمهوری نیکاراگوئه پیش از انتخابات

دیدارنیوز - به نوشته روزنامه واشنگتن پست، دو تن از کاندیداها که رقیب کلیدی در برابر دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه محسوب می‌شوند، یعنی "فلیکس مارادیاگا" و "خوآن سباستین چامورو" روز سه شنبه دستگیر شدند. در روزهای اخیر نیز دو تن دیگر "آرتورو کروز" و "کریستینا چامورو" بازداشت شده‌اند. دستگیری چهره‌های اپوزیسیون در نیکاراگوئه چالشی برای دولت بایدن محسوب می‌شود چون کامالا هریس، معاون بایدن همین اواخر برای ترغیب کشورداری خوب و یافتن راه برای مهاجرت‌های غیرقانونی به این کشور سفر کرده بود.

"جئوف تاله"، رئیس دفتر آمریکای لاتین در واشنگتن گفت: دستگیری‌های اخیر در نیکاراگوئه یک نشانه برای دولت بایدن و پیامی درباره احساسات ملی گرایانه در منطقه است و اینکه خارجی‌ها مخصوصا آمریکایی‌ها نمی‌توانند برای ما قلدری کنند.
دولت بایدن به چندین سال وضع تحریم‌ها علیه مقام‌های امنیتی و سیاسی نیکاراگوئه ادامه داده که شامل روزاریو موریو، همسر اورتگا می‌شود و در واکنش به فساد و متوقف کردن فعالیت نهادهای دموکراتیک است اما این اقدامات تاثیر چندانی بر دولت نیکاراگوئه نگذاشته است.

در همین حال، وزارت خارجه ایالات متحده، دستگیری‌های این چهره‌های سیاسی را محکوم کرد و جولی چونگ، دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی در توئیتی نوشت: سرکوب گسترده رهبران جامعه مدنی و سیاسی نیکاراگوئه نیازمند واکنش سریع و فوری بین‌المللی است. رژیم اورتگا مسئول سلامت بازداشتی‌هاست. آنها باید سریعا آزاد شوند.

این دستگیری‌ها در پی یکسری اقدامات علیه اپوزیسیون از سوی دولت اورتگا و متحدانش در ماه‌های اخیر رخ داده که شامل تصویب قانونی می‌شود که به مقام‌های این کشور اجازه می‌دهد تا کاندیداها را به عنوان خائن به کشورشان رد صلاحیت کنند.


منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی