تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

آیا واکسیناسیون جهان علیه کرونا تا پایان سال ۲۰۲۲ امکان پذیر است؟

ویروس کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و با توجه به توزیع ناعادلانه واکسن بین کشور‌های غنی و فقیر در جهان، کارشناسان معتقدند امکان دستیابی به ایمنی جمعی علیه کووید-۱۹ وجود دارد و یک ضرورت است، اما این روند به اقدام سریع کشور‌های پیشرفته نیاز دارد.

کد خبر: ۹۴۹۸۰
۱۳:۱۹ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

واکسیناسیون جهان علیه کرونا

دیدارنیوز ـ گاردین نوشت: بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس وعده داده که از کشور‌های گروه ۷ درخواست خواهد کرد تا جهان را تا پایان سال آینده میلادی (۲۰۲۲) واکسینه کنند.

آما چنین مطالبه‌ای قابل تحقق است؟ پاسخ این پرسش به تعریف شما بستگی دارد. واکسینه کردن ۶۰ تا ۷۰ درصد از جمعیت برای ایمنی جمعی نیاز هست و به گفته کارشناسان این هدف تا دسامبر ۲۰۲۰ قابل تحقق است به شرطی که کشور‌های پیشتاز در گروه ۷ برای رسیدن به این هدف بسرعت اقدام کنند.

برنامه کوواکس که زیر چتر حمایتی سازمان ملل قرار دارد باید مسیری برای واکسینه کردن کشور‌های کم درامد باشد. کوواکس قرارداد‌هایی را با تولیدکنندگان برای خرید دو میلیارد دوز واکسن تا پایان سال جاری میلادی منعقد کرده است وتامین کننده اصلی آن موسسه سِروم در هند است که اکنون به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا در هند و امار بالای مرگ و میر پشت سرهم در حال تولید برای تامین نیاز داخلی است و نمی‌تواند به تعهداتش در قبال کوواس یا کشور‌های جداگانه تا قبل از پایان سال عمل کند.

دکتر بروس ایلوارد مشاور ارشد دبیر کل سازمان جهانی بهداشت که بسیار درگیر تلاش‌های مربوط به واکسن است گفت: در این جا نقش انگلیس و گروه ۷ اهمیت می‌یابد، زیرا ما اکنون با این شکاف کشنده (در تولید و عرضه واکسن) مواجه هستیم. در ماه‌های ژوئن، ژوئیه، آگوست و سپتامبر به هیچ وجه واکسنی وجود نخواهد بود که بتوان آن را خرید.

راه حل این مساله کمک کشور‌ها است. وعده‌های بزرگی درباره تامین نیاز کشور‌های جهان به واکسن داده شده است. انگلیس به اندازه کافی برای واکسینه کردن چند باره جمعیت خود واکسن خریده است که بیش از ۵۵۰ میلیون دوز از هشت نوع مختلف واکسن است. دولت این کشور قول داده مازاد نیاز خود را به کوواکس ارائه دهد.

اما کارشناسان می‌گویند اعطای چنین کمک‌هایی در ماه دسامبر دیر است باید زودتر رخ دهد. مردم اکنون جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهند. شیوع این ویروس در کشور‌های نپال و هند رو به افزایش بوده است و احتمال افزایش شمار مبتلایان در آفریقا نگران کننده است. دراین قاره آمار دقیق مبتلایان همیشه امکان پذیر نیست

تا پاییز باید تولید واکسن افزایش یابد و در اختیار کشور‌های کم درامد قرار گیرد. اگر کمک‌ها هم برسند، این کشور‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اما این کشور‌ها دچار محدودیت درمانگاه‌ها و تجهیزات سردکننده برای نگهداری واکسن و نیز تعداد اندک کادر درمانی برای تزریق واکسن‌ها هستند. واکسن‌ها در صورتی که خوب نگهداری نشوند مهلت استفاده از آن‌ها منقضی می‌شود.

ایلوارد گفت عرضه واکسن‌ها به کشور‌ها باید به طور یکنواخت ادامه یابد تا آن‌ها هم بتوانند سامانه‌های لازم را ایجاد کنند و این امر به اموزش نیروی کار و پول نیاز دارد.

روز دوشنبه ۲۳۰ نفر از رهبران سابق ازپنج قاره جهان درنامه‌ای به گروه ۷ خواستند دو سوم پول مورد نیاز برای خرید واکسن را که برای دوسال ۶۶ میلیارد دلار براورد می‌شود تامین کنند. موسسه کودکان را نجات دهید نظرسنجی‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد بیشتر افراد پنج کشور ثروتمند جهان از جمله در آمریکا و انگلیس از این طرح حمایت می‌کنند.

صندوق بین المللی پول در تازه‌ترین طرح خود پایان دادن به همه گیری را با واکسینه کردن ۴۰ درصد جمعیت هر کشوری تا پایان سال جاری میلادی و ۶۰ درصد از جمعیت آن‌ها تا اواسط ماه ۲۰۲۲ هدف قرار داده است.

تاکنون ۷۵ درصد از واکسن‌های کووید-۱۹ در بین ۱۰ کشور جهان توزیع شده اند.

بسیاری بر این باورند که برای نجات جان مردم از حال تا آینده تولیدکنندگان واکسن باید تولیدخود را در سراسر جهان افزایش دهند. قبل از همه گیری کرونا سالانه ۵ میلیارد دوز واکسن برای ایمن سازی کودکان درمقابل بیماری‌های کشنده‌ای مانند سرخک و دیفتری تولید می‌شد. حدود ۱۵ میلیارد دوز واکسن نیاز هست و این امر زمانی محقق خواهد شد که شرکت‌های بزرگ تولید کننده دارو مایل به اشتراک گذاشتن فناوری، و مهارت لازم برای تولید واکسن‌ها به شرکت‌های آفریقا و آسیا باشند.

تارنمای دویچه وله پیشتر نوشت: بیش از ۱۰۰ رئیس جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق جهان از دولت‌های ثروتمند عضو گروه هفت خواستند با پرداخت هزینه واکسیناسیون جهانی علیه کووید-۱۹، به جلوگیری از بروز جهش‌های بیشتر در ویروس کرونا و تبدیل دوباره آن به یک تهدید بین المللی کمک کنند.

این درخواست در آستانه برگزاری اجلاس رهبران ۷ کشور صنعتی که قرار است روز جمعه ۲۱ خرداد در انگلیس برگزار شود، مطرح شده است. در جریان این اجلاس جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نیز با رهبران انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن دیدار می‌کند.

رهبران سابق جهان در نامه خود نوشتند با وجود شکست همکاری جهانی در سال گذشته، سال ۲۰۲۱ می‌تواند سرآغاز دوران جدیدی باشد.

تونی بلر و گوردون براون، نخست وزیران سابق انگلیس، بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و ۱۵ رهبر سابق کشور‌های آفریقایی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

بر اساس نظرسنجی‌ها میزان حمایت عمومی از این طرح در آمریکا و انگلیس ۷۹ درصد و در فرانسه ۶۳ درصد است

طبق آخرین آمارها، بیش از صد و هفتاد و چهار میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد بیش از سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی